autor: Michał Harat
Ubisoft zirytował fanów wykorzystaniem grafiki AI na swoich social mediach
Na profilu X/Twitter Ubisoft Nederland pojawiła się grafika ukazująca asasyna na tle dyniowych lampionów. Fani szybko zauważyli, że obrazek został wygenerowany przez sztuczną inteligencję.
Ubisoft ma za sobą ciężki okres i różne trudne decyzje. Najnowsza odsłona serii Assassin’s Creed oraz nadchodzące Avatar: Frontiers of Pandora mają pomóc wydawcy stanąć na nogi. Niemniej, za firmą cały czas ciągnie się nieprzyjemny zapaszek kontrowersji – jakiś czas temu informowaliśmy, że zamierza ona wykorzystać modele AI do generowania dialogów NPC-ów w przyszłych grach. Dużą irytację fanów wzbudził też najnowszy wpis na profilu X/Twitter Ubisoftu Nederland.
Osoby odpowiedzialne za social media holenderskiego wydziału Ubisoftu opublikowały okolicznościową grafikę asasyna. Jak się szybko okazało – wygenerowaną przez AI. Spotkało się to z mocną reakcją fanów, punktujących „lenistwo” czy „niechęć do zapłacenia prawdziwemu artyście”.
Warto w tym miejscu w ramach kontrastu przypomnieć bardzo ciepło przyjętą akcję Ubisoftu z 2020 roku, kiedy to na kanale Twitch firmy streamowano proces powstawania grafiki ujawniającej setting wówczas najnowszej produkcji Francuzów – AC: Valhalla (podobny zabieg zastosowano przed laty także przy okazji Far Cry: Primal). Przygotowywał ją wówczas na żywo artysta Kode Abdo znany jako Bosslogic, a sam stream trwał kilka godzin.
Najnowsza halloweenowa grafika wygenerowana przez AI i opublikowana przez Ubisoft nie jest niestety jedyną, jaka w ostatnim czasie trafiła do sieci na sociale firmy. Podoba kreacja wylądowała na profilu X/Twitter Ubisoft Latam – przedstawiała ona Ezio Auditore. Została już usunięta, ale nadal można przeczytać niektóre komentarze na jej temat.
Główne zarzuty ze strony fanów doskonale oddaje reakcja jednego z użytkowników X/Twittera – artysty Jens’a Claessens’a, który pod najnowszym postem dewelopera napisał:
Nie stać ich nawet na zatrudnienie jednego ze swoich artystów. – Jens Claessens
Najczęściej komentarze dotyczą właśnie braku zaangażowania przez Ubisoft artystów pracujących dla firmy do stworzenia takich grafik oraz tego, że wyglądają one po prostu tandetnie. Pozytywnych opinii próżno tam szukać.