Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 października 2024, 12:45

autor: Adrian Werner

Problemy z płynnością w Dragon's Dogma 2 były w dużej mierze spowodowane przez myślące NPC. Capcom wprowadził pożądane poprawki

Ukazała się wreszcie wyczekiwana aktualizacja poprawiająca wydajność Dragon’s Dogma 2. Okazuje się, że jednym z głównych powodów problemów było AI postaci niezależnych.

Źródło fot. Capcom
i

W dniu premiery Dragon's Dogma II okazało się niemiłym zaskoczeniem pod względem stanu technicznego, zwłaszcza na PC. Kolejne patche poprawiły trochę sytuację, ale grze nadal wiele brakowało do ideału. Najnowsza aktualizacja wreszcie ma szansę to zmienić, a przy okazji dzięki niej poznaliśmy jeden z głównych powodów problemów z wydajnością.

Okazuje się, że dużą część winy ponosi AI. Gra ma bowiem rozbudowaną sztuczną inteligencję, która symuluje myśli każdego NPC oddzielnie, determinując podejmowane przez niego akcje, co w połączeniu z rozbudowanym silnikiem fizycznym stanowi duże wyzwanie dla sprzętu, zwłaszcza gdy na ekranie pojawia się wiele postaci. Za te obliczenia odpowiada procesor, więc typowe metody radzenia sobie ze spadkami płynności, takie jak np. czasowe obniżanie rozdzielczości, nie działały, gdyż one powodują jedynie zmniejszenie obciążenia dla układu graficznego.

Autorzy musieli więc zmienić sposób przetwarzania myśli postaci niezależnych, jak również zmodyfikować kolejność wykonywania procesów. To właśnie te ulepszenia zaimplementowano w najnowszym patchu. Mają one znacząco poprawić wydajność gry, tak aby np. na PS5 w Dragon’s Dogma 2 możliwa była zabawa w 50-60 kl/s. Zmieniono także ustawienia graficzne dostępne na konsolach. Teraz wyglądają one następująco:

Platforma:

Rozdzielczość wyświetlana / rozdzielczość renderowana:

Liczba klatek na sekundę:

PS5 – tryb wydajności (ang. Prioritize Performance)

2160p/1728p

50-60 klatek/s

PS5 – tryb jakości (ang. Prioritize Graphics)

2160p/2160p

30-40 klatek/s

Xbox Series X – tryb wydajności

2160p/1728p

50-60 klatek/s

Xbox Series X – tryb jakości

2160p/2160p

30-40 klatek/s

Xbox Series S – tryb wydajności

2160p/1440p

35-40 klatek/s

Xbox Series S – tryb jakości

2160p/1440p

30-35 klatek/s

Dragon's Dogma 2 ukazała się 22 marca tego roku na PC oraz konsolach Xbox Series X, Xbox Series S oraz PlayStation 5. Miesiąc temu gra otrzymała patch z polską wersją językową i doczekała się korekty ceny w złotówkach. Wspomniane wcześniej problemy z wydajnością sprawiły jednak, że na Steamie gra ma tylko 60% pozytywnych recenzji. Ciekawi nas, czy najnowsza aktualizacja poprawi odbiór produkcji.

  1. Recenzja gry Dragon's Dogma 2 – RPG w otwartym świecie, który tętni życiem
  2. Dragon's Dogma 2 – poradnik do gry
  3. Dragon Dogma II – oficjalna strona gry

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej