Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 marca 2017, 20:00

autor: Kamil Zwijacz

Uncharted 4: A Thief's End - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: marcowa aktualizacja]

Przygotowaliśmy kolejne kompendium wiedzy, w którym zbieramy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące wyczekiwanej przygodowej gry akcji Uncharted 4: A Thief's End od studia Naughty Dog.

Aktualizacja #15: marcowa aktualizacja (dział 5.4).

Spis treści:
  • 1. Fabuła (1.1. Postacie)
  • 2. Rozgrywka (2.1. Gameplay z E3 2015, 2.2. Multiplayer 2.3. Opcje dialogowe)
  • 3. Technologia (3.1. PlayStation 4 Pro)
  • 4. Inne (4.1. Edycje kolekcjonerskie, 4.2. Przyszłość serii Uncharted, 4.3. Beta testy multiplayera, 4.4. Film Uncharted)
  • 5. Informacje popremierowe (5.1. Premiera i recenzje; 5.2. Przyszłość multiplayera, 5.3. Wyniki sprzedaży, 5.4. Patche i aktualizacje, 5.5. Tryb Survival)
  • 6. Uncharted: The Lost Legacy
  • 7. Multimedia

Studio Naughty Dog to jeden z najbardziej szanowanych deweloperów w branży gier wideo. W zasadzie każda produkcja, którą stworzyła amerykańska ekipa okazywała się hitem. Na pierwszym PlayStation zarządziła seria Crash Bandicoot, na PlayStation 2 raczyliśmy się przygodami Jaka, a w przypadku PlayStation 3 uznanie graczy zdobyły trzy odsłony Uncharted oraz The Last of Us. Na najnowszym urządzeniu koncernu Sony doczekaliśmy się od Naughty Dog odświeżonej wersji ostatniej z wymienionych produkcji oraz Uncharted 4: Kres Złodzieja (Uncharted 4: A Thief's End) – pierwszej części uznanej serii przygodowych gier akcji, która pojawi się na konsoli PlayStation 4. W związku z tym przygotowaliśmy kolejne kompendium, w którym zamieszczamy najważniejsze informacje o tym projekcie. Naturalnie artykuł będzie aktualizowany wraz z pojawianiem się kolejnych szczegółów dotyczących czwórki.

Uncharted 4: A Thief's End to pierwsza część serii dedykowana konsoli PlayStation 4. - Uncharted 4: A Thief's End - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: marcowa aktualizacja] - wiadomość - 2017-03-21
Uncharted 4: A Thief's End to pierwsza część serii dedykowana konsoli PlayStation 4.

1. Fabuła

Akcja produkcji rozgrywa się trzy lata po wydarzeniach ukazanych w Uncharted 3: Oszustwo Drake’a. Nathan Drake nie prowadzi już szalonego i pełnego niebezpieczeństw trybu życia i mieszka z Eleną. Nie dany jest im jednak spokój, gdyż pewnego dnia odwiedza ich rzekomo zmarły Sam – starszy brat głównego bohatera. Potrzebuje on pomocy Nathana w odnalezieniu skarbu pirata Henry’ego Avery, od którego zależą jego dalsze losy.

Uncharted 4: A Thief's End – Sam, brat Nathana. - Uncharted 4: A Thief's End - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: marcowa aktualizacja] - wiadomość - 2017-03-21
Uncharted 4: A Thief's End – Sam, brat Nathana.

1.1. Postacie

Oprócz samego Nathana Drake’a w produkcji pojawia się także jego brat Sam. Jest on o pięć lat starszy od głównego bohatera, ale nie znaczy to, że bardziej ułożony – wręcz przeciwnie, to lekkomyślny i pozbawiony strachu człowiek, który jest zazdrosny o swojego młodszego brata. Uważa go bowiem za lepszą wersję siebie, w związku z czym pomiędzy rodzeństwem panuje napięta atmosfera, obrazująca się ciągłymi docinkami i kłótniami. Sam towarzyszy Nathanowi przez całą przygodę i działa podobnie jak Ellie z The Last of Us. Oczywiście z racji na wiek, doświadczenie i siłę zachowuje się inaczej niż młoda dziewczyna.

