autor: Kamil Zwijacz
Rynek gier wideo w 2016 roku - prognozy w raporcie firmy Newzoo
Doczekaliśmy się kolejnego raportu od firmy Newzoo związanego z branżą gier wideo. Dowiedzieliśmy się z niego m.in., że polski rynek będzie wart w 2016 roku 439 milionów dolarów, co zapewni nam drugie miejsce w Europie Wschodniej.
Firma analityczna Newzoo opublikowała raport dotyczący rynku gier wideo w 2016 roku. Poruszono w nim tematykę produkcji konsolowych, komputerowych, tych przeznaczonych na urządzenia mobilne, kwestie e-sportu i nie tylko. Oczywiście mamy dopiero połowę roku, więc poszczególne dane są szacunkowe i koniec końców mogą się nieco różnic od rzeczywistości, ale Newzoo ma wielkie doświadczenie w tego typu badaniach i współpracuje z wszystkimi najważniejszymi firmami z branży gier, więc zdecydowanie można i należy je traktować poważnie.
Globalny rynek
W globalnej skali największe pieniądze z gier wideo w tym roku pochodzić będą z Azji i Pacyfiku. Rynek ten odpowiadać ma za blisko połowę (46,6 miliardów dolarów) całych przychodów branży (99,6 mld dolarów – 8% wzrost w porównaniu do 2015 roku), a dodatkowo przewiduje się jego dalszy wzrost na poziomie niemal 11%. Drugi wynik przypadnie Ameryce Północnej (25,4 mld dolarów), a trzeci Europie, Bliskiemu Wschodowi i Afryce (23,5 mld dolarów).
Jeżeli chodzi o podział na poszczególne platformy sprzętowe, to liderem będą konsole, z 29 miliardami dolarów, choć jeżeli połączymy wyniki ze smartfonów (27,1 miliardów) z tabletami (9,8 miliardów) to wyłoni się nam nowy zwycięzca. Również zabawa na komputerach ma się świetnie, gdyż w kategorii PC/MMO uzyska się 26,7 miliardów dolarów, a do tego dojdą jeszcze casualowe gry przeglądarkowe z 5,2 miliardami dolarów przychodów.


Wyniki regionalne
Na poniższej grafice znajdziecie 20 krajów, w których branża gier będzie mieć się najlepiej w bieżącym roku. Łącznie odpowiadać mają one za blisko 90% całej wartości rynku. Co ciekawe, tylko pierwsza trójka, czyli Chiny, Stany Zjednoczone oraz Japonia, odpowiadać mają za ponad 60 miliardów dolarów przychodu.

Jak widać, Polska nie załapie się do najlepszej dwudziestki, ale do czołówki zabrakło niewiele, gdyż w tym roku rodzimy rynek gier wideo wart będzie 439 milionów dolarów, co zapewni nam drugie miejsce w Europie Wschodniej, za Rosją. Do krajów z Europy Zachodniej (Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Hiszpania i Włochy) jednak jeszcze daleka droga, choć warto zauważyć, ze nasz region zanotuje ponad 7% wzrostu wartości, podczas gdy zachód Europy jedynie 4%.


Przyszłość
Jeżeli chodzi o przyszłość branży gier wideo, to do 2019 roku zanotuje ona 6,6% wzrostu wartości do 118,6 miliardów dolarów. Największy rozwój przewiduje się w segmencie urządzeń mobilnych, a w przypadku konsol i PC-tów trzeba liczyć się z kilkuprocentowym spadkiem przychodów.

Pozostałe ciekawostki:
- 87% wszystkich graczy konsolowych bawi się również na PC-tach;
- Newzoo prognozuje, że PC-ty staną się hubem dla konsol, gdyż komputery to wielofunkcyjne urządzenia służące nie tylko do rozrywki, podobnie jak smartfony, a konsole nie. Ponadto na „blaszakach” można w łatwiejszy sposób dzielić się treściami (streaming, serwisy wideo, możliwość obrabiania nagrań itd.), a dodatkowo usprawnianie sprzętu jest czymś naturalnym dla PC-towców. Łatwiej więc będzie się im przyzwyczaić do nowej polityki producentów konsol, którzy pracują nad ulepszonymi wersjami obecnego sprzętu;
- coraz większe znaczenie w e-sporcie zdobywają gry mobilne, na co wpływa przede wszystkim potężny chiński rynek, gdzie 24 ze 100 najbardziej dochodowych gier na Androidzie kładzie duży nacisk na zmagania sportowe. W przypadku iOS 19 ze 100 produkcji stawia na e-sport.