autor: Bartosz Świątek
Szef PlatinumGames o PS5 i Xbox Scarlett: „To więcej tego samego”
Szef studia PlatinumGames jest zdania, że PlayStation 5 i Xbox Scarlett nie wniosą do branży niczego nowego. Deweloper uważa, że innowacji należy się dopatrywać raczej w platformach opartych na chmurze, takich jak Google Stadia.
W SKRÓCIE:
- prezes PlatinumGames nie jest podekscytowany konsolami nowej generacji;
- Japończyk sądzi, że sprzęt nie będzie przełomowy m.in. dlatego, że wykorzystuje istniejące rozwiązania technologiczne;
- Atsushi Inaba uważa, że innowację przyniosą platformy streamingowe.
W czasie tegorocznych targów E3 serwis Video Games Chronicle przeprowadził wywiad z szefem studia PlatinumGames, Atsushim Inabą. Jednym z tematów rozmowy były konsole nowej generacji. Zdaniem dewelopera PS5 i Xbox Scarlett nie wniosą do branży niczego nowego. Japończyk nie kryje, że nie jest podekscytowany planami Sony i Microsoftu.
Więcej tego samego?
Są OK. Mam na myśli to, że wszystko będzie się poruszało szybciej, grafika będzie lepsza i może będzie prościej, dzięki krótszym czasom ładowania... to dobre dla konsumenta. Ale szczerze mówiąc, w porównaniu z poprzednimi generacjami, to raczej więcej tego samego. Jeśli ktoś by mnie pytał, to powiedziałbym, że nie ma tu niczego, co mogłoby zakłócić obecny porządek lub być super innowacyjne – stwierdził Atsushi Inaba.
Jego zdaniem wynika to przede wszystkim ze zmiany w podejściu do tworzenia tego typu urządzeń – producenci korzystają z tańszej, istniejącej technologii, zamiast opracowywać własne rozwiązania.
Sprzęt do grania (mowa o konsolach - przyp. red.) opierał się kiedyś na niestandardowych układach scalonych, których nie można było wsadzić do komputera PC. A teraz, patrząc na to, widzisz, że oni po prostu wykorzystują rzeczy, które już istnieją. Weźmy na przykład Switch. To układ Tegra, który już istniał. Inne konsole używają czipów i kart graficznych bardzo podobnych do tego, co znamy z pecetów, może tylko lekko zmodyfikowanych.
Żaden z nich nie jest już czymś unikalnym dla tego sprzętu. Trudno się ekscytować czymś, co w gruncie rzeczy już istnieje, ale zostało w jakimś stopniu zaadaptowane (na potrzeby nowej platformy – przyp. red.) – czytamy w wywiadzie.
Prawdziwa innowacja czai się w chmurze
Zdaniem Japończyka większej innowacji należy się dopatrywać w platformach streamingowych pokroju Google Stadia.
Według mnie innowacyjność wnoszą rzeczy takie, jak platformy oparte o chmurę. To coś bardzo, bardzo odmiennego - są to rozwiązania, które mnie ekscytują i w przypadku których czuję, że dzieje się o wiele więcej innowacji – czytamy.
Sony w maju znienacka ujawniło pierwsze oficjalne informacje na temat konsoli PlayStation 5, dzięki czemu dowiedzieliśmy się, że będzie ona posiadała superszybki dysk SSD. Potwierdziły się też plotki sugerujące, że sprzęt powstaje w oparciu o podzespoły firmy AMD (układ graficzny Navi oraz procesor z rodziny Ryzen). Microsoft oficjalnie przedstawił następcę Xboksa One w czasie tegorocznego E3 i wszystko wskazuje na to, że konkurencyjne platformy będą do siebie dość podobne – gigant z Redmond także stawia na technologię SSD i układy scalone „czerwonych”. Na razie trudno powiedzieć, które z urządzeń okaże się mocniejsze – na przestrzeni ostatnich miesięcy docierały do nas sprzeczne przecieki w tej sprawie.
Warto przypomnieć, że omawiane w tym tekście studio PlatinumGames pracuje obecnie nad przygodową grą akcji Astral Chain na Nintendo Switch. Produkcja zadebiutuje 30 sierpnia bieżącego roku. W planach jest także trzecia część popularnego cyklu Bayonetta, o której na razie nie wiemy zbyt wiele.