autor: Szymon Liebert
Wiedźmin 3 dostał łatkę 1.20 – poważne zmiany w interfejsie i rozgrywce przed dodatkiem Krew i wino
Firma CD Projekt RED wypuściła łatkę 1.20 do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, która wprowadza poprawki zarówno w podstawowej przygodzie, jak i dodatku Krew i wino. Lista zmian jest całkiem spora i dotyczy interfejsu oraz mechaniki rozgrywki. Przypominamy, że wspomniane rozszerzenie zostanie odblokowane o 1:00 w nocy 31 maja na GOG.com.
CD Projekt RED wypuścił kolejną ważną aktualizację do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, co potwierdzono na oficjalnym forum gry. Łatka oznaczona numerem 1.20 jest już dostępna na wszystkich platformach, a wprowadza sporo zmian i poprawek zarówno w przygodzie znanej z podstawki, jak i nadchodzącym rozszerzeniu Krew i Wino, które zostanie odblokowane już za kilka godzin na pecetach. Jak zapowiadaliśmy na początku maja, twórcy wzięli na warsztat nie tylko niedociągnięcia techniczne swojej produkcji, lecz także pewne elementy interfejsu a nawet mechanikę rozgrywki. Jeden z dodatków ułatwi na przykład zdobycie osiągnięcia „Pełna kolekcja kart”, dotyczącego karcianki znanej jako Gwint. Po odpaleniu Wiedźmina 3 w wersji 1.20 można więc natknąć się na parę dość istotnych zmian.
- Wiedźmin 3: Dziki Gon patch v.1.10 – 1.20 – pobierz plik z serwerów gry-online.pl
- Recenzja dodatku Wiedźmin 3: Dziki Gon – Krew i Wino
Patch 1.20 towarzyszy wspomnianemu rozszerzeniu Krew i Wino, które jest drugim i ostatnim fabularnym dodatkiem do Wiedźmina 3. Trzeba przyznać, że CD Projekt RED włożyło sporo pracy w te swoiste pożegnanie z Geraltem, dzięki czemu otrzymaliśmy niemalże nową grę. W dodatku nie byle jaką grę, bo Krew i Wino zdobyło w naszej recenzji maksymalną ocenę (zachodni dziennikarze również są wniebowzięci). Osoby zainteresowane rozszerzeniem informujemy, że dzisiaj odbędzie się jego nocna premiera – pudełka będą sprzedawane od godziny 22:00 w lokalnych Empikach. Krew i Wino jest też naturalnie dostępne wysyłkowo oraz w wersji cyfrowej - na pecetach zostanie odblokowane 31 maja o godzinie 1:00 w nocy.
Liczne zmiany w interfejsie i rozgrywce
Co dokładnie zmienia łatka 1.20? Cóż, pełna lista zmian jest dość długa, więc prezentujemy ją poniżej, tutaj starając się raczej o wypisanie paru ciekawszych nowości i modyfikacji. Przede wszystkim poprawiono interfejs, dzięki czemu teraz można wyświetlać nazwy ziół nad znacznikiem interakcji oraz czytać podniesione księgi bez konieczności wchodzenia do ekwipunku. Zmodyfikowano też ekrany statystyk, rozwoju postaci, ekwipunku czy handlarzy, by były bardziej czytelne i funkcjonalne (teraz np. otrzymujemy opcję naprawienia całego ekwipunku przy pomocy jednego przycisku). Poprawie uległ także system map, gdzie między innymi dodano trzy typy własnych znaczników, a także Dziennik, który teraz posortujemy w wygodniejszy sposób.
Ukłonem w stronę fanów Gwinta jest książka „Cudowny przewodnik po gwincie”, która wyświetli brakujące karty, wraz z informacją, gdzie je znaleźć. Księgę można otrzymać od uczonego w prologu lub kupić u handlarza znajdującego się przy Moście Św. Grzegora w Novigradzie.
Równie ciekawie co zmiany w interfejsie brzmią nowości w rozgrywce. Najbardziej znacząca jest chyba nowa opcja „doskalowania poziomu przeciwników”, którą można wybrać w ustawieniach. Ta funkcja pozwoli zwiększyć wyzwanie płynące z walki, przy czym nie wpłynie ona na nagrody z wygranych starć. Poza tym CD Projekt RED wprowadziło takie elementy jak opcję wyłączenia automatycznego chowania oraz wyciągania miecza i zmodyfikowało szansę na znalezienie wypadających z potworów rzadkich składników do eliksirów oraz odwarów. W walce przydadzą się takie dodatki jak możliwość zmiany bełtów do kuszy z menu szybkiego dostępu czy licznik pokazujący liczbę bomb oraz pocisków. Przebudowy doczekał się pasek adrenaliny, dzięki czemu łatwiej będzie określić liczbę dostępnych punktów. Podrasowano też wyświetlanie i zachowanie wzmocnień, które teraz będą migały na 10 sekund przed końcem swojego działania.
