autor: Janusz Guzowski
Studio Daybreak zmienia priorytety – EverQuest Next ważniejszy niż Landmark
Studio Daybreak ogłosiło zmianę prowadzonej polityki. Ekipa odpowiedzialna za gry w uniwersum EverQuest ma położyć większy nacisk na pracę nad zapowiadanym EverQuest Next, natomiast druga rozwijana gra MMO w tym świecie, Landmark, zejdzie na plan dalszy. Decyzja nie oznacza, że EverQuest Next ukaże się w tym roku, ani że Landmark przestanie być w ogóle rozwijany.
Studio Daybreak Game Company (wcześniej Sony Online Entertainment) specjalizuje się w tworzeniu gier MMO. Na jego koncie są takie produkcje jak DC Universe Online, The Matrix Online, PlanetSide czy – przede wszystkim – seria EverQuest. Obecnie firma pracuje nad trzema tytułami – H1Z1, EverQuest Next i Landmark – z czego dwa ostatnie osadzone są w świecie EverQuest.
W opublikowanym wczoraj na oficjalnej stronie internetowej gry Landmark wpisie twórcy ogłosili, że zespół odpowiedzialny za tytuły w uniwersum EverQuest skupi się w najbliższym czasie bardziej nad EverQuest Next i temu projektowi poświęci większość swoich zasobów. Jak napisał starszy producent, Terry Michaels:
Podczas pracy nad różnymi elementami i usuwaniu błędów z nimi związanych zaczęliśmy bardziej skupiać się na najważniejszych zadaniach i systemach dotyczących EverQuest Next i im poświęciliśmy swoje siły. Pracujemy przy tym w obszarach związanych z dużym ryzykiem kreatywnym. To znaczy, że chociaż wiemy, co chcemy osiągnąć, to jednak nie mamy pojęcia jak wielu prób, poprawek a czasami nawet drastycznych zmian, co do kierunku produkcji, będzie potrzeba by zaimplementować w grze wszystko w taki sposób, by działało tak, jak tego chcemy. Z tego powodu nie możemy deklarować żadnych dat, ponieważ zanim nie osiągniemy dużo bardziej zaawansowanego etapu produkcji, wszystkie nasze przybliżenia są tylko domysłami.
Deweloper zaznaczył również, że społeczność skupiona wokół gry Landmark ma dla studia Daybreak olbrzymie znaczenie, a jej uwagi będą uwzględniane także przy produkcji EverQuest Next:
Gra Landmark i społeczność graczy są dla nas bardzo ważne i pozostaną kluczowe dla rozwoju EverQuest Next, dokładnie tak jak obiecaliśmy na samym początku.
Przy okazji opublikowano screenshot przedstawiający Qeynos, jedno z miast startowych obecnych jeszcze w pierwszej grze z serii EverQuest. Najprawdopodobniej znajdują się w nim także elementy stworzone przez graczy w Landmark.
Jak podkreślają twórcy, podjętej decyzji nie należy interpretować jako sugestii, że gra Landmark przestanie być rozwijana. Aktualizacje i poprawki nadal będą się ukazywały, z tym że nie tak często, jak do tej pory. Deweloperzy zamierzają również kontynuować serię warsztatów wideo poświęconych grze, a kiedy przy okazji większej aktualizacji tytułu twórcy planują dłuższe wystąpienie na żywo w ramach inicjatywy Landmark Live. Zmiana priorytetów nie oznacza też, że EverQuest Next ukaże się w tym roku.
Zarówno Landmark, jak i EverQuest Next są obecnie w fazie zamkniętych beta testów. Nie ujawniono daty premiery żadnej z nich. Oba tytuły mają ukazać się na komputerach osobistych, a gra EverQuest Next wyjdzie dodatkowo na konsole PlayStation 4.
Landmark to sieciowy sandbox skupiający się przede wszystkim na budowaniu i odkrywaniu dostępnego świata. Główne założenia tytułu do złudzenia przypominają te zawarte w grze Minecraft. Twórcy oddali do dyspozycji graczy rozległe uniwersum, które mogą oni rozwijać i kreować według własnego uznania. Sama rozgrywka sprowadza się do eksploracji świata oraz tworzenia nowych budowli za pomocą zebranych materiałów, choć ostatnio w grze pojawili się też przeciwnicy. Z kolei EverQuest Next to bardziej klasyczna produkcja MMO, w której ważniejszy jest wątek fabularny, a nasz bohater i jego decyzje wywierają wpływ na całe otoczenie. Obie produkcje opierają się na autorskim silniku graficznym – ForgeLight Engine. Z jednej strony pozwala to na znaczną modyfikację otoczenia w EverQuest Next, z drugiej deweloperzy mogą umieścić w nim najciekawsze budowle stworzone przez użytkowników w ramach Landmark. Obie produkcje mają być tytułami free-to-play z opcją mikropłatności za wybrane udogodnienia i opcje personalizacji.