Ubisoft skasował fanowski remake GoldenEye w Far Cry 5
Ubisoft skasował z Far Cry Arcade ambitny fanowski projekt odtwarzający mapy z klasycznego FPS-a GoldenEye 007.
- fan odtworzył w Far Cry Arcade mapy z GoldenEye 007,
- Ubisoft usunął je na wniosek właściciela praw do marki,
- w ten sposób trzy lata pracy autora poszły na marne.
Jednym z najfajniejszych elementów Far Cry 5 jest tryb Far Cry Arcade, pozwalający graczom na tworzenie własnych map i dzielenie się nimi z resztą społeczności. Kilka tygodni temu głośno było o wykorzystującym te narzędzia projekcie autorstwa youtubera o ksywce Krollywood, który odtwarzał wszystkie poziomy (poza dwoma bonusowymi) z gry GoldenEye 007, czyli kultowego FPS-a z konsoli Nintendo 64. Niestety, firma Ubisoft właśnie skasowała wszystkie te mapy z Far Cry Arcade.
Strata dla społeczności jest ogromna, gdyż był to jeden z najbardziej imponujących projektów dostępnych w tym trybie. Krollywood na jego opracowanie poświęcił ponad 1400 godzin w ciągu trzech lat. Autor nie sądzi, aby udało mu się je przywrócić. Tłumaczy, że obecnie jest już na celowniku Ubisoftu i firma będzie śledziła, co wgrywa do Far Cry Arcade.
W komentarzu do sytuacji wydawca wyjaśnił, że decyzja o skasowaniu map została podjęta na wniosek właściciela praw do marki, czyli firmy MGM.
W tym przypadku sytuacja jest o tyle problematyczna, że mapy w Far Cry Arcade nie używały żadnych elementów bezpośrednio zapożyczonych z konsolowego pierwowzoru lub z filmowej serii James Bond. Krollywood po prostu odtworzył architekturę map i zadania, wykorzystując wyłącznie elementy dostępne w edytorze. Ubisoft uznał najwidoczniej, że nie ma sensu ryzykować konfliktu prawnego dla zestawu fanowskich poziomów. Wydawca toleruje inne remake’i, np. poziomów z Half-Life czy Dooma, gdyż w przypadku tych projektów właściciele praw nie domagają się skasowania fanowskich kreacji.
Raczej nie ma co liczyć na udostępnienie tych map innymi kanałami. Jedną z zalet Far Cry Arcade jest to, że do tworzenia poziomów można używać obiektów z wielu gier Ubisoftu, nie tylko wcześniejszych odsłon Far Cry, ale również m.in. z serii Assassins’ Creed czy Watch Dogs. Potrzebne elementy są pobierane z serwera przed rozpoczęciem zabawy. Takie rozwiązanie powoduje, że właściwie nikt nie wypuszcza poziomów do FC5 do bezpośredniego zgrania na dysk gracza, tak jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnych modyfikacji. Jednym z niewielu wyjątków jest Kill Hotel Owner autorstwa SPY Interactive, ale w przypadku tego projektu do opracowania misji wykorzystano wyłącznie obiekty z podstawowej wersji Far Cry 5.
Niestety, w przyszłości najpewniej stracimy dostęp do wszystkich map w Far Cry Arcade. Wiemy, że w FC6 zabraknie tego trybu i edytora map. Ubisoft nie ma w zwyczaju utrzymywać sieciowych usług bez końca, więc o ile wydawca nie udostępni narzędzi do eksportu map (co jest mało prawdopodobne), prędzej czy później wszystkie staną się niedostępne.