Steam Survey powstało, bo twórcy Half-Life'a 2 chcieli jak najlepiej zoptymalizować grę
Ankiety Steama zapewniają wgląd w zmiany w trendach wśród graczy. Okazuje się, że comiesięczne zestawienia otrzymujemy dlatego, że 20 lat temu Valve chciało jak najlepiej zoptymalizować jedną grę.
Z okazji 20. urodzin kultowy Half-Life 2 doczekała się specjalnego, dwugodzinnego dokumentu, przybliżającego grę i proces jej produkcji. W trakcie pokonywania poziomu Route Kanal możemy usłyszeć Jaya Stelly’ego, który przybliża problem, z jakimi wówczas kłopotali się deweloperzy. Ostatecznie doprowadziło to do powstania ankiet Steama, z którymi teraz wszyscy możemy się zapoznawać każdego miesiąca (vide PC Gamer).
Ankiety Steama dzięki Half-Life 2
Jay Sully zdradził, że twórcy borykali się z licznymi decyzjami podyktowanymi minimalnymi wymaganiami sprzętowymi. Zadawali sobie pytanie, jaka kombinacja procesora i karty graficznej byłaby najlepsza. Deweloper przypomniał, że 20 lat temu różnorodność wśród dostępnych podzespołów była znacznie większa. Występowały także inne metody renderowania.
Twórcy byli na tyle zdesperowani, że nawet odezwali się do Microsoftu. Mieli nadzieję, że być może gigant będzie dysponował przynajmniej informacjami na temat tego, ile osób korzysta z DirectX 7, a ile z DirectX 8. Okazało się, że Microsoft również nie ma żadnych informacji na ten temat. Dlatego postanowiono zapytać o to samych graczy:
Zdaliśmy sobie sprawę, że możemy podjąć złe decyzje bez tych informacji. Dlatego stworzyliśmy narzędzie, zintegrowane z wczesną wersją Steama, pozwalające graczom zgłaszać, jakie podzespoły posiadają. Zebrane dane były na tyle użyteczne, że postanowiliśmy je upublicznić, uruchamiając tym samym w kwietniu 2003 roku „ankietę dotyczącą sprzętu i oprogramowania”. Pomagała nam i mamy nadzieję, że pomaga też innym deweloperom, podejmować najlepsze decyzje względem optymalizacji.
Obecnie z ankiet Steama korzystają nie tylko deweloperzy, ale wszyscy zainteresowani zmianami w zakresie hardware’u i software’u. Między innymi we wrześniu tego roku Windows 11 zyskał znaczną przewagę nad Windowsem 10 i utrzymuje ją do teraz. Natomiast listopadowa ankieta zdradziła, że wciąż najwięcej graczy gra na ekranach Full HD, ma wyłącznie 8 GB pamięci RAM, a najpopularniejszym GPU jest nieprzerwanie RTX 3060.
Warto przypomnieć, że z okazji urodzin swojego hitu Valve udostępniło Half-Life’a 2 graczom za darmo i przygotowało specjalną aktualizację usprawniającą działanie i wygląd gry.