Triumf Sony i małe sukcesy Nintendo – raport NPD dla USA za lipiec 2014
Firma NPD opublikowała raport o kondycji sprzedaży detalicznej w USA za lipiec 2014 roku. Branża odnotowała wzrost przychodów względem lipca 2013, głównie dzięki dużemu popytowi na konsole ósmej generacji. PlayStation 4 nadal jest najpopularniejszą platformą sprzętową, a nowym liderem wśród gier zostało The Last of Us.
Sytuacja ogólna
- Sytuacja ogólna: 443,1 – 514,3 mln dolarów (+16%)
- Sprzedaż konsol: 99,4 – 198,8 mln dolarów (+100%)
- Sprzedaż oprogramowania: 210,1 – 178,2 mln dolarów (-15%)
Choć oczy całego świata są zwrócone na Niemcy, gdzie trwają targi gamescom, warto mieć też na uwadze to, co dzieje się za Atlantykiem. Firma NPD Group opublikowała raport podsumowujący sprzedaż detaliczną nowych produktów na rynku elektronicznej rozrywki w Stanach Zjednoczonych za ubiegły miesiąc (lipiec 2014). Amerykański sektor branży radzi sobie lepiej niż w analogicznym okresie sprzed roku – suma przychodów wyniosła 514,3 miliona dolarów (16 procent na plusie). I chociaż z powodu coraz większej popularności dystrybucji cyfrowej rozprowadzanie nowego oprogramowania w „detalu” wygenerowało mniej pieniędzy (178,2 miliona dolarów – zanotowano 15-procentowy spadek), to straty z nawiązką pokryła sprzedaż sprzętu (198,8 miliona dolarów przychodu – 100-procentowy skok w górę względem lipca 2013), którego popularność jest zasługą konsol ósmej generacji, przynoszących prawie o 80 procent większe zyski niż ich poprzedniczki w analogicznym okresie swojego cyklu rozwojowego (rok 2006/2007).
Konsole
- Sytuacja ogólna: 736,4 – 514,3 mln dolarów (-30%)
- Sprzedaż sprzętu: 292,7 – 198,8 mln dolarów (-32%)
- Sprzedaż oprogramowania: 286,8 – 178,2 mln dolarów (-38%)
- Dla wyjaśnienia: powszechne spadki są spowodowane faktem, że w branży zaczął się „sezon ogórkowy”, czyli coroczny okres zastoju
Co się zaś tyczy konkretnych platform sprzętowych, to prym niezmiennie wiedzie PlayStation 4, będące na szczycie już siódmy miesiąc z rzędu. Jak dowiedzieliśmy się podczas targów gamescom, globalna sprzedaż maszyny firmy Sony niedawno przekroczyła 10 milionów sztuk. Otrzymaliśmy też informację, że odkąd Xbox One jest dostępny w niższej cenie (399 dolarów), najnowsza konsola Microsoftu schodzi ponad dwa razy lepiej niż dotychczas. Na plusie jest również Nintendo – 3DS w dalszym ciągu radzi sobie bardzo dobrze (NPD nie podało informacji na ten temat, ale handheld przypuszczalnie nadal zajmuje miejsce drugie wśród konsol w USA), a sprzedaż Wii U podskoczyła o prawie 60 procent w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy i o ponad 135 procent względem lipca 2013 roku. Niestety, tym razem nie podano, ile konkretnie egzemplarzy trafiło w ręce konsumentów.
Gry
# | Tytuł | Notowane platformy sprzętowe |
1. | PS3, PS4 | |
2. | X360, PS3 | |
3. | PC, X360, PS3, XOne, PS4 | |
4. | PC, X360, PS3, XOne, PS4 | |
5. | Wii U | |
6. | PC, X360, PS3, XOne, PS4, Wii U | |
7. | X360, PS3 | |
8. | X360, PS3, XOne, PS4 | |
9. | PC, X360, PS3, XOne, PS4 | |
10. | PC, X360, PS3, XOne, PS4, Wii U, PSV, 3DS, NDS |
Również w tym względzie Sony ma powody do zadowolenia. Liderem sprzedaży wśród nowych gier w wydaniach pudełkowych w USA zostało The Last of Us. Dotychczasowy prowodyr rankingu, święcący triumfy w maju i czerwcu – Watch_Dogs – wylądował na czwartej lokacie. Warto też zwrócić uwagę na stałą obecność w pierwszej dziesiątce Mario Kart 8 – mimo że tytuł spadł z miejsca drugiego na piąte, nadal stanowi on motor napędowy rosnącej sprzedaży konsoli Wii U (prawie 3 miliony egzemplarzy sprzedanych na świecie, z czego ponad milion tylko w USA).
Na koniec wspomnijmy jeszcze o grach firmy Nintendo, która pochwaliła się wynikami osiągniętymi przez jej produkty. Sprzedaż (pudełkowa) oprogramowania na konsolkę 3DS w samych Stanach Zjednoczonych przekroczyła 40 milionów egzemplarzy – mamy tutaj dziewięć produkcji, które mogą pochwalić się trafieniem w ręce amerykańskich graczy w liczbie przekraczającej milion kopii. Trzy najpopularniejsze spośród nich to Mario Kart 7 (3,48 miliona egzemplarzy), Super Mario 3D Land (3,09 miliona) oraz New Super Mario Bros. 2 (2,28 miliona).