Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 lutego 2012, 13:46

autor: Szymon Liebert

Raport z bety Guild Wars 2 – crafting, gildie i lista 60 minipetów!

W weekend mieliśmy okazję pograć w zamkniętą betę Guild Wars 2. W serii newsów przekażemy Wam najciekawsze informacje o poszczególnych aspektach rozgrywki. Zaczynamy od elementów mało widowiskowych, ale jednak ważnych: systemu gildii, wytwarzania przedmiotów oraz handlu.

Raport z bety Guild Wars 2 – crafting, gildie i lista 60 minipetów! - ilustracja #1

Wczoraj opublikowaliśmy pierwsze wrażenia z bety Guild Wars 2, która odbyła się w miniony weekend. To nie wszystko, co przygotowaliśmy dla fanów czekających na tę produkcję. W serii newsów przybliżymy Wam najciekawsze informacje o poszczególnych systemach rozgrywki. Jako że mogliśmy kręcić wideo, każdy materiał wzbogacamy filmami z komentarzem bezpośrednio z gry. Na początek zajmiemy się gildiami, craftingiem i handlem.

System gildii

Tworzenie gildii i hierarchia

Studio ArenaNet zamierza rozbudować system gildii w Guild Wars 2 i wzbogacić go o funkcje kojarzące się z innymi tytułami (np. Rift). W becie mogliśmy dołączyć do gildii Heroes of Tyria, stworzonej przez twórców, aby ułatwić grę dziennikarzom. Oczywiście sprawdziliśmy też jak wygląda proces zakładania takiej grupy. Wszystko zaczyna się od znalezienia odpowiedniej postaci NPC – w Black Citadel, mieście Charrów, urzędowała ona w centralnym sektorze. Założenie gildii nie kosztowało nic, ale to może zmienić się w pełnej wersji gry.

Tworząc gildię określamy jej pełną nazwę oraz skrót (tzw. tag), który pojawia się przy imionach postaci nad ich głowami. Następną czynnością jest stworzenie emblematu, czyli znaku rozpoznawczego naszej grupy. Co ciekawe, w grze pojawi się opcja umieszczenia go także na poszczególnych elementach wyposażenia (w pierwszej grze widzieliśmy go na pelerynach postaci). System projektowania tego elementu nie wyróżniał się niczym szczególnym – mogliśmy dobrać pewne predefiniowane kształty, określić ich kolor i ustawienie.

W zakładce gildiowej znajduje się podsumowanie najważniejszych wydarzeń z ostatnich dni, czy chociażby możliwość wpisania wiadomości widocznej dla innych członków grupy. Bardzo fajne jest to, że struktura klanu zależy od nas: autorzy sugerują trzy podstawowe poziomy (lider, oficer, członek), ale umożliwiają wprowadzenie własnych rang. Każdej z nich możemy nadać konkretną nazwę i przypisać jej pewne przywileje. Określamy np. to, czy osoby reprezentujące dany stopień mogą przyjmować innych, edytować wiadomość dnia, itd.

Ulepszenia gildii

Wielogildiowość. W Guild Wars 2 uproszczono przenoszenie się między różnymi gildiami. W becie mogliśmy swobodnie zmieniać przynależność do grup, które nam na to zezwoliły.

Osobną kwestią są ulepszenia gildii, na które będą współpracować razem jej członkowie, zdobywając tzw. punkty wpływu (można kupić u sklepikarza lub zdobyć podczas zabawy). Podzielono je na cztery odrębne, ale powiązane ze sobą kategorie: politykę, sztukę wojny, ekonomię i architekturę. W ramach każdej z nich możemy tworzyć „przybudówki” oraz aktywować specjalne efekty. Są to zarówno kwestie kosmetyczne (np. możliwość kupowania zbroi z emblematami gildii lub ustawienia stołu bankietowego na imprezy), jak i praktyczne modyfikatory (np. zwiększające liczbę zdobywanych punktów wpływu lub doświadczenia).

Każda z kategorii ulepszeń zawiera modyfikatory innego typu. W zakładce „polityka” znajdziemy możliwość zwiększenia zdobywanych punktów wpływu w trybie PvE lub podczas różnych wydarzeń. Ciekawy wydaje się sztandar gwarantujący +5% doświadczenia wszystkim osobom, które go dotkną (efekt trwa godzinę). Autorzy pokusili się też o zabawniejsze dodatki, np. pakiet imprezowy. Po użyciu go w świecie gry pojawi się stół, beczka z trunkiem i parę innych przedmiotów – gracze będą mogli świętować zwycięstwa przez godzinę.

