autor: Janusz Guzowski
The Outsider – gra najprawdopodobniej nigdy nie powstanie
Założyciel studia Frontier Developments, David Braben, w wywiadzie dla Eurogamera przyznał, że polityczny techno–thriller, The Outsider, najprawdopodobniej nigdy nie powstanie. Gra została zapowiedziana w 2005 roku, ale w 2011 słuch o niej zaginął. Fabuła miała koncentrować się wokół przygód agenta CIA wrobionego w morderstwo prezydenta Stanów Zjednoczonych.
Jak donosi serwis Eurogamer, David Braben, założyciel studia Frontier Developments, znanego z serii Elite, przyznał w rozmowie podczas targów Gamescom, że gra The Outsider najprawdopodobniej nigdy nie powstanie. Tym samym produkcja dołączyła do grona vaporware, czyli tytułów, które nigdy się nie ukażą. The Outsider miał być politycznym techno–thrillerem, opowiadającym o losach agenta CIA niesłusznie oskarżonego o zamordowanie prezydenta USA.
O grze pierwszy raz usłyszeliśmy w 2005 roku. Reklamowano ją wówczas jako jeden z pierwszych tytułów na konsole ówczesnej „nowej generacji”, czyli PlayStation 3 i Xbox 360. Najprawdopodobniej miała być to trzecioosobowa gra akcji. W 2011 roku serwis Joystiq informował, że The Outsider powstaje już od pięciu lat (z czego pierwsze trzy zajęło zaprojektowanie, a dwa ostatnie realizacja projektu) pod nadzorem firmy Codemasters. Wykupienie tej ostatniej przez koncern medialny z Indii zaowocowało jednak zmianą strategii firmy, w wyniku czego zaprzestano dalszego finansowania produkcji. W tej sytuacji Frontier Developments próbowało sprzedać prawa autorskie, prowadząc rozmowy z Electronic Arts. EA nie chciało jednak ryzykować wypuszczenia na rynek zupełnie nowej marki, naciskając by grę osadzić w uniwersum Jasona Bourne’a, którego licencją firma dysponowała. Spekulowano na temat zmiany tytuły gry na The Bourne Redemption, jednak ostatecznie strony nie doszły do porozumienia. Jak informował wówczas Joystiq:
Gra wyglądała dobrze i zapowiadała się na świetną strzelankę z systemem osłon. Nie brakowało sprytnych systemów, jak zachowanie cywilów w otoczeniu gracza.
Jak zapewniało źródło, do którego dotarł serwis grę można już było przejść od początku do końca i brakowało tylko dopracowania. Opublikowano też zapis z rozgrywki:
Studio Frontier Developments zajęło się wówczas produkcją tytułów na potrzeby Microsoftu, tworząc Kinectimals, Kinect Disneyland i Zoo Tycoon. Następnie w planach wydawniczych pojawiło się Elite: Dangerous, którego premiera przewidziana jest na listopad tego roku. Ostatnio studio zapowiedziało nowy projekt opowiadający o parkach rozrywki, zatytułowany Screamride. W planach są też inne tytuły, które nie są kontynuacją dotychczasowych marek.