autor: Grzegorz Bobrek
Raport Stardocka za rok 2009. Impulse drugim systemem dystrybucji sieciowej
Wydawca gier i oprogramowania , graczom znany szczególnie dzięki Sins of a Solar Empire i Galactic Civilizations, opublikował raport podsumowujący rok 2009. W liczącym niemal 30 stron dokumencie znalazły się między innymi wyniki ankiety przeprowadzonej wśród klientów firmy, dotyczącej głównie oferowanych usług i zadowolenia z produktów Stardock.
Wydawca gier i oprogramowania Stardock, graczom znany szczególnie dzięki Sins of a Solar Empire i Galactic Civilizations,opublikował raport podsumowujący rok 2009. W liczącym niemal 30 stron dokumencie znalazły się między innymi wyniki ankiety przeprowadzonej wśród klientów firmy, dotyczącej głównie oferowanych usług i zadowolenia z produktów Stardock.
Na wstępie należy zaznaczyć, że W tym roku zestaw pytań otrzymało około 3,2 miliona aktywnych klientów firmy. Zdecydowana większość z nich znajduje się po drugiej stronie oceanu – 63 procent to mieszkańcy Stanów Zjednoczonych, 9 procent Kanady i zaledwie 24 procent to Europejczycy. Jedynie 4 procent wszystkich użytkowników to kobiety, a 63 procent jest w wieku od 20 do 40 lat.
Co ciekawe, w porównaniu do zeszłego roku, wzrósł odsetek posiadaczy najbardziej udanego produktu Stardock – Sins of a Solar Empire. Ponad połowa wszystkich klientów zakupiła tę kosmiczną strategię.

Ze spraw bardziej ogólnych poruszono kwestie cyfrowych zakupów. W przeciągu ostatniego roku zmiana trendu jest wyraźnie widoczna. Zaledwie 34 procent klientów zdecydowało się na zakup pudełkowej wersji oprogramowania bądź gry (2008 rok – 58 %), natomiast wersja cyfrowa trafiła do ponad 60 procent nabywców (2008 rok – 42 %). Stardock nie kryje zadowolenia, że platforma cyfrowej dystrybucji o nazwie Impulse jest druga po Steam w kwestii przynoszonego dochodu. Różnica jest jednak potężna, Impulse posiada 10 procent udziału w rynku w porównaniu do 70 (!) należących do konkurenta.
Kryzys gospodarczy odbił się wyraźnie w opiniach dotyczących piractwa komputerowego. 64 procent użytkowników stwierdziło, że to cena odgrywa najważniejszą rolę przy podejmowaniu decyzji o zakupie oryginalnego produktu (2008 rok – 38 %). Do legalnych wersji najbardziej zniechęcają użytkowników uciążliwe zabezpieczenia (wzrost z 17 do 35 %) i niedopracowanie produktów w momencie premiery (stały poziom ok. 30 %).
Ponadto w raporcie zapoznać się można między innymi z rozliczeniem się z niedociągnięć gry Demigod oraz z zapowiedzią planów na najbliższe miesiące. Polityka Stardock, polegająca na regularnym badaniu nastrojów wśród klientów oraz dbanie o ich interesy (np. poprzez ogłoszenie „Karty Praw Gracza”) przynosi niemałe efekty. Aż 90 procent użytkowników odnosi się do firmy pozytywnie albo bardzo pozytywnie.
Cały raport w formacie PDF dostępny jest tutaj.
