Błyskawiczny spadek wartości Square Enix, premiera Final Fantasy XVI punktem zapalnym
Choć Final Fantasy XVI jest dobrze ocenianą grą, to od jej premiery Square Enix odnotowało spory spadek wartości. Jeden z kluczowych inwestorów ograniczył też środki na działalność wydawcy.
W Square Enix nie dzieje się najlepiej. Według doniesień portalu GamesIndustry firma straciła na wartości aż dwa miliardy dolarów od momentu premiery Final Fantasy XVI, a dodatkowo jeden z kluczowych inwestorów ograniczył wkład środków w działalność przedsiębiorstwa.
Spadek cen akcji i brak „osiągnięcia celu sprzedażowego” FF XVI
Square Enix jest wydawcą z bogatym portfolio wysokobudżetowych gier, ale jego ostatnie produkcje nie cieszą się taką popularnością, na jaką liczył zarząd.
- W konsekwencji firma odnotowała spadek swojej wartości, a także obniżkę cen akcji.
- Przed premierą FF XVI za jedną akcję Square Enix należało zapłacić 7540 jenów (ok. 220 zł); na początku tego tygodnia ta cena obniżyła się do 5381 jenów (ok. 157 zł) – była najniższa od początku roku.
- Co więcej, sprzedaż Final Fantasy XVI nie sprostała oczekiwaniom.
Takie wyniki, razem z poprzednimi niepowodzeniami na rynku, spowodowały u inwestorów większe obawy o kierunek, w jakim zmierza Square Enix. Jeden z nich – Sumitomo Mitsui Trust Asset Management – postanowił ograniczyć swoje inwestycje w firmie, co może wpłynąć na jej dalszą strategię .
Zaznaczmy, że aktualnie FF XVI jest dostępne jedynie na PlayStation 5. Po co najmniej półrocznej ekskluzywności gra trafi również w ręce posiadaczy komputerów osobistych, co powinno choć trochę poprawić jej sprzedaż i rentowność dla Square Enix.
Poprzednie niepowodzenia na rynku
Kłopoty wydawcy zaczęły się już o wiele wcześniej. Oczekiwaniom sprzedażowym nie sprostały m.in. takie tytuły jak Marvel’s Avengers, Marvel’s Guardians of the Galaxy czy wydane w tym roku Forspoken.
Z wymienionych wyżej gier największą popularność wśród graczy zdobyła opowieść o Strażnikach Galaktyki, która zebrała sporo pozytywnych ocen. O wiele gorzej poradziły sobie Avengers czy Forspoken.
Słabe noty graczy tej ostatniej produkcji oraz klęska sprzedażowa spowodowały nawet wcielenie jej twórców – Luminous Productions – bezpośrednio w szeregi Square Enix.