W produkcji pojawią się także starzy znajomi – Elena i Sully oraz nowe postacie – Rafe i Nadine. Kolejna para bohaterów to konkurencyjni poszukiwacze skarbów. Pierwszy z nich stanowi niejako przeciwieństwo Nathana, a kobieta jest właścicielką prywatnej organizacji wojskowej w Afryce Południowej.

2. Rozgrywka

Uncharted 4: A Thief’s End pod względem rozgrywki nie wprowadza diametralnych zmian do znanej i lubianej formuły serii. Do naszych głównych zadań w dalszym ciągu należy eksploracja otoczenia, rozwiązywanie zagadek oraz walka (wręcz i przy użyciu broni palnej) z wykorzystaniem systemu osłon oraz wspinaczki. Naturalnie twórcy zatroszczyli się o kilka nowych elementów, w tym np. linę przydającą się także podczas starć.

Czwarta część serii Uncharted jest mniej liniowa niż poprzedniczki, jednak nie mamy do czynienia z otwartym światem. Deweloperzy wprowadzili za to wiele dodatkowych ścieżek, pozwalających np. na omijanie przeciwników, czy też zakradanie się w ich pobliże. Ponadto poukrywano w nich skarby. Nieodłącznym elementem serii są proste zagadki logiczne, których oczywiście nie zabrakło w czwórce. Od wcześniejszych odróżnia je wykorzystywanie przedmiotów posiadanych przez Nathana.

Ponadto sztuczna inteligencja postaci została znacznie usprawniona, dzięki czemu np. przy próbie strącenia przeciwnika w przepaść, stara się on złapać nas za nogę, by uratować się przed śmiercią, ewentualnie pociągnąć nas ze sobą.

2.1. Gameplay z E3 2015

Podczas targów E3 2015 zaprezentowano kolejny fragment rozgrywki z Uncharted 4: A Thief's End. Tym razem możemy obejrzeć kilka minut widowiskowego etapu, w którym Nathan, wraz ze swoim wieloletnim przyjacielem Victorem Sullivanem, wplątuje się w walkę z oprychami na rynku miasta. Chwilę później, po wymianie ognia, wskakujemy za kierownicę samochodu i mkniemy przez kolejne fragmenty lokacji. Całość wygląda niezwykle efektownie i jest pełna szczegółów, o których na oficjalnym blogu PlayStation wypowiedzieli się reżyser i dyrektor kreatywny gry Bruce Straley oraz Neil Druckmann.

Wyjawili oni, że dzięki obecnej technologii mogą sprawić, że wirtualny świat bardziej przypomina ten rzeczywisty, co widać choćby po ilości przechodniów, czy też po wyrzucanych w powietrze owocach, podczas rozwalenia straganu samochodem.

2.2. Multiplayer

Uncharted 4: Kres Złodzieja umożliwia zabawę w multiplayerze przypominającym to, z czym mieliśmy do czynienia w poprzednich odsłonach. W grze nie zabrakło dedykowanych serwerów, a w trakcie spotkań możemy korzystać ze specjalnych totemów, dających nam dostęp do super zdolności. Ponadto przywołujemy pomocników pokroju medyka czy snajpera.

W produkcji pojawiły się mikropłatności, pozwalające m.in. na zakup broni. Płatności są całkowicie opcjonalne i nie umożliwiają zdobywania żadnych unikalnych przedmiotów – wszystkie elementy nabywamy bowiem także za wirtualne pieniądze uzyskiwane podczas zabawy.

2.3. Opcje dialogowe

W grze Uncharted 4: Kres Złodzieja pojawiły się opcje dialogowe, znane przede wszystkim z produkcji należących do gatunku RPG. W wywiadzie opublikowanym na kanale Kinda Funny Games w serwisie YouTube, Neil Druckmann, dyrektor kreatywny w studiu Naughty Dog, wyjaśnił jednak, że możliwość decydowania o przebiegu rozmowy pojawia się tylko w kilku miejscach podczas kampanii fabularnej. Krótko pisząc, jest to swego rodzaju ciekawostka, dzięki której decydujemy np. co odpowiemy na pytanie brata związane z naszymi wcześniejszymi przygodami.

