autor: Nowak Jakub
Premiera Obduction - nowej gry twórców serii Myst
Po blisko trzech latach od zakończenia kampanii na Kickstarterze, bracia Rand i Robyn Miller wraz z resztą zespołu Cyan Worlds oddają w końcu w nasze ręce przygodówkę Obduction.
Dziś ma miejsce wielokrotnie przesuwana premiera Obduction, gry stworzonej przez Cyan Worlds – studio odpowiedzialne za serię Myst, której pierwsza część (premiera w 1993 roku na Macintosha) przez niemal dekadę była najlepiej sprzedającą się grą na PC.
Rand Miller, dyrektor wykonawczy Cyan Worlds, spełnia tym samym swoją ambicję powrotu do klimatu pierwszego Mysta. Zgodnie z jego słowami, Obduction po raz pierwszy od 23 lat pozwoli na pełne osiągnięcie tego celu, ponieważ jest to całkowicie nowa historia (którą na dodatek można oglądać w wirtualnej rzeczywistości); w przypadku kolejnych odsłon serii Myst, gracze wiedzieli już co nieco o tym uniwersum.
W Obduction, podobnie jak w serii Myst, która była w zasadzie synonimem dla przymiotnika „tajemniczy”, gracz na samym początku nie będzie wiedział praktycznie nic. Gry ze stajni Cyan charakteryzuje minimalna ilość tradycyjnej narracji. Świat poznaje się głównie przez eksplorację, czytanie krótkich notatek i listów, oraz przez okazjonalne konwersacje z NPC – w Obduction jeden z bohaterów jest grany przez Robyna Millera, który skomponował również soundtrack do gry. Co ciekawe, cut-sceny nie są pre-renderowane, tylko odtwarzane w technice FMV, co jest wyraźnym ukłonem w stronę gamingu lat 90.
Kolejnym takim ukłonem jest alternatywna metoda eksploracji świata gry. W Obduction możemy poruszać się nie tylko za pomocą myszy i klawiatury, ale również za pośrednictwem tzw. Node-Based Movement. W nim postać porusza się systemem point-and-click pomiędzy powiązanymi ze sobą liniowo fragmentami lokacji. Oprócz nostalgicznej podróży w czasie, rozwiązanie to ma również zastosowanie bardziej pragmatyczne – pozwala zredukować, lub całkowicie wyeliminować, nudności podczas grania w goglach VR.
Historia Obduction zaczęła się w 2013 roku, a dokładnie w październiku, kiedy Rand Miller ogłosił kampanię na Kickstarterze, celującą w próg 1,1 mln dolarów. Okazało się, że przygody z serią Myst wielu graczom zapadły głęboko w pamięć, ponieważ już po miesiącu na Kickstarterze Obduction widniała kwota 1,3 mln dolarów.
Premiera gry zapowiadana była na rok 2015, jednak dość szybko okazało się, że produkcja się rozrasta, i Obduction nie ukaże się przed wiosną 2016. W marcu natomiast, Cyan Worlds ustaliło datę premiery na czerwiec, a następnie – ze względu na aktualizację napędzającego grę Unreal Engine 4 – na 26 lipca 2016. To jednak nie był koniec przygód z kalendarzem. Twórcy zapewniali, że gra w zasadzie mogłaby się już ukazać, ale chcą oni nanieść kilka ostatnich szlifów; w ten sposób dotarliśmy do 24. dnia sierpnia.
W końcu jednak doczekaliśmy się – teraz czas sprawdzić, czy było warto.