The Last of Us Part 2 – informacje o fabule i zmianach w mechanice
Podczas tegorocznych targów E3 ekipa Naughty Dog nie tylko pokazała światu pierwszy gameplay z The Last of Us: Part II, lecz także podzieliła się informacjami na temat warstwy fabularnej gry oraz licznych usprawnień w mechanice względem pierwszej części.
Pierwsza prezentacja rozgrywki z The Last of Us: Part II robiła wrażenie. Choć materiał pokazany światu podczas konferencji Sony w znacznym stopniu rozjaśnił kwestię tego, jak będzie wyglądać kolejne dzieło ekipy Naughty Dog, zrodził również wiele pytań. Odpowiedzi na niektóre z nich udzielili przedstawiciele studia, którzy pojawili się na E3 Coliseum.
Zacznijmy od tego, że scena, w której Ellie tańczy ze swoją przyjaciółką, rozgrywa się cztery lata po wydarzeniach przedstawionych w pierwszym The Last of Us. Przypomnijmy, że (uwaga na spojler!) w ostatnim rozdziale tamtej produkcji dziewczyna wraz z Joelem (który swoją drogą żyje, aczkolwiek jest „gdzieś”) trafiła do Jackson, mając nadzieję na znalezienie tam schronienia. I faktycznie tak się stało, jednak sielanka musiała kiedyś dobiec końca, a Jackson – paść ofiarą ataku.
Akcja samego fragmentu rozgrywki toczy się bowiem rok później; z uwagi na wyraźnie widoczną zmianę, jaka zaszła w psychice Ellie, można gdybać, że w międzyczasie w jej życiu miały miejsce jakieś dramatyczne wydarzenia. W trakcie rozgrywki będziemy towarzyszyć bohaterce w dwóch przedziałach czasowych i choć nie zostało to powiedziane wprost, najwyraźniej zobaczymy nie tylko prawdziwą walkę o przetrwanie w jej wykonaniu, lecz także momenty, kiedy wiodła w miarę spokojne życie w Jackson.
Licznych usprawnień doczeka się mechanika rozgrywki; twórcy zamierzają uporać się ze wszystkimi problemami, jakie trapiły pierwsze The Last of Us i uczynić zmagania możliwie najbardziej realistycznymi. Bohaterka doczeka się całej gamy nowych animacji ruchów, na czele z unikami, które mają pełnić ważną rolę ze względu na przemodelowany system walki w zwarciu. Poza tym lokacje urosną nie tylko wzdłuż i wszerz, ale i wzwyż, co znacznie zwiększy nasze możliwości w kwestii doboru alternatywnych ścieżek prowadzących do celu. Oczywiście w dalszym ciągu będzie można rzucać się na wrogów z okrzykiem bojowym na ustach, jednak z uwagi na niewielką ilość amunicji znajdującej się na podorędziu Ellie, nie będzie to szczególnie dobre rozwiązanie. O wiele lepszym wyjściem będzie przemykanie w ukryciu, chowanie się w trawie (której ilość ma zależeć choćby od naświetlenia danego miejsca) przed nieprzyjaciółmi patrolującymi okolicę, czy wreszcie ich eliminacja z zaskoczenia.
Oczywiście zmiany nie ominęły również sztucznej inteligencji kontrolującej przeciwników, którzy będą komunikować się i przekazywać sobie informacje choćby na temat ostatniej znanej pozycji Ellie, systematycznie przeszukiwać kryjówki, w których ta mogłaby się skryć, a po jej odnalezieniu – alarmować pozostałych gwizdem. Choć naszymi głównymi wrogami będą członkowie sekty Seraphite, nie tylko im będziemy stawiać czoła w toku zmagań. Zarażeni powrócą i doczekają się zupełnie nowych gatunków.
Na koniec słówko o grafice. Produkcja wykorzysta technologię opracowaną na potrzeby gry Uncharted 4: Kres Złodzieja, którą w znacznym stopniu ulepszono. Autorzy przywiązują jeszcze większą wagę do animacji twarzy i pokrywających je tekstur. Deweloperzy zrobią też użytek z dodatkowych możliwości PlayStation 4 Pro.