3. Technologia

Uncharted 4: Kres Złodzieja wykorzystuje autorską technologię studia Naughty Dog. W kampanii dla jednego gracza tytuł działa w rozdzielczości 1080p i 30 klatkach na sekundę, a w przypadku multiplayera w 900p i 60 klatek na sekundę. Ponadto silnik pozwolił twórcom na nadanie większej głębi bohaterom oraz zatroszczenie się o szereg szczegółów. W kwestii animacji postaci, deweloperzy przyszykowali prawdziwy pokaz swojego kunsztu. W produkcji obserwujemy ponad 60 różnych ruchów Drake’a tylko przy podnoszeniu przedmiotów. Podczas walki można atakować wrogów z dowolnej strony i oglądać unikalne animacje, uzależnione od zaatakowanej części ciała. W związku z tym nie mają miejsca sytuacje, w których Nathan znajdując się z boku przeciwnika, nagle teleportuje się przed jego oczy, by zadać cios w twarz.

3.1. PlayStation 4 Pro

Uncharted 4: Kres Złodzieja jest jedną z gier, która doczekała się aktualizacji usprawniającej jej działanie na konsoli PlayStation 4 Pro. Tytuł na tym urządzeniu działa w rozdzielczości 1440p i 30 klatkach na sekundę w singleplayerze oraz 1080p i 60 klatkach w multiplayerze. Oprócz tego doszła obsługa HDR oraz możliwość robienia zdjęć w rozdzielczości 4K.

4. Inne

Za całokształt Uncharted 4: A Thief's End odpowiadają Neil Druckmann (dyrektor kreatywny) oraz Bruce Straley (reżyser), którzy pracowali przy dwóch pierwszych odsłonach serii oraz piastowali podobne stanowiska przy The Last of Us. Zastąpili oni Amy Hennig (Uncharted 3: Drake's Deception) oraz Justina Richmonda, którzy odeszli ze studia w pierwszych miesiącach 2014 roku.

4.1. Edycje kolekcjonerskie

Uncharted 4: Kres Złodzieja może się pochwalić dwiema fizycznymi edycjami specjalnymi, które opisujemy poniżej. Ponadto osoby zamawiające w pre-orderach standardową wersję z cyfrowej dystrybucji otrzymały dwa stroje dla postaci do trybu wieloosobowego, dwie skórki na bronie, gest The Phurba Dagger oraz Punkty Naughty Dog. Oprócz tego Sony sprzedaje także wersję Uncharted 4: A Thief’s End Digital Deluxe Edition, która zawiera wszystkie wspomniane elementy, a także: strój Desert Drake, dodatkowe malowanie broni, postacie Thomasa Tewa i Adama Baldridge’a, Uncharted 4 Triple Pack (przepustka, która pozwoli w przyszłości pobrać rozszerzenie fabularne i dwie paczki z przedmiotami do multiplayera) oraz dwa przedmioty pozwalające dostosować postać w zabawie wieloosobowej.

Uncharted 4: A Thief’s End Special Edition.
Uncharted 4: A Thief’s End Special Edition.

Zawartość Uncharted 4: A Thief’s End Special Edition:

  • gra;
  • steelbook zaprojektowany przez Aleksandra Iaccarino;
  • 48-stronicowy artbook;
  • punkty do wykorzystania w multiplayerze (m.in. ulepszenia postaci);
  • naklejki.
Zawartość Uncharted 4: A Thief’s End Collector’s Edition.
Zawartość Uncharted 4: A Thief’s End Collector’s Edition.

Zawartość Uncharted 4: A Thief’s End Collector’s Edition:

  • wszystko to, co w Uncharted 4: A Thief’s End Special Edition;
  • 30-centymetrowa figurka Nathana Drake’a;
  • trzy kostiumy dla postaci w multiplayerze – Uncharted: Drake’s Fortune, Heist Drake oraz Desert Drake;
  • trzy malowania broni – Golden Weapon Skin, Snow Weapon Skin i Desert Weapon Skin;
  • trzy czapki z daszkiem urozmaicające ubiór postaci;
  • strój Madagascar Sidekick;
  • gest Phurba Dagger;
  • motyw do wykorzystania w menu konsoli.

