Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 kwietnia 2018, 10:21

W 2022 roku na lootboksy i hazard skórkami gracze wydadzą 50 mld dolarów

Według firmy analitycznej Juniper Research wydatki graczy na lootboksy oraz hazard skórkami będą stopniowo wzrastać. W 2022 roku miłośnicy interaktywnej rozrywki na całym świecie przeznaczą na te elementy jakoby ponad 50 miliardów dolarów.

Jeśli mieliście nadzieję, że ubiegłoroczne kontrowersje wokół lootboksów i mikrotransakcji w jakimkolwiek, choćby i minimalnym stopniu wpłyną na mniejszą popularność tych elementów w grach wideo, jesteście równie naiwni jak ja. Według Juniper Research, firmy zajmującej się analizą rynkowych trendów, skrzynki z losową zawartością oraz handel skórkami w najbliższych latach będą się stawać coraz bardziej powszechne, i jeśli utrzyma się obecny trend, w 2022 roku konsumenci na całym świecie wydadzą na nie około 50 miliardów dolarów.

  1. Mroczne widmo mikrotransakcji – u progu narodzin gier jako usługi
Nie łudźcie się – skrzynki z losową zawartością w najbliższych latach nie stracą na popularności. / źródło: GameReactor. - W 2022 roku na lootboksy i hazard skórkami gracze wydadzą 50 mld dolarów - wiadomość - 2018-04-18
Nie łudźcie się – skrzynki z losową zawartością w najbliższych latach nie stracą na popularności. / źródło: GameReactor.

Analitycy z Juniper Research przedstawiają też inne niepokojące dane. Powołując się na ustalenia brytyjskiej Komisji ds. Hazardu, stwierdzają, że aż 11% tamtejszych nastolatków w wieku od 11 do 16 lat brało udział w losowaniu i obstawianiu skórek do gier. Firma wezwała nawet odpowiednie władze do przyjrzenia się problemowi i ograniczenia udziału młodzieży w powiązanym z interaktywną rozrywką hazardzie. Stwierdza też, że za problem w dużej mierze odpowiedzialny jest Steam – to za pośrednictwem tej platformy obstawia się najwięcej skórek, a jej właściciel, Valve Software, sam czerpie zyski z każdej transakcji. Z tego też powodu mało prawdopodobne jest, by w najbliższej przyszłości zechciał z własnej woli zająć się sprawą.

Juniper Research twierdzi, że w tym roku na obstawianie skórek oraz skrzynki z losową zawartością konsumenci wydadzą poniżej 30 miliardów dolarów. Elementy te stają się jednak coraz bardziej powszechne, a wydawcy chętnie wprowadzają je do swoich tytułów, toteż już za cztery lata ta kwota może wzrosnąć niemal dwukrotnie. Według analiz za ponad połowę tej sumy będą odpowiadać gracze z Chin i Dalekiego Wschodu; duży udział mają też w niej mieć miłośnicy interaktywnej rozrywki z Ameryki Północnej oraz Europy Zachodniej. Dla reszty świata, szczególnie osób z biedniejszych regionów, to fatalna wiadomość, bo wraz z popularyzacją lootboksów oraz innych dodatkowo płatnych elementów zwiększa się szansa, że deweloperzy zaczną jeszcze wyraźniej faworyzować konsumentów z grubszymi portfelami.

Trzy duże regiony będą odpowiadały za zdecydowaną większość wydatków na lootboksy oraz hazard skórkami. / źródło: Juniper Research. - W 2022 roku na lootboksy i hazard skórkami gracze wydadzą 50 mld dolarów - wiadomość - 2018-04-18
Trzy duże regiony będą odpowiadały za zdecydowaną większość wydatków na lootboksy oraz hazard skórkami. / źródło: Juniper Research.

Graczom niechętnym lootboksom oraz mikrotransakcjom pozostaje nadzieja, że kontrowersyjnymi elementami zajmą się państwowe komisje oraz ministerstwa. Pod koniec ubiegłego roku, wraz z wybuchem afery w sprawie inwazyjnych mikropłatności w Star Wars: Battlefront 2, szereg krajów zapowiedział, że przyjrzy się głośnej sprawie. Wśród państw, które patrzą krzywym okiem na lootboksy znajduje się m.in. Belgia, Szwecja, Niemcy, a kilka dni temu problemem zainteresowało się także nasze rodzime Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Trudno oczekiwać, by ewentualne działania doprowadziły do całkowitego końca dodatkowych płatności w grach wideo, ale może uczynią je bardziej przejrzystymi i sprawiedliwymi wobec konsumentów.

  1. Oficjalna strona internetowa firmy Juniper Research

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej