autor: Aleksander Kaczmarek
Test 21 kart graficznych w GTA IV
Zaprzyjaźniony portal nvision.pl opublikował test 21 kart graficznych. Wydajność popularnych układów Nvidii i ATI zweryfikowana została w grze Grand Theft Auto IV. Czy dwa lata po premierze dzieło studia Rockstar North wciąż stanowi wyzwanie dla pecetów?
Zaprzyjaźniony portal nvision.pl opublikował test 21 kart graficznych. Wydajność popularnych układów Nvidii i ATI zweryfikowana została w grze Grand Theft Auto IV. Czy dwa lata po premierze dzieło studia Rockstar North wciąż stanowi wyzwanie dla pecetów?
Wkrótce po tym jak komputerowa wersja Grand Theft Auto IV ujrzała światło dzienne na forach internetowych zawrzało. Okazało się, że długo wyczekiwana gangsterska gra akcji ma wręcz nienasycony apetyt na zasoby pecetów. Odpowiadając na zarzuty złej optymalizacji deweloper przyznał wówczas, że maksymalne ustawienia grafiki wymagają użycia sprzętu nieosiągalnego wówczas dla większości graczy. Było to w grudniu 2008 roku. Redakcja serwisu nvision.pl postanowiła sprawdzić, jak po blisko dwóch latach od premiery GTA IV z grą poradzą sobie dostępne obecnie układy graficzne wiodących producentów.
Do testów wykorzystano 21 kart graficznych. By jeszcze dokładniej zobrazować różnice posłużono się trzema zestawami komputerowymi: w cenie do 2000 zł (procesor Intel Pentium Dual Core E5300 LGA775, płyta główna Gigabyte P43-ES3G, pamięci RAM Kingston 2x 2GB DDR2-800), do 4000 zł (procesor Intel Core i5 750, płyta główna Gigabyte P55-UD3 LGA1156i, pamięci RAM Kingston HyperX 2x 2GB DDR3-1333) i w wersji eXtreme (procesor Intel Core i7 930 @ 4 GHz, płyta główna ASUS Rampage III Gene, pamięci RAM Kingston HyperX 3x 2 GB DDR3-1600). Na wszystkich komputerach pracował system operacyjny Windows 7 w wersji 64-bitowej. Użyto też sterowników ATI Catalyst 10.8a i NVIDIA ForceWare 258.96 oraz 260.52 dla GF GTS 450.
W grze zastosowano następujące ustawienia:
Texture Quality: Medium
Reflection Resolution: V. High
Water Quality: V. High
Shadow Quality: High
Night Shadows: V. High
Texture Filter Quality: Anisotropic x16
View Distance: 50
Detail Distance: 100
Vehicle Density: 20
Definition: On
Wszystkie karty graficzne przetestowane zostały z wyłączonym wygładzaniem krawędzi (AA-OFF Anizo-x16) w trzech rozdzielczościach typowych dla popularnych monitorów: 1280x1024, 1680x1050, 1920x1200.
Wyniki testów potwierdzają, że do gry w GTA IV z grafiką ustawioną na wysokich detalach wciąż potrzeba mocnego, a co za tym idzie drogiego, sprzętu. Wyraźnie zaznaczyła się także przewaga kart Nvidia, co zapewne nie ucieszy posiadaczy układów marki ATI. Redakcja nvision.pl zapowiedziała także podobny sprawdzian, jakiemu już niebawem poddane zostaną procesory Intela i AMD. Zainteresowanych bardziej szczegółowymi informacjami na temat testu odsyłamy na stronę serwisu.