Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 17 lutego 2023, 12:42

Steam usunął legalnie zakupioną grę, sprawa jest w toku [Aktualizacja #2]

Nietypowa sytuacja dotknęła graczy, którzy jakiś czas temu zakupili trzyczęściową Sagę Deponia. Legalnie nabyta pierwsza część serii zniknęła z ich kont Steam bez wyraźnego powodu. Deweloperzy przyglądają się sprawie.

Źródło fot. Daedalic Entertainment
i

Aktualizacja nr 2

Gracze, których dotknął problem usuniętej gry, zgłaszają, że tytuł powrócił do ich blibliotek Steam. Niektóre osoby domagają się jednak zadośćuczynienia za całe zamieszanie wywołane faktem, że Deponia została usunięta.

Aktualizacja nr 1 (15.02.2023)

Deweloperzy z Daedalic Entertainment wystosowali oświadczenie na temat całej sytuacji w wątku na forum Steam:

Reagujemy na działania przestępcze dokonywane za pomocą określonej grupy kluczy – to bardzo niefortunne, że powoduje to problemy dla niektórych użytkowników, którzy kupili grę w legalny sposób – nie ma co do tego wątpliwości. Dlatego prosimy Was o kontakt – jeśli zaliczacie się do osób, które kupiły wersję detaliczną wiele lat temu, jestem pewien, że znajdziemy sposób na rozwiązanie tego problemu.

Ponadto użytkownicy naszego forum zgłaszają, że problem nie ogranicza się tylko do Deponii – niektóre klucze gier pozyskane z tzw. „keyshopów” również zostały usunięte z bibliotek graczy.

Oryginalny tekst

Posiadacze trylogii przygodówek point-and-click z serii Deponia musieli się mocno zdziwić, kiedy odkryli, że z dnia na dzień zakup został częściowo usunięty z ich bliblioteki Steam.

Chodzi o Gamebooka, zawierającego trzy części serii gier autorstwa Daedalic Entertainment. Wydany w 2015 roku zestaw uwzględniał gry: Deponia, Chaos of Deponia oraz Goodbye Deponia. Usunięta została jedynie pierwsza odsłona – dwie pozostałe pozostawiono w spokoju.

Deponia na cenzurowanym

Sprawa została podjęta w wątku zamieszczonym w Społeczności Steam. Jak czytamy, gracze otrzymali lakoniczny komunikat. Prezentujemy go poniżej (źródłem jest jeden z naszych redaktorów):

Takie ogłoszenie wydaje się dość dziwne, zważywszy na to, że pochodzące z Gamebooka gry były zakupione całkowicie legalnie; w jego skład wchodziła nie tylko płyta z grą, ale i poradnik dotyczący świata Deponii. Za jego wydanie była odpowiedzialna nieistniejąca już firma cdp.pl, najstarszy polski dystrybutor gier wideo.

Deweloperzy z Daedalic Entertainment w tym samym wątku na Steamie zapewnili, że monitorują całą sprawę i niebawem postarają się ją wyjaśnić. Jak wskazują gracze, może chodzić o unieważnienie kluczy, które były w posiadaniu cdp.pl.

Problem jest jednak taki, że podobna sytuacja miała już kiedyś miejsce. 1 kwietnia 2021 roku, gra Overfall zniknęła z kont graczy po tym jak developer unieważnił wszystkie sprzedane klucze z roku 2018. Tłumaczono się, że zostało to uczynione z powodu braku zapłaty za nie przez pośrednika. Okazało się jednak, że spora część unieważnionych kluczy została opłacona, a wśród poszkodowanych byli na przykład nabywcy bundla z Fanatical. Sprawa była dość głośna i wydaje mi się, że steam powinien po czymś takim dopilnować, aby nic w tym stylu już się nie wydarzyło. Jak widać mamy właśnie powtórkę i kto wie co będzie następne. Dla mnie steam do czasu rozpoczęcia dbania, aby własność konsumentów (czyli licencja na użytkowanie) nie znikała przez „błędy" czy też inną „magię", jest już całkowicie skreślony

– użytkownik sdsdsafasfasfasd (pisownia oryginalna).

Pozostaje pytanie, co zrobi Daedalic Entertainment. Zakładamy jednak, że sytuacja wkrótce znajdzie szczęśliwy finał – w końcu wielu graczy zostało poszkodowanych i zostawianie ich na lodzie byłoby dużą niesprawiedliwością.

Michał Ciężadlik

Michał Ciężadlik

Do GRYOnline.pl dołączył w grudniu 2020 roku i od tamtej pory jest lojalny Newsroomowi, chociaż współpracował również z Friendly Fire, gdzie zajmował się TikTokiem. Półprofesjonalny muzyk, którego zainteresowanie rozpoczęło się już w dzieciństwie. Studiuje dziennikarstwo i swoje pierwsze kroki stawiał w radiu, lecz nie zagrzał tam długo miejsca. W grach obecnie preferuje multiplayer; w CS:GO spędził łącznie ponad 1100 godzin, w League of Legends prawdopodobnie drugie tyle, chociaż dobrą grą singlową również nie pogardzi.

więcej