4.2. Przyszłość serii Uncharted

Uncharted 4: Kres Złodzieja prawdopodobnie będzie ostatnią odsłoną serii Uncharted. Tak przynajmniej twierdzi Robert Cogburn, główny projektant trybu wieloosobowego produkcji. W rozmowie z dziennikarzem serwisu GameSpot stwierdził on, że:

„Jako studio czujemy, że będzie to ostatnia część jaką zrobimy, ale kto wie?”

Kilka miesięcy wcześniej w podobnym tonie o grze wypowiedział się główny projektant „czwórki”, Kurt Margenau, który wyjawił, że:

„Nasi reżyserowie mają wizję, którą spełniamy i będzie ona niesamowita. To ostatni rozdział przygód Nathana Drake’a, więc sądzę, że fani będą z niego zadowoleni.”

Wygląda więc na to, że Naughty Dog zamierza pożegnać się ze swoim cyklem, ale jak będzie naprawdę, czas pokaże.

Uncharted 4: A Thief's End - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: marcowa aktualizacja] - ilustracja #10

Aktualizacja:

Studio Naughty Dog nie będzie dłużej zajmować się marką Uncharted. Choć przebąkiwano o tym od dłuższego czasu, to podczas pokazu produkcji, który wydawca zorganizował w Warszawie, Ricky Cambier – główny projektant – dał nam jasno do zrozumienia, że Uncharted 4: Kres Złodzieja to ostatnia odsłona serii stworzona przez ND. Naturalnie nie oznacza to, że cykl odejdzie w zapomnienie, gdyż firma Sony może w przyszłości powierzyć jego rozwój innemu studiu.

4.3. Beta testy multiplayera

W grudniu 2015 roku osoby, które zakupiły grę Uncharted: Kolekcja Nathana Drake'a, otrzymały możliwość zabawy w zamkniętych beta testach multiplayera Uncharted 4. Druga okazja do sprawdzenia produkcji nadeszła w marcu 2016 roku.

4.4. Film Uncharted

Od dłuższego czasu powstaje kinowa adaptacja Uncharted, która jednak boryka się z rozmaitymi problemami. Najpierw ze stanowiskiem reżysera pożegnał się David O. Russell, później Neil Burger, a w połowie 2015 roku Seth Gordon. Podobnie ma się sprawa ze scenarzystami, którymi byli David Guggenheim oraz Mark Boal, jednak z ostatnich informacji wynika, że Sony zatrudniło nowe osoby, jednak nie konsultują się one ze studiem Naughty Dog. Ciężko stwierdzić do czego to wszystko doprowadzi, ale planowana na 30 czerwca 2017 roku premiera jest chyba mocno zagrożona.

5. Informacje popremierowe

5.1. Premiera i recenzje

10 maja 2016 roku Uncharted 4: Kres Złodzieja zadebiutowało na konsoli PlayStation 4. Zgodnie z oczekiwaniami, studio Naughty Dog nie zawiodło i dostarczyło jedną z najlepszych produkcji, w jakie można zagrać na sprzęcie firmy Sony. Recenzenci w swoich tekstach chwalą tytuł niemal za wszystko – od wciągającej fabuły, przez świetne postacie, których nie da się nie lubić, po znakomitą oprawę graficzną. Wszystko to zaowocowało ocenami na poziomie 9 – 10 i średnią w serwisie Metacritic wynoszącą 94 punkty. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych artykułów:

5.2. Przyszłość multiplayera

Multiplayer gry Uncharted 4: Kres Złodzieja będzie rozwijany przez mniej więcej rok od momentu premiery. Co ważne, wszystkie nadchodzące dodatki – w których pojawi się m.in. tryb co-op, kolejne mapy, bronie, skórki i nie tylko – udostępniane będą za darmo (nie licząc zapowiedzianego rozszerzenia do trybu singleplayer). System ekonomiczny gry oparty jest na reliktach przyznawanych za wygrywanie spotkań i wykonywanie codziennych wyzwań. Nagrody te pozwalają na otwieranie skrzyń z losowo dobieranymi przedmiotami. W taki sposób uzyskuje się dostęp do kolejnych broni i mocy, także tych, które pojawią się w nadchodzących dodatkach. Choć poszczególne elementy pojawiają się losowo, to system działa w ten sposób, by nie dawać nam tego, co już mamy na koncie.

