autor: Piotr Spychala
Rok 2005 wreszcie pod znakiem cRPG? - część pierwsza
Zdaniem starych wyjadaczy z serwisu RPGDot, rok 2004 był jednym z lepszych, jeśli chodzi o tytuły wydane na PeCeta. Pozostaje ubolewać, że dobrych gier cRPG nie było za dużo – owszem, parę tytułów plasujących się nieco powyżej przeciętnej. Vampire The Masquerade: Bloodlines zespołu Troika Games zostało ocenione jako dobra pozycja, jednakże bez większych zachwytów.
Zdaniem starych wyjadaczy z serwisu RPGDot, rok 2004 był jednym z lepszych, jeśli chodzi o tytuły wydane na PeCeta. Pozostaje ubolewać, że dobrych gier cRPG nie było za dużo – owszem, parę tytułów plasujących się nieco powyżej przeciętnej. Vampire The Masquerade: Bloodlines zespołu Troika Games zostało ocenione jako dobra pozycja, jednakże bez większych zachwytów.
Co zatem fanom cRPG przyniesie rok 2005? Czy znowu będzie trzeba wracać do starszych tytułów? Rzućmy okiem na najbardziej oczekiwane gry tego roku.
Star Wars: Knights of the OLD Republic II – Sith Lords
Następczyni słynnego SW:KotOR’a, jej produkcją zajęli się panowie z byłego Black Isle Studios, działający teraz pod nazwą Obsidian Entertainment. W grudniu miała miejsce premiera na Xbox’a. Gra spotkała się z dość ciepłym przyjęciem, chociaż często powtarzały się zarzuty o brak nowych elementów w grze i problemy z płynnością rozgrywki. Pozostaje mieć nadzieję, że ekipa programistów wzięła to sobie do serca i w Lutym 2005 dostaniemy do rąk grę pozbawioną bugów, z teksturami w wyższej rozdzielczości niż Xbox.
Dungeon Lords
Połączenie cRPG i gry zręcznościowej widzianej z perspektywy trzeciej osoby. Akcja dzieje się w ogromnym świecie, zamieszkanym przez różne rasy i frakcje, pełnym intryg i tajemnic. Programiści obiecują nam ciekawą, wciągającą fabułę, pełną nieoczekiwanych zdarzeń. System walki ma być bardzo dynamiczny, z mnóstwem dodatkowych ataków i kombosów. Warto dodać, że zespołem programistów kieruje D.W. Bradley – człowiek legenda w świecie cRPG, współautor znanej wszystkim serii Wizardry. Gra ma ukazać się w pierwszym kwartale tego roku.
Freedom Force vs. Third Reich
Irrational Games (twórcy m.in. System Shock 2) wpadło na świetny pomysł – zrobić zabawną grę w komiksowym klimacie, tworząc RPG, wymagające odrobinę strategicznego myślenia. Nie ma nic piękniejszego, niż rzucanie samochodami w naszych przeciwników, albo wyrzucanie ich na orbitę za pomocą latarni, prawda? :) Tym razem programiści podrasowali nieco silnik GameBryo, dorzucili kilka nowych cech postaci, nieco bardziej rozbudowany tryb multiplayer i kompletnie pokręconą fabułę: superherosi, podróże w czasie, naziści - czegóż można chcieć więcej? Pierwszy kwartał roku 2005 zapowiada się całkiem zabawnie.
Dungeon Siege 2
Dungeon Siege nie był wielkim wydarzeniem na rynku gier komputerowych – owszem ładna grafika i masa przeciwników do wykończenia (w tym miliardy pająków). Natomiast liniowa fabuła sprawiła, że grę przechodzi się niemal „na autopilocie”. Gas Powered Games wzięło sobie krytykę do serca obiecując nam większy nacisk na fabułę i ciekawe postacie, rozleglejsze miasta i ogólnie więcej możliwości jeśli chodzi o przemierzanie kolejnych krain, które odkrywać będziemy już wiosną tego roku.
The Bard’s Tale
Wydana na Xbox’a The Bard’s Tale jest niejako powrotem do przyszłości firmy inXile. Remake jest tworzony na enginie Snowblind (Baldur’s Gate: Dark Alliance). Autorzy zapewniają sporą dawkę obrazoburczego humoru (słynny Gary Elwes), niepokojąca jest jednak wiadomość o liniowym prowadzeniu fabuły i braku możliwości zarządzania ekwipunkiem – wszystkie przedmioty są od razu zamieniane w złoto! Co bardziej zagorzali fani RPG zapewne znajdą sobie lepszą rozrywkę tej wiosny...
Gothic 3
Jedna z najbardziej oczekiwanych gier tego roku, ma zawierać wszystkie dobre cechy swojej poprzedniczki, wszystko to osadzone w znacznie rozleglejszym świecie, w którym nie zabraknie nawet krajobrazów pustynnych. Zmnieni się całkowicie silnik gry oraz system walki i udział gildii w przygodzie głównego bohatera. Nie ma jeszcze żadnych oficjalnych szczegółów na ten temat, pozostaje mieć nadzieję że Gothic III ukaże się jeszcze w tym roku, krążą plotki że będzie to grudzień – to byłby dopiero prezent na gwiazdkę...
The Fall: Last Days of Gaia
Gra miała spore trudności z ukazaniem się. Sporo błędów, naprędce łatanych przez programistów z Silver Style Entertainment nie sprzyjało atmosferze wydania w Niemczech. Jednakże recenzje w tamtejszych pismach były bardzo pozytywne: ciekawa fabuła, sporo przygód pobocznych, wciągający post-apokaliptyczny klimat – czyli porcja niezłej zabawy, nie tylko dla maniaków Fallouta. Czekamy na ukazanie się wersji angielskiej.
Wiedźmin
Miło, że ekipa RPGDot pamiętała o CD Projekcie i pracy nad komputerową adaptacją przygód Wiedźmina. Gra jest tworzona na mocno zmodyfikowanym silniku Aurora, zwłaszcza jeśli chodzi o możliwości graficzne. Wartka akcja, widowiskowe walki w technologii motion capture i wciągająca, mroczna historia głównego bohatera w świecie znanym z książek A. Sapkowskiego to główne atuty tej produkcji.
The Elder Scrolls: Oblivion
Może nie jest to do końca poprawne umieszczać TES:O. w zapowiedziach na rok 2005, nie ma wszak jeszcze oficjalnej daty wydania. Bethsheda Software pracuje nad kontynuacją serii od roku 2002. Z rozmaitych wywiadów wynika, że kluczowe elementy silnika gry są już zaimplementowane, programiści pracują teraz nad samą zawartością. W najnowszej części The Elder Scrolls oprócz niesamowitej grafiki i rozległych, urzekających krain ujrzymy nowy system walki oraz zmiany w skryptach Sztucznej Inteligencji, nadające postaciom więcej realizmu. Oby tylko obietnice twórców zostały zrealizowane... Kto wie, może w grudniu? :)
Ale nawet jeśli Gothic III albo Oblivion nie zdążą się ukazać w tym roku to i tak będziemy mieli sporo zabawy przy rozmaitych erpegach – liczba tytułów jest bardziej pokrzepiająca niż w 2004. Jutro w części drugiej zajmiemy się następnymi spodziewanymi faworytami roku 2005, w części trzeciej zaś wspomnimy o kilku nieco mniejszych produkcjach i rozmaitych dodatkach do istniejących tytułów.