Raport z bety Guild Wars 2 – crafting, gildie i lista 60 minipetów! - ilustracja #3

W panelu „sztuka wojny” znalazły się za to ulepszenia dedykowane rozgrywce w trybach PvP oraz WvW. Część z nich jest podobna do tych z zakładki „polityka” – to przeważnie modyfikatory zwiększające zdobywane doświadczenie, czy prawdopodobieństwo znalezienia ciekawych przedmiotów. Tutaj pojawiły sie jednak specjalne zdolności do walk z innymi graczami, np. zwiększające wytrzymałość posiadanych fortów lub przywołujące maszyny oblężnicze, takie jak katapulty, czy kombinezony bojowe (oba dodatki dotyczą naturalnie trybu World vs World).

Lista graczy. Lista gildiowiczów zawiera kilka podręcznych informacji: poziom i klasę postaci, jej lokalizację oraz na przykład poznane przez nią zawody rzemieślnicze.

Zakładka „ekonomii” skrywała jeszcze więcej podobnych atrakcji, tym razem dedykowanych rozgrywce PvE. Z tego poziomu lider gildii będzie mógł zapewnić swoim kolegom bonusy do zdobywanego doświadczenia, karmy (system kreujący charakter postaci), zbieractwa, czy prawdopodobieństwa odkrycia rzadkich przedmiotów. Kwestie „architektoniczne” to przede wszystkim możliwość rozbudowania gildiowego schowka. Na kolejnych poziomach grupa otrzyma więcej miejsca we wspólnym „banku”.

Cały system wymaga wspólnej pracy gildii oraz czasu – produkcja poszczególnych dodatków trwa bowiem kilkanaście godzin lub więcej. Istnieje też coś takiego jako kolejka produkcyjna, który sprawia, że nie można na raz opracowywać wszystkich ulepszeń. Pewne zdolności, np. z zakładki „polityka”, przyspieszają ten proces. Niektóre z nich mają specjalne wymagania – np. osiągnięcie odpowiedniego poziomu „architektury” gildii.

Crafting i handel

Wytwarzanie przedmiotów

Crafting i handel to elementy, którym poświęciliśmy stosunkowo mało uwagi w becie Guild Wars 2, bo po prostu było niewiele czasu. Zdołaliśmy jednak przejrzeć dostępne opcje w tym zakresie. Każda postać może więc nauczyć się dwóch z ośmiu zawodów – są one dość standardowe jak na gry MMO. Do wyboru było wytwarzanie zbroi (Tailor, Leatherworker, Armorsmith), różnych rodzajów broni (Weaponsmith, Huntsman, Artificer), akcesoriów pomocniczych (Jewelcrafter) oraz gotowanie (Cooking). Profesji uczymy się u odpowiednich NPC, zebranych zwykle w zaułku rzemieślniczym pojawiającym się w większych miastach.

Charakterystyczne jest to, że autorzy zawarli w tym systemie pewien akcent znany z solowych gier RPG. Panel każdego z rzemiosł składał się bowiem z dwóch zakładek. Pierwsza z nich pozwalała eksperymentować z zebranymi komponentami i odkrywać różne nowe warianty oraz przepisy. Druga stanowiła bardziej klasyczny interfejs wytwarzania obiektów, które już znamy. Najbardziej rozbudowaną aktywnością w tym względzie wydaje się... gotowanie. Autorzy przyznali na chacie, że ta profesja ma wiele składników i jest trudna do opanowania (z zestawienia nawet kilkunastu z nich trudno było coś stworzyć!). W zamian za to umożliwi ona tworzenie świetnych potraw wpływających w różny sposób na postacie. Jeden z zabawniejszych przepisów, jakie widzieliśmy przyspieszał postać gracza i odnawiał ten efekt po... zabiciu wroga.