Dajcie znać, czy te zmiany przypadły Wam do gustu – sporo z nich zmienia przecież dość znacznie obsługę gry.
Pełna lista zmian – łatka 1.20
Poniżej przedstawiamy pełną listę zmian i poprawek, dostępną także w osobnym dokumencie.
Nowości i usprawnienia
- Dodano książkę "Cudowny przewodnik po gwincie", który po otwarciu wyświetla liczbę brakujących kart do gwinta oraz informuje, gdzie można je znaleźć. Ułatwia to odblokowanie osiągnięcia "Pełna kolekcja kart". Tom ten można znaleźć u uczonego grającego w gwinta w prologu, lub od kupca znajdującego się przy Moście Św. Grzegorza w Novigradzie.
- Dodano opcję wyświetlania nazwy ziół nad znacznikiem interakcji.
- Dodano opcję włączenia doskalowania poziomu przeciwników w menu Opcje/Rozgrywka. Jeśli poprzednio przeciwnicy byli zbyt łatwi do pokonania, teraz walka będzie trudniejsza. Włączenie tej opcji nie ma wpływu na liczbę przyznawanych punktów doświadczenia, przedmioty i nagrody za zadania. Opcja ta może być wyłączona w każdym momencie, nawet w trakcie walki (Żywotność/Esencja przeciwników zostaną w pełni zregenerowane).
- Dodano opcję wyłączenia automatycznego chowania i wyciągania miecza w menu Opcje/Rozgrywka.
- Zwiększono szansę na znalezienie składników wypadających z potworów niezbędnych do warzenia eliksirów i odwarów na podstawie receptur alchemicznych wysokiego poziomu.
- Poprawiono ekran statystyk: model Geralta może być przybliżany i oddalany.
- Poprawiono wyświetlanie statystyk, by były bardziej czytelne.
- Dodano nową funkcjonalność dotyczącą książek i listów, po podniesieniu można przeczytać je bez wchodzenia w panel ekwipunku (korzystając z jednego przycisku).
- Wszystkie książki i zwoje znalezione przez gracza, ale nieprzeczytane, są umieszczane w ekwipunku: w przedmiotach fabularnych lub innych. Po przeczytaniu mogą być sprzedane, ich zawartość zostanie zapisana w sekcji Książki w glosariuszu.
- Poprawiono wygląd panelu rozwoju postaci.
- Poprawiony ekwipunek: Przedmioty zostały podzielone na dodatkowe podkategorie w swoich grupach. Odpowiednio: Broń i zbroja; Oleje, Eliksiry i bomby; Przedmioty fabularne i Inne; Jedzenie i ekwipunek dla Płotki; Rzemiosło i Alchemia. Dodatkowo wszystkie podpowiedzi wyświetlane na ekranie mogą być przeskalowane za pomocą jednego przycisku. Porównywanie przedmiotów zostało bardzo mocno ułatwione przez dodanie dodatkowego podsumowania zmian w statystykach.
- Usprawniono nawigację po ekwipunku z wykorzystaniem kontrolera: miejsca zostały uporządkowane w sekcje, dzięki czemu używanie prawej gałki kontrolera umożliwia szybkie przeskakiwanie pomiędzy nimi.
- Usprawniono ekran Rzemiosła u handlarzy: dodano nową opcję umożliwiającą zakup brakujących komponentów bezpośrednio z panelu Rzemiosła.
- Opisy są czytelniejsze, dodatkowo można zmienić wielkość opisów przedmiotów.
- Panel napraw w sklepach został przebudowany: cały ekwipunek może być naprawiony za pomocą jednego przycisku.
- Poprawiony panel usunięcia ulepszenia w ekranie sklepu.
- Poprawiono menu szybkiego dostępu, teraz może być używane w dwóch trybach: jeden z nich spowalnia czas, kiedy przycisk jest przytrzymywany, pozwalając wybrać przedmiot i potwierdza wybór odpuszczeniem przycisku. Drugi spowalnia czas po wciśnięciu i wymaga ponownego wciśnięcia przycisku, aby potwierdzić wybór.
- Bełty do kuszy mogą być zmienione z menu szybkiego dostępu bez potrzeby wybierania ich w ekwipunku.