Dla niecierpliwych osób przygotowano Uncharted Points, czyli specjalne punkty kupowane w PlayStation Store za prawdziwe pieniądze. Umożliwiają one szybsze odblokowanie nowej zawartości. Nie da się jednak w ten sposób kupić żadnych ekskluzywnych gadżetów, więc zarówno osoby płacące, jak i niepłacące mają dostęp do tego samego.

Poniżej prezentujemy plany dewelopera na dodatki do multiplayera.

Uncharted 4: A Thief's End - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: marcowa aktualizacja] - ilustracja #12

5.3. Wyniki sprzedaży

Uncharted 4: Kres Złodzieja okazało się wielkim sukcesem komercyjnym. Dostępna tylko na konsoli PlayStation 4 gra, w ciągu kilku pierwszych dni obecności na rynku, rozeszła się w nakładzie przekraczającym 2,7 miliona egzemplarzy (sprzedaż produkcji w wersji pudełkowej i cyfrowej). Firma Sony pochwaliła się, że wynik ten zapewnił projektowi Naughty Dog tytuł najszybciej sprzedającej się gry na PS4 od wewnętrznego studia koncernu. Dzięki niemu też ogólna sprzedaż serii Uncharted przekroczyła poziom 30 milionów egzemplarzy.

Aktualizacja:

4 stycznia 2017 roku firma Sony Interactive Entertainment poinformowała, że Uncharted 4: Kres Złodzieja rozeszło się w nakładzie 8,7 miliona kopii. Wynik ten uwzględnia egzemplarze sprzedane w cyfrowej dystrybucji oraz wersje pudełkowe. Dane obejmują okres do 21 grudnia 2016 roku.

5.4. Patche i aktualizacje

Czerwiec 2016 roku

Od momentu premiery w maju 2016 roku, gra Uncharted 4: Kres Złodzieja doczekała się szeregu aktualizacji. Pod koniec czerwca ukazał się patch 1.08 oraz darmowy dodatek do multiplayera Lost Treasures. Deweloperzy wprowadzili m.in. system poziomów doświadczenia (maksymalny level w trybie wieloosobowym został ustalony na 70 poziomie), za które otrzymuje się też rozmaite nagrody. Ponadto pojawiły się sezonowe rozgrywki w Team Deathmatch, z unikalnymi nagrodami przyznawanymi za zdobycie określonej rangi (złota, platynowa, diamentowa), naprawiono listy rankingowe, zatroszczono się o pewne zmiany w niektórych elementach rozgrywki i udostępniono Multiplayer Pack 1 (zestaw broni, skórek i ubrań).

Jeżeli chodzi o darmowe DLC Lost Treasures, to wprowadziło ono mapę Sunken Ruins oraz skrzynie z rozmaitymi łupami, w tym broniami Arrowhead A3c, P90 i Harbinger Sniper, mocą Path of Indra (teleportacja do sojusznika) czy też nowymi elementami strojów.

Sierpień 2016 roku

Kolejną ciekawą aktualizacją jest ta z końcówki sierpnia, w której pojawiła się mapa nazwana New Devon. Jest to jedna z większych lokacji dostępnych w multiplayerze produkcji i nie brakuje w niej zarówno miejsc do ostrzału z daleka, jak i ciasnych przesmyków do walki na bliskim dystansie. Ponadto deweloperzy umożliwi zdobywanie reliktów poprzez kończenie i wygrywanie meczy, a nie tylko przez zaliczanie wyzwań.