Zbieractwo

Wytwarzanie obiektów jest standardowe – po prostu zestawiamy odpowiednie składniki i klikamy przycisk. Ciekawe jest jednak zbieranie surowców. W zamkniętej becie nie było żadnych umiejętności z nimi związanych. Postacie mogły więc ścinać drzewa, zbierać marchewki, czy kopać różne rudy (znaleźliśmy między innymi srebro) bez ograniczeń. To oczywiście upraszczałoby ten element rozgrywki (w niedawnym Star Wars: The Old Republic mamy np. kilka zdolności dedykowanych samemu zbieractwu). Trzeba wspomnieć też o tym, że zbieranie surowców zostało bardzo ładnie zaprezentowane – przykładowe drzewka upadają na ziemię, a nie znikają (jak w wielu innych tytułach).

Bank i „stoisko handlowe”

Przemierzając miasta Guild Wars 2 zajrzeliśmy także do banku i „domu aukcyjnego”, który tutaj nazywa się „trading post” (z ang. „stoisko handlowe”). Pierwszy z tych elementów jest dość standardowy – to po prostu skrytka, w której możemy umieścić określoną liczbę przedmiotów. Ciekawe jest jednak to, że oprócz podstawowej zakładki, znalazło się miejsce na różne specjalne przedmioty: minipety (małe stworzenia towarzyszące graczom), czy chociażby zestawy zbroi PvP. To dobra wiadomość dla kolekcjonerów, którzy w pierwszej części Guild Wars mogli narzekać na brak miejsca w skrzyniach i plecaku swoich bohaterów.

Raport z bety Guild Wars 2 – crafting, gildie i lista 60 minipetów! - ilustracja #5

Stoisko handlowe to naturalnie guildwarsowy dom aukcyjny, czyli miejsce, w którym możemy handlować z innymi graczami. Główną część tego systemu stanowi wyszukiwarka przedmiotów, zawierająca kilka przydatnych filtrów (zakres poziomów, kategorie obiektów, rzadkość występowania). Z poziomy tej platformy możemy też wystawić na sprzedaż obiekty z plecaka. Co ciekawe, gra automatycznie potrafi wskazać nam cenę każdego z nich, dzięki czemu proces wystawienia produktu zabiera dosłownie sekundę.

Lista minipetów

W pierwszym Guild Wars można było zbierać tak zwane minipety, czyli małe wersje przeróżnych postaci oraz przeciwników, które podążały za graczami. Ten kosmetyczny dodatek cieszył się sporą popularnością wśród fanów produkcji. W becie Guild Wars 2 mogliśmy sprawdzić listę zawierającą najprawdopodobniej część minipetów, jakie pojawią się w finalnej grze. Poniżej prezentujemy Wam to zestawienie:

  • Frost Spider
  • Ice Elemental
  • Dredge Excavator
  • Dredge Strazar
  • Dredge Resonator
  • Svanir Hunter
  • Shaman of Jormag
  • Wolfborn
  • Wolfborn Hunter
  • Bandit Cutpurse
  • Big Nosed Ted
  • Inquest Extinguisher
  • Inquest Technician
  • Storm Imp
  • Swamp Drake
  • Swamp Spider
  • Green Moa
  • Seraph Heavy Guard
  • Modniir Ice Sage
  • River Drake
  • Frost Fang
  • River Drake Broodmother
  • Eelob Poisonfang
  • Skarn Darkhoof
  • Comrade Molechev
  • Yaolt The Fierce
  • High Inquisitor Maut
  • Zojja
  • Logan Thackeray
  • Ragar Shardhammer
  • Peacekeeper Shocktrooper
  • Frost Drake
  • White Moa
  • Dredge Mining Suit
  • PK 632Z
  • Seraph Mage
  • Modniir Berserker
  • Bandit Scout
  • Bandit Saboteur
  • Eir Stegalkin
  • Svanir Icebreaker
  • Svanir Berserker
  • Wolfborn Berserker
  • Wolfborn Shaman
  • Bandit Bruiser
  • Yellow Moa
  • Forest Spider
  • Windrider
  • Tamini Warrior
  • Harathi Sharpshooter
  • Peacekeeper Sharpshot
  • Peacekeeper Soldier
  • Inquest Golemcaster
  • Mark I Assault Golem
  • Hylek Amini
  • Hylek Nahualli
  • Hylek Cuicani
  • Hylek Tlamatini
  • Seraph Archer
  • Seraph Recruit