Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 29 sierpnia 2012, 11:10

autor: Adrian Werner

Słaba sprzedaż The Secret World. Funcom stawia na mniejsze projekty

Firma Funcom nie ma powodów do zadowolenia. W najnowszym raporcie finansowym studia poinformowano, że The Secret World zakupiło tylko 200 tysięcy osób. Porażka gry sprawiła, że w przyszłości zespół zamierza skoncentrować się na mniejszych projektach.

Słaba sprzedaż The Secret World. Funcom stawia na mniejsze projekty - ilustracja #1
The Secret World

W lipcu do sprzedaży trafiło MMORPG The Secret World. Pomimo ciekawego klimatu i przyzwoitych recenzji, projekt nie okazał się jednak sukcesem, na jaki liczyli twórcy. Firma Funcom opublikowała właśnie raport finansowy za drugi kwartał tego roku. Zawarto w nim stwierdzenie, że do teraz grę zakupiło niewiele ponad 200 tysięcy osób, co jest wynikiem wyjątkowo słabym.

W sumie, w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca firma wypracowała przychód na poziomie 2,6 mln euro. Dla porównania w analogicznych trzech miesiącach roku ubiegłego przychody wyniosły 3,1 mln euro. Warto wspomnieć, że informacje o The Secret World znalazły się w raporcie m.in. z powodu wcześniejszego dostępu do serwerów, którym ludzie z pre-orderami mogli się cieszyć od 29 czerwca.

Szefostwo firmy winą za słabą sprzedaż gry obarczyło gorsze niż się spodziewano recenzje oraz silną konkurencję. Z konkretnych tytułów wspomniano ujawnienie daty premiery Guild Wars 2 na dwa tygodnie przed rynkowym debiutem The Secret World. Swoją cegiełkę do tej porażki dołożyć miał również Blizzard zapowiadając wydanie dodatku World of Warcraft: Mists of Pandaria na 25 września. Oba te wydarzenia spowodowały, że wielu graczy postanowiło po prostu poczekać na te dwa, znacznie bardziej obiecujące tytuły.

Ciekawe klimaty nie uchroniły The Secret World przed porażką.

Porażka The Secret World spowodowała, że Funcom postanowił zmienić swoją strategię wydawniczą. Studio ogłosiło, że w przyszłości skoncentruje się na trochę mniejszych projektach, które nie będą wymagały wysokich budżetów i wieloletnich cykli produkcyjnych. Jako przykłady tego typu tytułów podano League of Legends, World of Tanks i Minecraft. Warto przy okazji wspomnieć, że studio zadebiutowało niedawno na rynku gier społecznościowych produkcją Fashion Week Live, która jak dotąd radzi sobie całkiem dobrze. Oczywiście starsi fani zespołu wciąż mają nadzieję, że zapowiedź odejścia od wysokobudżetowych MMO zwiększa szanse na powrót serii The Longest Journey.

Jednocześnie przestawienie się na mniejsze projekty nie oznacza wcale, że Funcom zamierza porzucić The Secret World. Studio pracuje obecnie nad inicjatywami, które mają przyciągnąć do gry nowych graczy. Nie podzielono się żadnymi konkretnymi planami, ale nikogo by nie zdziwiła decyzja o przestawieniu się z systemu abonamentowego na darmowy z mikropłatnościami. Za takim posunięciem przemawia dobra kondycja pozostałych produkcji firmy, które już korzystają z modelu darmowego. W raporcie przytoczono zresztą konkretne liczby:

Gra:

Liczba graczy:

Age of Conan: Unchained

3 miliony

Anarchy Online

2 mln

Bloodline Champions

1,5 mln

Wszystkie trzy gry korzystają z modelu darmowego z mikropłatnościami i jak widać, ma to korzystny wpływ na ich popularność.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej