Wszystko o Spider-Man (oceny, edycje kolekcjonerskie, cena) - Akt. #8
Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest grze Spider-Man od studia Insomniac Games. Artykuł będzie stale rozwijany o nowe szczegóły, które pojawią się przed i po premierze produkcji.
[Aktualizacja #8] (14 grudnia 2018): Dodatek Silver Lining (6.2. DLC).
[Aktualizacja #7] (15 listopada 2018): Dodatek Turf Wars (6.2. DLC).
[Aktualizacja #6] (22 października 2018): Doskonałe wyniki sprzedaży, patch 1.07 i DLC (7. Patche).
[Aktualizacja #5] (5 września 2018): Nowe informacje o rozgrywce, długości gry, DLC oraz zestawienie pierwszych ocen (3. Gameplay, 6. Po premierze).
[Aktualizacja #4] (26 lipca 2018): konkrety na temat fabuły, kostiumów Człowieka-Pająka, specjalnych wersji PlayStation 4 oraz pierwszego DLC (2. Fabuła, 3. Gameplay, 5. Edycje kolekcjonerskie, 6. Po premierze).
[Aktualizacja #3] (17 lipca 2018): informacje o świecie gry, przeciwnikach, kostiumach i gadżetach oraz gameplay z E3 2018 (działy 3. Gameplay, 8. Trailery i inne wideo).
[Aktualizacja #2] (5 kwietnia 2018): data premiery i edycje specjalne (działy 1.1 i 5.).
[Aktualizacja #1] (16 listopada 2017): informacje o nowych postaciach (dział 3.1).
1. Informacje ogólne
- 1. Informacje ogólne (1.1. Data premiery, 1.2. Deweloper);
- 2. Fabuła;
- 3. Gameplay (3.1. Druga grywalna postać);
- 4. Technologia;
- 5. Edycje kolekcjonerskie;
- 6. Po premierze (6.1. Recenzje i wyniki sprzedaży, 6.2. DLC, 6.3. Patch 1.07);
- 7. Patche;
- 8. Trailery i inne video.
Spider-Man to przygodowa gra akcji na konsolę PlayStation 4. Tytuł został zapowiedziany w połowie czerwca 2016 roku podczas targów E3. Produkcja nie jest bezpośrednio powiązana ani z filmami, ani z komiksami, gdyż twórcy przyszykowali własną wizję przygód Człowieka-Pająka. Projekt jawi się jako jedna z ciekawszych gier dostępnych tylko na sprzęcie Sony i też jako jedna z najlepszych produkcji z tytułowym bohaterem, który w swojej karierze nie zawsze miał szczęście do wirtualnej rozrywki.
1.1. Data premiery
Produkcja ukazała się 7 września 2018 roku na konsoli PlayStation 4. Pre-ordery nagradzane były następującymi bonusami:
- pakiet trzech dodatkowych kostiumów dla Spider-Mana,
- 5 punktów używanych do odblokowania umiejętności w grze,
- wcześniejszy dostęp do gadżetu Spider-drone,
- awatar Spider-Mana w PlayStation Network,
- dynamiczny motyw Spider-Mana na PS4.
1.2. Deweloper
Za grę Spider-Man odpowiedzialne jest studio Insomniac Games, któremu pomaga Marvel. Jest to jeden z najbardziej cenionych deweloperów w branży, od lat współpracujący głównie z firmą Sony, choć ma na swoim koncie kilka projektów z innymi gigantami, np. Microsoftem. Ekipa ta stworzyła m.in. serię platformówek akcji Ratchet & Clank, trzy odsłony cyklu Resistance czy zwariowane Sunset Overdrive.
2. Fabuła
Choć Spider-Man nie opowiada żadnej z przygód znanych z komiksów czy filmów, to opiera się na tych samych fundamentach. W grze poznajemy losy Petera Parkera – chłopaka ugryzionego przez zmutowanego pająka, dzięki któremu został obdarzony nadprzyrodzonymi mocami. Zabawa rozpoczyna się w momencie, gdy Człowiek-Pająk jest już całkiem doświadczony i obeznany ze swoimi umiejętnościami. Niedawno udało mu się pokonać Wilsona Fiska i jego oprychów, ale na ich miejscu pojawił się nowy gang – Inner Demons, dowodzony przez Mistera Negative (Martin Li). To jednak nie jedyny problem Petera, który boryka się z kłopotami także w życiu osobistym. Okazuje się bowiem, że Li prowadzi schroniska dla bezdomnych, gdzie pracuje jego ciocia May.