Marzec 2017 roku

17 marca zadebiutowała kolejna aktualizacja gry Uncharted 4: Kres Złodzieja. Pojawił się w niej tryb King of the Hill, który wcześniej dostępny był jedynie na playliście Beta Test. Od teraz jest on jednak pełnoprawną formą zabawy z wyzwaniami, wsparciem Cinema Replay oraz rankingami. Jest to klasyczny Król Wzgórza, w którym zabawa polega na przejmowaniu i utrzymywaniu wyznaczonych punktów. W stosunku do beta testów wprowadzono w nim jednak pewne zmiany. Otóż po uzyskaniu 200 punktów, drużyny muszą przejąć jeszcze jedno wzgórze, nazwane Victory Hill, co daje dodatkową szansę przegrywającej ekipie i sprawia, że pojedynki są bardziej emocjonujące. Ponadto zwiększono limit punktów zdobywanych za jedno wzgórze z 60 do 80, a likwidowanie broniących się przeciwników każdorazowo dodaje naszej ekipie 4 punkty. Wprowadzono także kilka innych mniejszych poprawek, o których przeczytacie w tym miejscu.

Oprócz nowego trybu doczekaliśmy się także karty z personalnymi statystykami, dodano trzy bronie i Survival Boosters (Iron Jaw, XP Farmer i Heavy Weapons Expert), kilkadziesiąt przedmiotów oraz sześć drwin. Ponadto wyeliminowano szereg znanych błędów. Od teraz np. nie powinno być problemów z hardkorowymi nagrodami, nie da się już drwić z przeciwnika będąc zawieszonym na linie itd.

Poza tym gra doczekała się szeregu mniejszych patchy, które rozpisano w tym miejscu.

5.5. Tryb Survival

Tryb Survival to ulepszona wersja Areny z poprzedniej odsłony cyklu. Jest to wariacja na temat Hordy znanej z serii Gears of War, w której naszym zadaniem jest przetrwanie pięćdziesięciu fal wrogów. Zabawa przeznaczona jest dla maksymalnie trzech osób odpierających ataki na dziesięciu mapach. Z każdą kolejną rundą należy stawiać czoła silniejszym, lepiej uzbrojonym i agresywniejszym przeciwnikom. Natomiast co dziesięć fal pojawia się potężny boss, w tym Pirate Warlords.

Ponadto studio Naughty Dog wprowadziło kilka urozmaiceń do znanej już formuły. Jednym z nich jest system rozwoju postaci, które zdobywają doświadczenie przekładające się na nowe bronie i gadżety. Oprócz tego co jakiś czas rozgrywka urozmaicana jest specjalnymi modyfikatorami. Wprowadzają one tymczasowe, dodatkowe zasady, wymuszające na graczach konkretne zachowania, np. używanie pistoletów, gdyż tylko one zadają w danym momencie obrażenia, albo strzelania wyłącznie w głowy wrogów. Inną ciekawostką są specjalne misje polegające np. na zebraniu skarbów w wyznaczonym czasie czy też obronie konkretnej strefy. Premiera trybu Survival odbyła się w grudniu 2016 roku.

6. Uncharted: The Lost Legacy

Podczas imprezy PlayStation Experience 2016 studio Naughty Dog zapowiedziało pierwsze fabularne rozszerzenie w historii serii. Uncharted: The Lost Legacy to samodzielny dodatek, w którym główną rolę powierzono nie Nathanowi, bohaterowi wszystkich odsłon cyklu, ale Chloe Frazer, którą fani doskonale znają z Uncharted 2: Pośród Złodziei. Oprócz niej w produkcji wystąpi także znana z czwórki Nadine Ross.

Na temat fabuły nie znamy zbyt wielu szczegółów – zdradzono jedynie, że obie panie będą szukać starożytnego artefaktu, m.in. na terenie Indii. Przejście kampanii ma zajmować mniej czasu niż Uncharted 4, a jednocześnie będzie to dłuższy dodatek niż Left Behind do gry The Last of Us. Jak to w przypadku projektu ze słowem „Uncharted” w tytule bywa, nie zabraknie w nim eksploracji, walki, prostych łamigłówek i odrobiny skradania.

Rozszerzenie ukaże się w 2017 roku i otrzymają je za darmo osoby, które zakupiły Uncharted 4: Digital Deluxe Edition lub Explorer’s Pack. Pozostali gracze będą mogli kupić Uncharted: The Lost Legacy jako samodzielny produkt w wersji cyfrowej albo pudełkowej.

7. Multimedia