autor: Łukasz Stefaniak
Valheim czerpie ze Skyrima i Zeldy - twórcy tłumaczą fenomen gry
Serwis PC Gamer przeprowadził wywiad ze współzałożycielem Iron Gate Studio – Henrikiem Törnqvistem. Tematem rozmowy był oczywiście najnowszy hit Steama, czyli gra Valheim. Okazuje się, że wśród inspiracji dla gry znalazły się takie pozycje jak Skyrim i Zelda.
- PC Gamer przeprowadził rozmowę ze współzałożycielem studia twórców Valheim.
- Henrik Törnqvist wskazuje na źródła inspiracji dla ich zespołu.
- Wśród wymienionych pozycji znajdują się Skyrim i Zelda.
- Symulacja prawdziwego świata w grze jest podporządkowana rozgrywce, a nie na odwrót.
Valheim to jedna z najgorętszych pozycji ostatnich tygodni. Serwis PC Gamer postanowił przyjrzeć się fenomenowi gry i przeprowadził rozmowę z Henrikiem Törnqvistem, w której deweloper zdradził źródła inspiracji dla swojej najnowszej gry.
Okazuje się, że szwedzcy deweloperzy nie grali w przeszłości zbyt dużo w gry survivalowe. Swoją inspirację dla Valheim czerpali raczej z produkcji przeznaczonych dla jednego gracza. Törnqvist wymienia Skyrima i Zeldę jako materiał źródłowy dla powstania ich gry. Deweloper podkreśla, że zespołowi zależało na oddaniu wrażenia obcowania ze staroszkolną grą single player i połączenie tego z elementami charakterystycznymi dla produkcji survivalowych. Jak pokazuje sukces Valheim, takie podejście przyniosło bardzo dobre efekty.
Cechą charakterystyczną gry jest niestandardowe podejście do elementów survivalowych. Naprawa sprzętu i jego rozmontowywanie nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami. System ten odwołuje się do innej produkcji, nad którą pracował niegdyś Richard Svensson – CEO Iron Gate Studio. Była to gra symulacyjna w otwartym świecie, nie podano jednak jej tytułu. Na podstawie tego doświadczenia szwedzki deweloper miał dojść do wniosku, że tworzenie prawdziwej symulacji świata tylko w celu symulowania tego świata nie jest rozwiązaniem przyjaznym graczom. To założenie znalazło się u podstaw Valheim, które bardziej skupia się na samej rozgrywce, a nie na dokładnym odwzorowaniu elementów survivalowych na bazie prawdziwego świata. Według dewelopera, symulacja w Valheim jest podporządkowana rozgrywce, a nie na odwrót.
Szwedzki deweloper podkreśla, że w grach dokładne odwzorowanie świata rzeczywistego nie powinno przeszkadzać w samej rozgrywce. Przykładem tego podejścia jest kwestia głodu i pragnienia w Valheim. Jedzenie sprawia, że kontrolowana przez gracza postać lepiej się sprawuje, ale nie może ona umrzeć, jeśli jeść przestanie. Podobnie wygląda kwestia pragnienia. Mechanizmy te mają na celu wynagradzanie, a nie karanie graczy.
Zespół Iron Gate Studio składa się z zaledwie pięciu osób. Nie przeszkodziło mu to w wydaniu we wczesnym dostępie bardzo udanej produkcji. Według danych SteamDB w Valheim w przeciągu ostatniej dobry bawiło się ponad 390 tys. graczy, co było wynikiem bliskim rekordowych 393 tys., osiągniętych zaledwie cztery dni wcześniej.
Valheim to produkcja survivalowa nastawiona na zabawę z innymi graczami. Tytuł jest inspirowany mitologią nordycką. Gra zadebiutowała 2 lutego we wczesnym dostępie na Steamie i cieszy się „przytłaczająco pozytywnymi” opiniami graczy. Produkcja szwedzkiego studia w przeciągu dwóch pierwszych tygodni od premiery sprzedała się w ponad dwóch milionach egzemplarzy.