autor: Marek Makuła
Ten mod do RDR2 sprawia, że ludzie giną jeszcze bardziej realistycznie
Jeżeli odnosicie wrażenie, że fizyka umierania postaci w RDR2 została nieco stonowana względem tego, co oferowało GTA IV czy pierwsze RDR, to macie rację. Na PC jest mod, który poprawia ten element, ale to pozycja dla ludzi o nerwach ze stali.
- Mod wprowadzający w RDR2 realistyczne animacje umierania rodem ze starszych gier na silniku Euforia doczekał się aktualizacji.
- Modyfikacja sprawia, że walki stają się bardzo realistyczne, i przeznaczona jest dla osób o mocnych nerwach.
Red Dead Redemption 2, jak niemal wszystkie gry Rockstar Games wydane od czasów GTA IV, korzysta z zaawansowanego silnika fizycznego Euphoria, który cechuje się genialnymi animacjami. Grając w starsze produkcje studia, można jednak odnieść wrażenie, że fizyka w nich była bardziej realistyczna, a jednym z elementów, które najbardziej rzucają się w oczy, jest to, jak postacie animowane są w momencie śmierci.
Mod przywraca w RDR2 realistyczne animacje rodem z GTA IV
O ile w GTA IV czy nawet w pierwszym Red Dead Redemption wrogowie zataczali się na nogach jeszcze przez jakiś czas po postrzeleniu i zdawali się realistycznie reagować na odniesione rany, konając w męczarniach, tak w nowszych tytułach często ciała padają bezwładnie na ziemię bez żadnych dodatkowych animacji. Może deweloperzy nie chcieli poświęcać czasu i pieniędzy na dopracowanie tego elementu, a może uznali, że to już za dużo realizmu i takie sceny byłyby zbyt brutalne.
Jakiekolwiek nie byłyby intencje twórców, teraz to już bez znaczenia, ponieważ na komputerach PC jest dostępny mod Cineastic Euphoria Ragdoll Rework (C.E.R.R), który przywraca w Red Dead Redemption 2 znane ze starszych gier na silniku Euphoria realistyczne animacje umierania – być może nawet zbyt realistyczne. Mod zahacza o poziom autentyzmu, który sprawiał, że walka w The Last of Us: Part II dla wielu była ciężkim przeżyciem. Obserwowanie cierpiących wrogów może wywoływać poczucie niepokoju i dyskomfortu, więc jest to modyfikacja dla osób o mocniejszych żołądkach.
Ciała postaci zostały podzielone na osobne strefy (ręce, nogi, tors i głowa), z których każda ma własny zestaw reakcji na obrażenia. Wróg postrzelony w klatkę piersiową nie upadnie od razu na ziemię, a będzie starał się utrzymać na nogach oraz tamować krwawienie. Nawet strzały w głowę nie zabijają od razu i potrzeba dłuższej chwili, by przeciwnik przestał się ruszać. Usprawniona fizyka pokazuje szok i agonię, a starcia stają się bardziej brutalne.
Za modyfikację odpowiada pochodzący z Niemiec AnymYo, który czuł się rozczarowany stonowanym w RDR2 efektem szmacianej lalki (ragdoll) i postanowił coś z tym zrobić. Najpierw przestudiował działanie silnika Euphoria oraz to, jakie funkcje oferuje i jak można zmieniać ich parametry. Następnie zabrał się do pracy, by jak najwierniej oddać to, jak strzelanie wyglądało w pierwszym Red Dead Redemption, GTA IV czy Maxie Paynie 3. Jak widać na filmiku powyżej, cel udało mu się osiągnąć, a efekty jego pracy są co najmniej imponujące.
C.E.R.R oryginalnie ukazał się w marcu, a niedawno została udostępniona spora aktualizacja. Mod pobierzecie z serwisu Nexus Mods. Do poprawnego działania wymaga on Lennis Mod Loadera, ale sama instalacja sprowadza się do wrzucenia jednego folderu w drugi – szczegóły znajdziecie pod powyższym linkiem.