autor: Janusz Guzowski
Premiera Obduction przesunięta na przyszły rok
Zapowiadana na jesień tego roku premiera gry Obduction – przygodówki przygotowywanej przez studio Cyan, twórców Myst – została przesunięta na przyszły rok. Powodem opóźnienia jest wycofanie wydawcy, który miał wyłożyć dodatkowe fundusze na produkcję. Deweloperzy zapewniają jednak, że powstanie gry nie jest zagrożone.
Blisko dwa lata temu informowaliśmy o kampanii studia Cyan przeprowadzonej w ramach serwisu Kickstarter. Autorzy kultowego cyklu Myst zbierali fundusze na grę Obduction – przygodówkę z widokiem z perspektywy pierwszej osoby, która bazowałaby na rozwiązaniach sprawdzonych przy okazji wcześniejszych produkcji. Zbiórka zakończyła się sukcesem – deweloperom udało się zebrać ponad 1,3 miliona dolarów, co przekroczyło zakładane minimum o blisko 200 tysięcy dolarów. Pozwoliło to między innymi na zaimplementowanie obsługi urządzenia rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift. Gra miała ukazać się jesienią tego roku. Tak się jednak nie stanie.
W trakcie prac okazało się, że pierwotny zamysł jest na tyle obiecujący, że można go przekuć na dużo bardziej rozbudowaną produkcję. Nowe plany wymagały jednak dodatkowych funduszy. W związku z tym pół roku temu studio zaczęło prowadzić rozmowy z kilkoma potencjalnymi wydawcami, którzy byliby gotowi wyłożyć niezbędną kwotę. Jak czytamy w oficjalnym wpisie studia Cyan:
Projektem było poważnie zainteresowanych parę podmiotów, w tym jeden mały wydawca. Po kilku spotkaniach i naradach firma ta zgodziła się, co do warunków współpracy, przeszliśmy więc do negocjowania formalnej umowy, która była gotowa do podpisu dwa miesiące temu. Zapewniano nas, że sprawa jest załatwiona, rozpoczęliśmy zatem pracę nad bardziej rozbudowaną wersją gry Obduction, wprowadzając ustalone wspólnie zmiany. Nie rozważaliśmy już opcji rezygnacji z dodatkowej zawartości.
Niestety po rozpoczęciu nowych prac okazało się, że wydawca wcale nie spieszy się z podpisaniem umowy i faktycznym przekazaniem funduszy:
Mieliśmy nadzieję, że wczoraj podpiszemy wreszcie umowę i przejdziemy do dalszych formalności, jednak okazało się, że mimo wszelkich dobrych chęci w trakcie negocjacji, wcześniejszych ustaleń (na podstawie których podjęliśmy kilka dość istotnych decyzji dotyczących produkcji) i ustępstw z naszej strony przy sporządzaniu umowy (kiedy pojawiały się problemy) – wydawca odwrócił się na pięcie i wycofał, najwyraźniej z powodów finansowych.
Studio Cyan nie zdecydowało się ujawnić, kto był owym wydawcą. Przedstawiciel dewelopera podkreśla jednak, że fiasko współpracy cofnęło produkcję Obduction do stanu sprzed kilku miesięcy. Oznacza to, że gra ukaże się dopiero w przyszłym roku. Bez dodatkowych funduszy twórcy muszą powrócić do pierwotnych, skromniejszych planów. Zapowiadają jednak, że nadal będą rozglądać się za potencjalnym inwestorem. Pozostaje mieć nadzieję, że następnym razem współpraca ułoży się bardziej pomyślnie.
Obduction ma być grą przygodową z widokiem z perspektywy pierwszej osoby. Za produkcję odpowiada studio Cyan, autorzy Myst. Wcielimy się w niej w człowieka, który przez przypadek dostał się do innego świata. Gracz będzie musiał pomóc bohaterowi odkryć tajemnicze miejsce, a także wydostać się z niego. Produkcja wykorzysta technologię Unreal Engine 4 i ukaże się na komputerach osobistych.