- Dodano licznik pokazujący liczbę bomb i bełtów w menu szybkiego dostępu.
- Poprawiono mapy regionów, dodając filtrowanie znaczników, bardziej intuicyjne znaczniki zadań oraz podgląd regionu ułatwiający nawigację. Dodano 3 typy własnych znaczników, dzięki nim łatwiej oznacza się miejsca do odwiedzenia później.
- Przebudowano pasek adrenaliny, aby lepiej pokazywał liczbę punktów oraz to, czy są gotowe do użycia.
- Poprawiono wyświetlanie i zachowanie wzmocnień (buffów), teraz są wyświetlane w bardziej intuicyjny sposób. Pokazywany jest czas, procent siły, ilość, ładunki albo czas utrzymywania się (w zależności od wzmocnienia). Ikony wzmocnienia będą mrugać około 10 sekund przed końcem. Dla zwiększenia czytelności nazwy oraz dokładne czasy wszystkich efektów są pokazane tylko w menu szybkiego dostępu.
- Zmieniono ikony odwarów, dzięki czemu łatwiej je rozróżnić.
- Zmieniono ikony olejów, dzięki czemu łatwiej je rozróżnić.
- Zmieniono ikony kart do Gwinta w sklepie, dzięki czemu można łatwiej rozpoznać, do ktorej frakcji należą.
- Zmieniono ikony dla mutagenów.
- Dodano funkcje podglądu wyglądu ekwipunku Geralta, nawet jeśli wymagany poziom sprzętu jest wyższy.
- Poprawiono sortowanie w Dzienniku: zakładka z aktywnymi zadaniami jest zawsze otwarta, a aktualnie śledzone zadanie jest zawsze na górze.
- Poprawiono wygląd przedmiotów powiązanych z zadaniami: przedmioty z dodatków Serca z Kamienia oraz Krew i Wino są oznaczane odpowiednio niebieskim i czerwonym wykrzyknikiem.
Gwint
- Zadanie "Pełna kolekcja kart" zostanie oznaczone jako zakończone niepowodzeniem, jeśli gracz nie zdoła zebrać kart do gwinta Milva, Wampiry: Bruxa oraz Jaskier podczas turnieju gwinta w zadaniu "Kwestia życia i śmierci".
Wizualne
- [PC] Naprawiono błąd, w wyniku którego broda NVIDIA Hairworks wyglądała tak samo po 3 dniach (2 stopień) jak pełna broda (4 stopień).
- Naprawiono błąd, w wyniku którego Geralt nie zakładał wszystkich części zbroi po scenach seksu.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego strażnicy wyginali się w nienaturalny sposób, kiedy trzymali pochodnie.
- [PS4] Naprawiono błąd, w wyniku którego tekstury kałuż nie znikały poprawnie.
Rozgrywka
- Poprawiono opis eliksiru Doskonała zamieć: za każdym razem kiedy przeciwnik został zabity, czas zwalnia na krótką chwilę. Jeśli Geralt ma trzy punkty adrenaliny w trakcie tego efektu, akcje nie zużywają wytrzymałości.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego ładunki Olei nie były poprawnie zliczane na Nowej Grze Plus.
- Poprawiono błąd, w wyniku którego umiejętność Przelanie gniewu pozwalała powielać moc znaków w nieskończoność.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego Ciri traciła pochwę na miecz.
- Naprawiono błąd ze złym rozliczaniem obrażeń Petardy Północny Wiatr.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego liczba punktów doświadczenia miała wartości ujemne po uzyskaniu 70 poziomu lub użyciu Eliksiru Oczyszczenia.
- [PC] Naprawiono błąd, w wyniku którego Schowek mógł być otwarty tylko za pomocą "E", mimo zmiany klawiszy.
Serca z Kamienia
- Naprawiono błąd, w wyniku którego zaklęcie Koło nie pojawiało się poprawnie w dodatku Serca z Kamienia.
- Naprawiono rzadki błąd, w wyniku którego roślinność w Velen i Nowigradzie znikała po zakończeniu dodatku Serca z Kamienia.
- Naprawiono rzadki błąd, w wyniku którego skrzynia z zadania "Z dalekiego Ofiru" nie zawierała schematów podczas gry w dodatek Serca z Kamienia.
