Starfield nie trafia w gusta wszystkich graczy, Todd Howard: wynika to z „dramatycznych zmian” na rynku gier
Wyjaśniając, jakie elementy gatunku RPG są dla niego najważniejsze, Todd Howard odpowiedział na pytanie, dlaczego Starfield jest tak bardzo „bethesdową” grą.
O gatunku RPG bez dwóch zdań można powiedzieć, że przenika niemal całą branżę. Jeśli jakaś gra do niego nie należy, to i tak bardzo często zawiera elementy RPG pokroju punktów doświadczenia, rozwoju postaci, odgrywania roli etc.
Fakt ten niejako wykorzystał Todd Howard, tłumacząc, dlaczego Starfield jest tak bardzo „bethesdową” grą. W ramach najnowszego odcinka podcastu The AIAS Game Maker's Notebook (poniżej) został on zapytany przez Teda Price’a – założyciela i CEO studia Insomniac Games – o zmieniające się oczekiwania graczy (interesujący nas fragment rozpoczyna się w 24:58).
Uważam, że [zmieniły się – dop. red.] dramatycznie. Sam gatunek wmieszał się we wszystko. Nie mogę patrzeć na produkcję, która nie ma punktów doświadczenia czy poziomów postaci. […] Co „oficjalnie” czyni grę RPG?. Myślę, że oldskulowi fani gatunku mają własne listy cech i definicje. Ja uwielbiam RPG, bo może być wszystkim. […] Możesz zmienić w nie choćby grę wyścigową. To zależy od tego, na co zwrócisz uwagę.
Jeśli chodzi o to, co chcemy [jako Bethesda] zobaczyć w grze, staramy się pozostać wierni temu, kim jesteśmy. Mieszamy różne elementy gatunku. Stworzyliśmy również kosmiczną strzelankę. Czy jest to RPG? Tak i nie. W jaki sposób wprowadzamy do gry elementy, które naszym zdaniem są ważne w RPG? Jak spełniają one swoje role? Jak możemy dostosować je do własnych potrzeb? Jak mogę je rozwijać z biegiem czasu, by stały się jeszcze bardziej „moje”? Takie jest nasze podejście do tej kwestii, dalekie od stwierdzenia, że „RPG oznacza określonego typu interakcje”.
Tłumacząc z „toddowego” na nasze – w Starfieldzie, podobnie jak w poprzednich dziełach, Bethesda postawiła na to, by gracz sam definiował swoją rolę w świecie, niezależnie, czy jest nim Tamriel, czy przestrzeń kosmiczna. Dlatego też RPG Todda Howarda i spółki mają dużą grupę wiernych fanów, „kupujących” pewną określoną konwencję, która nie trafia jednak w gusta wszystkich graczy – co udowodnił zróżnicowany odbiór Starfielda.
6 października minie miesiąc od premiery tej produkcji. Jest ona dostępna na PC i XSX/S, a także w usłudze PC/Xbox Games Pass. Naszą recenzję Starfielda znajdziecie poniżej.