Returnal na PC rozczarowaniem; liczba aktywnych graczy mówi sama za siebie
Pecetowy port Returnala od Sony nie przyciągnął tłumów. Tytuł, który cieszył się całkiem dużą popularnością na PS5, wydaje się nie trafiać do gustu zbyt wielu odbiorców na PC.
Wydany kilka dni temu port gry Returnal z konsoli PS5 na PC nie przyciągnął tłumów, podobnie jak wydane w październiku pecetowe wersje gier Uncharted: Kolekcja Dziedzictwo złodziei oraz Sackboy: Wielka przygoda. Przyczyn problemu może być kilka.
Kolejny port Sony z kiepskim wynikiem aktywności
Według statystyk serwisu SteamDB Returnal w wersji na Steam w szczytowym momencie przyciągnął 6691 graczy. Średni wynik aktywności oscyluje zaś w granicach od 3 do 6 tys. grających. Warto zaznaczyć, że gra ukazała się również w sklepie Epic Games Store, jednak z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że wynik na platformie Epica nie przebija rezultatu gry na Steamie.
Pierwszą grą przeniesioną z konsol PlayStation na PC było Days Gone – miało to miejsce w maju 2021 roku. Od tego czasu, ku uciesze grających, „niebescy” zaczęli chętniej portować swoje wielkie hity, które wcześniej były dostępne włącznie na konsolach PS4 i PS5. Wyniki innych portów Sony pod względem liczby aktywnych graczy bawiących się jednocześnie znajdziecie poniżej (tzw. all-time peak - rekord od premiery).
- God of War - 73 529 graczy
- Marvel's Spider-Man - 66 436 graczy
- Horizon: Zero Dawn - 56 557 graczy
- Days Gone - 27 450 graczy
- Spider-Man: Miles Morales - 13 539 graczy
- Uncharted: Kolekcja Dziedzictwo złodziei - 10 851 graczy
- Sackboy: Wielka przygoda - 610 graczy
Wraz z premierą kolekcji przygód Nathana Drake’a i Chloe Frazer na PC z każdą kolejną grą można zauważyć spadek zainteresowania portami od Sony (mamy tutaj na myśli gry Spider-Man: Miles Morales oraz Sackboy: Wielka przygoda). Czas pokaże, czy zapowiedziana na 28 marca premiera pecetowego portu The Last of Us: Part I zdoła przełamać tę złą passę.
W czym tkwi problem?
Prawdopodobnych przyczyn problemu małego zainteresowania grą jest kilka.
- Wydanie gry w sezonie gorących premier, m.in. Hogwarts Legacy (peak na Steam: zawrotne 879 tys.), a także dzień przed wydaniem Wild Hearts (28 tysięcy).
- Tytuł reprezentuje dość niszowy gatunek, jakim jest roguelike – śmierć oznacza restart poziomu i utracenie części zdobytych dóbr. Niewybaczająca błędów formuła rozgrywki mogła zniechęcić do siebie dużą liczbę graczy, którzy oczekują od gry mniejszego wyzwania.
- Wysoka cena – aż 259 zł – za dwuletnią grę mogła wpłynąć na decyzje o zakupie. Można tutaj wspomnieć o potencjalnych zainteresowanych osobach, czyli o 31 tys. widzów na Twitchu w ciągu pierwszej doby od premiery.
Returnal ukazał się 30 kwietnia 2021 r. na PS5 i 15 lutego 2023 r. na PC. Tytuł na konsolach zebrał świetne recenzje oraz uzyskał tytuł „gry roku” wg BAFTA. Gra w wersji na PS5 mogła poszczycić się wysoką sprzedażą. W Returnal można zagrać po polsku (dubbing i napisy).