[Aktualizacja #4]: Ponadto na zwiastunie opublikowanym w trakcie konwentu Comic-Con: San Diego w lipcu 2018 roku (znajdziecie go w sekcji 8. Trailery i inne video) można zobaczyć Normana Osborna (czyli niesławnego Zielonego Goblina); występuje w nim również Mary Jane Watson (ukochana Petera), Silver Sable (choć jest ona przeciwniczką Spider-Mana, stoi też w opozycji do złoczyńców) oraz Miles Morales (Spider-Man z komiksowego uniwersum Ultimate, który przejął obowiązki Parkera po jego śmierci). Obecność tego ostatniego deweloperzy sygnalizowali już wcześniej (pojawił się w materiale zaprezentowanym podczas Paris Games Week 2017); jego wizerunek opiera się na tym z komiksowego pierwowzoru, a on sam jest najwierniejszym fanem Człowieka-Pająka. Na tym jednak nie kończą się informacje pochodzące z Comic-Conu; otóż okazuje się, że po zdjęciu kostiumu Parker nie jest już tak pewny siebie, jak w roli Spider-Mana, co prowadzi do „niezręcznych” sytuacji. Poza tym autorzy ujawnili, że nie obawiali się przedstawienia niektórych postaci w zupełnie nowym świetle, czego przykładem może być Mary Jane, czyli zwyczajna kobieta, która musi odnaleźć się w świecie pełnym superbohaterów i superłotrów.
3. Gameplay
Pod względem rozgrywki Spider-Man przypomina nieco serię Batman: Arkham. Akcja rozgrywa się w Nowym Jorku, po którym możemy się swobodnie poruszać, wykorzystując zdolności bohatera. Klasyczne dla tej postacie bujanie się na pajęczynie, chodzenie po ścianach itd. oczywiście są obecne w grze.
[Aktualizacja #3]: Choć Nowy Jork przemierzamy zarówno w samo południe, jak i po zmroku, w grze nie zaimplementowano cyklu dobowego; pora dnia jest bowiem związana z poszczególnymi misjami fabularnymi. Warto odnotować, że miasto jest około sześciokrotnie większe od metropolii stworzonej na potrzeby Sunset Overdrive. Jako ciekawostkę należy dodać, że znalazła się tu opcja szybkiej podróży na pokładzie metra.
Eksploracja to jednak tylko początek, gdyż równie duży nacisk kładziony jest na walkę. Ma ona zręcznościowy charakter i jest równie widowiskowa i płynna, co we wspomnianym cyklu studia Rocksteady. Człowiek-Pająk jest niesamowicie zwinny, strzela pajęczyną, przylepiając przeciwników do ścian, wybija ich w powietrze, by następnie szybko ściągnąć na dół, korzysta z elementów otoczenia, rzucając we wrogów np. workami z piaskiem, a w unikaniu ataków pomagają my zmysły, alarmujące przed zagrożeniem. [Aktualizacja #3]: Oprócz szeregowych przeciwników na naszej drodze stają rozmaici bossowie, których pokonanie wymaga wykorzystania całego wachlarza umiejętności Parkera. Wśród nich można znaleźć władającego elektrycznością Electro, przerośniętego Rhino, opancerzonego Scorpiona czy choćby latającego Vulture'a.
[Aktualizacja #3]: Przewagę nad adwersarzami zapewniają protagoniście rozmaite gadżety dobierane z rozwijanego koła. Wśród nich można znaleźć linkę-pułapkę zwaną Tripwire, bombę oblepiającą wrogów pajęczyną po detonacji (Web Bomb), a także Spider-Drone'a, czyli latającego drona odwracającego uwagę nieprzyjaciół i strzelającego pajęczyną. Warto odnotować, że „Pajączek” nie jest skazany na tylko jeden kostium – w toku zmagań odblokowujemy rozmaite ubrania dla bohatera, które zapewniają mu dodatkowe atuty. Przykładowo, Spider-Punk pozwala na wyprowadzanie specjalnego ataku gitarą; [Aktualizacja #4]: Velocity Suit natomiast (zaprojektowany przez Adiego Granova, który brał udział w pracach nad filmowymi Iron Manem i Czarną Panterą) znacznie przyspieszy ruchy protagonisty.
Akcja obserwowana jest w większości przypadków z perspektywy TPP, choć zdarzają się momenty, w których widzimy wydarzenia prosto z oczu Petera. Ponadto zabawa urozmaicana jest przez efektowne sekwencje QTE, występujące np. podczas pościgów za uciekającymi wrogami. Dodatkowo, choć bezpośrednia walka nie jest dla Spider-Mana niczym wyjątkowym, może on wykorzystywać swoje zdolności podczas skradania się.
[Aktualizacja #3]: Oprócz misji fabularnych w Spider-Manie pojawia się sporo zadań pobocznych; część z nich koncentruje się na walce z przestępcami, a w ich trakcie udaremniamy napady, bierzemy udział w widowiskowych pościgach za oprychami, detonujemy ładunki wybuchowe czy choćby likwidujemy bazy Kingpina.
