Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 26 lutego 2021, 09:31

autor: Bartosz Świątek

Sony Japan Studio rozwiązane. Współtwórcy Bloodborne bez pracy

Firma Sony Interactive Entertainment postanowiła zamknąć jedno ze swoich japońskich studiów deweloperskich – Sony Japan Studio. Większość pracowników została zwolniona.

W SKRÓCIE:

  1. Firma Sony Interactive Entertainment zamknęła dewelopera Sony Japan Studio;
  2. zespół był odpowiedzialny m.in. za cykl Gravity Rush, a także współtworzył Bloodborne wraz z firmą FromSoftware.

Serwis Video Game Chronicle donosi, że firma Sony Interactive Entertainment zamknęła zespół deweloperski Sony Japan Studio, odpowiedzialny m.in. za serie Ape Escape czy Gravity Rush (nadzorował również prace nad Bloodborne i współtworzył ten tytuł wraz z FromSoftware). Większość pracowników już została zwolniona, a pozostali dołączą do deweloperów z ASOBI Team. Przyczyną ma być brak wiary obecnego prezesa SIE – Jima Ryana – w japońskie gry, które jego zdaniem nie przynoszą wystarczających zysków.

Zamknięcie studia zostało potwierdzone przez Sony Interactive Entertainment. Pośród osób opuszczających koncern znalazł się m.in. Masaaki Yamagiwa – znany deweloper, w którego portfolio można znaleźć takie tytuły, jak wspomniane już Bloodborne czy Tokyo Jungle. Japończyk oznajmił na Twittere, że z końcem miesiąca odchodzi z dotychczasowej firmy, ale zamierza nadal zajmować się tworzeniem gier.

Podobny post zamieścił nieco mniej znany Ryo Sogabe, który pomagał m.in. w pracy nad Ghost of Tsushima oraz cyklem Uncharted.

Przyglądając się tej sytuacji trudno nie odnieść wrażenia, że choć krótkoterminowo i z czysto finansowego punktu widzenia decyzja SIE może się wydawać uzasadniona (firma od lat stopniowo traci swój rodzimy rynek, a większość z gier tworzonych przez jej japońskie studia nie sprzedaje się tak dobrze, jak by mogła), to w dłuższej perspektywie czasowej koncern na niej straci.

Jedną z rzeczy, którą wielu fanów PlayStation (w tym i piszący te słowa) bardzo sobie ceni w tej marce jest fakt, że na platformach Sony można znaleźć zarówno wysokobudżetowe blockbustery, jak i rzeczy bardziej niszowe i urokliwe. W tworzeniu tych ostatnich ważną rolę odgrywają właśnie japońscy deweloperzy, czego świetnym przykładem są takie dzieła, jak The Last Guardian czy Shadow of the Colossus. Dotychczas Sony znajdowało perfekcyjną równowagę pomiędzy tymi dwoma biegunami, ale wygląda na to, że teraz to się zmieni. Miejmy nadzieję, że PlayStation uda się przy tym zachować jakąś własną tożsamość oraz duszę.

  1. Sony odwraca się od Japonii, a tracą na tym gracze
  2. Sony Interactive Entertainment – strona oficjalna