- Zmieniono koszt witalności Szabli Olgierda do 15% w dodatku Serca z Kamienia.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego nie można było otworzyć zapadni w chatce zielarza w dodatku Serca z Kamienia.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego obozowisko bandytów znajdujące się na północ od zamku Zutzer nie wyszarzało się podczas zwiedzania miejsc z dodatku Serca z Kamienia.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego znak zapytania nie znika po odkryciu ruin Kilkerinn w dodatku Serca z Kamienia.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego nie można było ukończyć zadania "Poszukiwanie: Od miecza, głodu i zdrady".
- Naprawiono rzadki błąd, który uniemożliwiał dalszą grę po ukończeniu wszystkich zadań dla Olgierda w dodatku Serca z Kamienia.
- Naprawiono błąd dotyczący odbicia w wodzie rzeki w nowych lokacjach z dodatku Serca z Kamienia
Inne
- Naprawiono błąd,w wyniku którego Vivaldi nie pojawiał się w Novigradzie.
- Naprawiono błąd braku interakcji ze skrzynią w zadaniu "Poszukiwania: rynsztunek Szkoły Wilka".
- Naprawiono rzadki błąd, w wyniku którego Triss przestawała się ruszać w zadaniu "Teraz albo nigdy".
- Naprawiono błąd, w wyniku którego poszukiwanie "Na skróty" nie mogło być ukończone.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego poszukiwanie "Ku chwale Freyji" nie mogło być ukończone.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego poszukiwanie "Skarb pechowca" nie mogło być ukończone.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego poszukiwanie "Czego się nie robi dla złota" nie mogło być ukończone.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego poszukiwanie "Temerskie precjoza" nie mogło być ukończone.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego zleceniodawcy kontraktów: "Śmiertelne rozkosze", "Leśnica" i "Zmora kupieckiego traktu" nie pojawiali się.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego nie można było porozmawiać z postacią w zadaniu "Represje w Novigradzie".
- Naprawiono błąd, w wyniku którego Ifrit z zadania "Wróg publiczny" nie był dostępny.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego interakcja z kupcem nie kończyła zadania "Tajemniczy handlarz".
- Naprawiono rzadki błąd, w wyniku którego nie można było otworzyć skrzyni w zadaniu "Bierz, co chcesz".
- Naprawiono rzadki błąd, w wyniku którego nie można było zdobyć karty przywódcy "Francesca Findabair Najpiękniejsza kobieta na świecie".
- Naprawiono błąd, w wyniku którego nie można było zabić łowcy czarownic z zadania "Represje w Novigradzie".
- Naprawiono błąd, w wyniku którego bandyci z zadania "Dorwać Juniora" mieli puste paski życia.
- Naprawiono rzadki błąd, w wyniku którego cel "Zbierz towarzyszy" jest zakończony niepowiedzeniem podczas misji "Wyspa mgieł".
- Naprawiono błąd, w wyniku którego użytkownicy nie byli w stanie zacząć Nowej Gry Plus mimo ukończenia wątku fabularnego.
- Naprawiono rzadki błąd, w wyniku którego usługi mistrzów płatnerskich nie mogły być poprawnie odblokowane.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego Sukrus nie pojawiał się w magazynie van Hoorna w zadaniu "Miecze i pierogi".
- Naprawiono błąd, w wyniku którego gracz nie mógł rozmawiać z Fergusem i ukończyć zadania "Mistrz płatnerstwa".
- Naprawiono błąd, w wyniku którego drzwi do łaźni mogły być zamknięte podczas zadania "Dorwać Juniora".
- Naprawiono rzadki błąd, w wyniku którego widłogon mógł być niemożliwy do zabicia podczas zadania "Ażeby widłogona zwabić".
- Naprawiono błąd, w wyniku którego gracz nie mógł skończyć zadań "Statuetka szlachcica" i "Statuetka żołnierza".
- Naprawiono błąd, w wyniku którego dwie karty Zoltana pojawiały się pod drzewem wisielców.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego gracze nie mogli ukończyć zlecenia "Gryf na wzgórzach", jeśli zadanie "Mistrz płatnerstwa" zostało wcześniej ukończone.
- Naprawiono problem z interakcją z Roche'em w zadaniu "Oko za oko".
- Naprawiono błąd, w wyniku którego po spełnieniu odpowiednich warunków gracz nie był w stanie zdobyć karty do gwinta "Sigismund Dijkstra" od Krwawego Barona.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego znikał wilkołak z zadania "Dzikość Serca".
- Naprawiono rzadki błąd, który powodował niekończący się ekran ładowania w zadaniu "Królewski Gambit" i uniemożliwiał dalszą rozgrywkę.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego znikał zleceniodawca zlecenia "Bestia z oxenfurckiej puszczy".