[Aktualizacja #5]: Ich dopełnieniem są znajdźki w postaci plecaków Petera Parkera. Nie są one jedynie zapychaczem, gdyż znajdujemy w nich specjalne przedmioty pozwalające dowiedzieć się więcej o uniwersum Spider-Mana. Zdaniem Jamesa Stevensona z Insomniac Games ukończenie gry na domyślnym poziomie trudności to zadanie na około dwadzieścia godzin, aczkolwiek zajmując się opcjonalnymi aktywnościami, gracze powinni spędzić przy omawianym tytule znacznie więcej czasu.
3.1. Druga grywalna postać
Podczas imprezy Paris Games Week 2017 zaprezentowano nowy zwiastun oraz zdradzono informacje na temat grywalnych postaci. Przede wszystkim Spider-Man pojawi się w dwóch wersjach – jako zwykły mieszkaniec Nowego Jorku, czyli Peter Parker, oraz oczywiście w superbohaterskim wydaniu. Ciekawszy wydaje się jednak fakt, że w produkcji pokierujemy też zupełnie inną osobą – Mary Jane Watson. Nie będzie ona dostępna w dowolnym momencie, gdyż przejmiemy nad nią kontrolę tylko podczas niektórych etapów, ale nie będą to byle jakie poziomy. Deweloperzy zdradzili, że na potrzeby kobiety stworzyli cały wątek i przygotowali specjalne mechanizmy rozgrywki. Nie posiada ona bowiem żadnych super mocy – jest zwykłą dziennikarką z Daily Bugle. Jest za to całkiem zaradna, więc nie będziemy mieć do czynienia z „dziewczyną w opałach”. Szczegóły jednak nie są jeszcze znane.
4. Technologia
Spider-Man został stworzony na podstawie autorskiej technologii studia Insomniac Games – Insomniac Engine. Silnik umożliwił deweloperom wygenerowanie dużego i pełnego szczegółów Nowego Jorku. Tytuł działa w 1080p i 30 klatkach na sekundę, natomiast na mocniejszej wersji konsoli – PlayStation 4 Pro – obraz podbijany jest do 4K. Należy jednak zaznaczyć, że nie jest to natywna rozdzielczość, gdyż tak naprawdę uzyskiwana jest ona za pomocą techniki Temporal Injection, którą stworzyła ekipa Insomniac Games. Łączy ona renderowanie obrazu w wyższej rozdzielczości z jednoczesnym wygładzaniem krawędzi, dając znakomity efekt, który mogliśmy zobaczyć w grze Ratchet & Clank.
5. Edycje kolekcjonerskie
Oprócz standardowej wersji gra doczekała się dwóch specjalnych wydań. Pierwszym jest wyceniona na ponad 500 zł fizyczna Edycja Kolekcjonerska, a drugim kosztująca 329 zł Cyfrowa Edycja Deluxe.
Edycja Kolekcjonerska:
- gra;
- steelbook;
- album z grafikami z produkcji;
- figurka Spider-Mana wyprodukowana przez firmę Gentle Giant;
- kod do zestawu The City that Never Sleeps, oferującego trzy dodatki fabularne, które ukażą się do marca 2019 roku.
Cyfrowa Edycja Deluxe:
- gra,
- kod do zestawu The City that Never Sleeps.
Sony przygotowało również specjalne wersje konsol PlayStation 4 Slim oraz PlayStation 4 Pro; czerwone obudowy tych urządzeń zdobi duży symbol pająka. Maszyny można kupić w pakiecie z grą – za zestaw z PlayStation 4 Pro trzeba zapłacić około 1487 złotych. W sekcji 8. Trailery i inne video czekają materiały wideo prezentujące je z bliska.
6. Po premierze
6.1. Recenzje i wyniki sprzedaży
[Aktualizacja #5]: Spider-Man zebrał wysokie oceny. Poniżej znajdziecie zestawienie kilkudziesięciu pierwszych not przyznanych temu tytułowi oraz omówienie jego najważniejszych zalet i wad wskazywanych przez recenzentów.
