autor: Michał Zegar
Spider-Man 2 naprawdę wygląda tak dobrze, zwiastun z PS Showcase nie zawierał CGI
Studio Insomniac Games pochwaliło się na Twitterze, że imponujący graficznie zwiastun nadchodzącego Spider-Mana 2 nie zawierał CGI. Zamiast tego w całości składał się z elementów rozgrywki zarejestrowanych na PS5.
Zwiastun Spider-Mana 2 z czwartkowego PlayStation Showcase cieszy się dużą popularnością. Na samym oficjalnym kanale youtube’owym PlayStation został wyświetlony już przeszło 8,5 miliona razy. Studio Insomniac Games (twórcy gry) zapewniło na Twitterze, że trailer ten nie był prerenderowany. To, co mogliśmy w nim zobaczyć, w całości pochodziło z fragmentu rozgrywki zarejestrowanego w czasie rzeczywistym na konsoli PS5.
„Zespół wykonał zabójczą robotę. Efekty wizualne w czasie rzeczywistym są trudne do osiągnięcia, dlatego jestem bardzo dumna z całego naszego zespołu, który ciągle podnosi naszą poprzeczkę jakości” – napisała Bryanna Lindsey, główna artystka VFX w Insomniac Games.
W oczy szczególnie rzucają się naturalne oświetlenie, miękkie cienie i szczegółowe odbicia w kałużach, osiągnięte dzięki sprzętowemu ray tracingowi. Choć na ten moment konsolowe śledzenie promieni w grach odpowiada co najwyżej „średniemu ustawieniu” tego z PC-tów, to do premiery Spider-Mana 2 jego implementacja na pewno ulegnie znacznej poprawie.
Dalszy plan zamazuje wysokiej jakości efekt głębi ostrości. Ze studzienek wydobywa się realistycznie symulowany wolumetryczny dym, poruszany zewnętrznymi siłami – dość zasobożerny efekt graficzny, dlatego też rzadko obecny w grach z przemijającej generacji (można go było doświadczyć np. w pecetowej wersji Batman: Arkham Knight). Całość przyprawiona jest tysiącem efektów cząsteczkowych.
Warto wspomnieć, że Spider-Man 2 nie jest jedyną nadchodzącą produkcją pokazującą moc next-genowych konsol. Trailer Hellblade II: Senua’s Saga także został zarejestrowany w czasie rzeczywistym, co potwierdził Epic Games.
W obecnych czasach grafika w grach coraz bardziej przypomina fotorealistyczne filmowe CGI. Miejmy jednak nadzieję, że deweloperzy wykorzystają moc nowych konsol nie tylko do podbijania rozdzielczości, ale i projektowania bardziej naturalnych animacji bądź lepszych systemów destrukcji. Czy zatem Spider-Man 2 wzniesie grafikę na nowe wyżyny? Przekonamy się dopiero w 2023 roku – wyłącznie na konsoli PS5.