- DarkStation – 100/100
- Press Start Australia – 100/100
- COGconnected – 100/100
- Game Informer – 95/100
- Stevivor – 95/100
- Playstation Universe – 95/100
- GamesBeat – 95/100
- Gaming Nexus – 95/100
- God is a Geek – 95/100
- InsideGamer.nl – 94/100
- USgamer – 90/100
- 3DJuegos – 90/100
- GamesRadar – 90/100
- Push Square – 90/100
- The Sydney Morning Herald – 90/100
- TheSixthAxis – 90/100
- TrueGaming – 90/100
- Twinfinite – 90/100
- Vandal – 90/100
- XGN – 90/100
- ZTGD – 90/100
- PlayStation LifeStyle – 90/100
- PSX-Sense.nl – 90/100
- Attack of the Fanboy – 90/100
- Critical Hit – 90/100
- Destructoid – 90/100
- Gamer.no – 90/100
- GameSpot – 90/100
- Video Chums – 88/100
- Wccftech – 88/100
- Meritstation – 87/100
- App Trigger – 85/100
- New Game Network – 83/100
- Everyeye.it – 83/100
- IGN Italia – 83/100
- GRYOnline.pl – 80/100
- Telegraph – 80/100
- We Got This Covered – 80/100
- Eurogamer Italy – 80/100
- Slant Magazine – 70/100
- M3 – 70/100
- Metro GameCentral – 70/100
Zdaniem recenzentów mocne strony „Pajączka” to wysoka grywalność, piękna oprawa graficzna oraz interesująca fabuła wzbogacona o odpowiednią dawkę niewciśniętego tu na siłę humoru. Po drugiej stronie barykady znajdują się zbyt proste walki z bossami, dalekie od ideału misje i aktywności poboczne, a także pomysły rodem z dawnych dzieł Ubisoftu, jak konieczność dostrajania wież policyjnych w celu odsłonięcia mapy Manhattanu.
[Aktualizacja #6]: 20 września firma Sony Interactive Entertainment pochwaliła się, że Spider-Man przejął pałeczkę najszybciej sprzedającego się tytułu ekskluzywnego na PlayStation 4. W ciągu trzech dni od premiery produkcja znalazła 3,3 miliona nabywców. Co ciekawe, milion egzemplarzy rozszedł się w pre-orderach, co również stanowi rekord dla japońskiego giganta.
6.2. DLC
[Aktualizacja #5]: Spider-Man doczekał się DLC podzielonego na trzy epizody, zatytułowanego The City That Never Sleeps. Premiera pierwszego odcinka, czyli The Heist, odbyła się 23 października, a daty debiutu następnych, czyli Turf Wars oraz Silver Lining, to kolejno 20 listopada i 21 grudnia.
The Heist
[Aktualizacja #6]: W The Heist wystąpili nie tylko Peter Parker oraz Mary Jane Watson, którzy podjęli się próby rozwiązania zagadki kradzieży w nowojorskim muzeum, lecz także dawna miłość bohatera – Felicia Hardy, znana również jako Black Cat. Oprócz szeregu nowych misji fabularnych, niewidzianej wcześniej frakcji, a także świeżych wyzwań, przestępstw i trofeów, gracze otrzymali nowe kostiumy Człowieka-Pająka. Owe stroje to Resilient Suit zaprojektowany przez Gabriele'a Dell'Otto, dwa autorskie ubiory od deweloperów (Advanced Suit oraz Velocity Suit), a także kostiumy Scarlet Spider II i Spider-UK ze świata Spider-Verse.
Turf Wars
[Aktualizacja #7]: W następnym odcinku, czyli Turf Wars, Spider-Man łączy siły z Yuri Watanabe i stara się powstrzymać złowrogiego Hammerheada walczącego z innymi donami Maggii (przestępczej organizacji, której struktury są wzorowane na prawdziwej mafii) na ulicach Nowego Jorku. Podobnie jak The Heist, dodatek wzbogaca grę o nowe misje, wyzwania, przestępstwa i bazy nieprzyjaciół, a także trzy kostiumy, czyli Iron Spider Armor, Spider-Armor MK I oraz Spider-Clan Suit (z komiksów Marvel Mangaverse).
Silver Lining
[Aktualizacja #8]: Historia opowiedziana w add-onie Silver Lining koncentruje się na postaci Silver Sable, która próbuje odzyskać skradzioną technologię należącą do Sable International, a na co dzień zajmuje się zwalczaniem przestępczości na arenie międzynarodowej (najczęściej działając w myśl zasady „po trupach do celu”). Podobnie jak poprzednie dodatki, opisywane DLC wprowadza szereg misji fabularnych, niewidzianych wcześniej adwersarzy i trzy stroje – tym razem mowa o kostiumie z filmu Spider-Man Uniwersum, stroju Cyborg Spider-Man i pancerzu Aarona Aikmana.
7. Patche
[Aktualizacja #6]: Przed premierą pierwszego epizodu The City That Never Sleeps, Spider-Man otrzymał łatkę oznaczoną numerem 1.07. Patch wprowadził tryb New Game Plus, dzięki czemu możemy rozpocząć przygodę ponownie, zachowując wszystkie stroje, umiejętności, gadżety i modyfikacje, które odblokowaliśmy przy pierwszym podejściu. Poza tym autorzy oddali w nasze ręce nowy poziom trudności (Ultimate), uczynili wariant Friendly bardziej przyjaznym, a także uzupełnili listę trofeów o dwa puchary, zdeptali szereg bugów oraz udostępnili możliwość obracania naklejkami w trybie fotograficznym.