autor: Jakub Wencel
Portal 2 – szczegóły trybu co-op
Zbliżający się wielkimi krokami sequel gry Portal, jednej z największych sensacji branży ostatnich lat, zaoferuje graczom nie tylko kontynuację kampanii single player, gdzie wyposażeni w możliwość zaginania praw fizyki walczyliśmy ze sztuczną inteligencją imieniem GLaDOS, ale i całkowicie odrębną kampanię w trybie wieloosobowym. Do tej pory nie wiedzieliśmy o niej zbyt wiele poza tym, że będzie rozgrywać się w trybie co-op i pozwoli dwóm współpracującym ze sobą graczom zmierzyć się z zupełnie nowym rodzajem zagadek.
Zbliżający się wielkimi krokami sequel gry Portal, jednej z największych sensacji branży ostatnich lat, zaoferuje graczom nie tylko kontynuację kampanii single player, gdzie wyposażeni w możliwość zaginania praw fizyki walczyliśmy ze sztuczną inteligencją imieniem GLaDOS, ale i całkowicie odrębną kampanię w trybie wieloosobowym. Do tej pory nie wiedzieliśmy o niej zbyt wiele poza tym, że będzie rozgrywać się w trybie co-op i pozwoli dwóm współpracującym ze sobą graczom zmierzyć się z zupełnie nowym rodzajem zagadek.
Erik Wolpaw, scenarzysta produkcji, podzielił się w materiale dla serwisu Gametrailers paroma informacjami na temat fabuły trybu multiplayer. W odróżnieniu od tej z kampanii dla pojedynczego gracza, gdzie jako Chell, główna bohaterka oryginału, powracamy do Aperture Science Labs, by ponownie stawić czoła naukowym ambicjom i dziesiątkom testów przygotowanych przez GLaDOS, historia podczas rozgrywki co-op pozwoli wcielić się nam w dwa roboty, stworzone przez złowrogą sztuczną inteligencję. Mają one raz na zawsze udowodnić, że ludzka rasa jest na Ziemi zbędna, a maszyny z całą odpowiedzialnością mogą przejąć jej funkcję i się do niej upodobnić.
Niestety, rzeczywistość nie przystaje do ambicji GLaDOS – okazuje się, że do przeprowadzenia pewnych istotnych dla sprawy testów potrzebny jest ludzki obserwator (Wolpaw porównuje ten problem do słynnego eksperymentu myślowego z kotem Schrödingera). Postanawia ona wysłać więc owe roboty w głąb mocno zniszczonych Aperture Science Labs w poszukiwaniu „reliktów”, pozostałych po ludzkiej aktywności, która miała tu miejsce wiele lat temu (obie kampanie w Portal 2 mają miejsce długo po wydarzeniach z oryginału), w nadziei, że dzięki temu będzie można „nauczyć” ich człowieczeństwa. Oczywiście można spodziewać się, że nic nie okaże się takim, jakim się wydawało – znając przewrotność części pierwszej, fabuła zapewne niejednokrotnie zawróci w zupełnie nieprzewidzianym kierunku.
Wolpaw obiecuje, że gra ramię w ramie z drugą osobą będzie zupełnie innym doświadczeniem niż zaliczenie tytułu w trybie single player. Przede wszystkim chodzi o mechanikę rozgrywki – żadnego z etapów multiplayer nie będzie można zaliczyć używając tylko broni z dwoma portalami. Z pewnością zwiększy to nieco skomplikowanie zagadek, a i ogólny charakter zabawy ulegnie dużej ewolucji. Sama kampania ma starczyć na porównywalną ilość czasu, co rozwiązywanie łamigłówek w pojedynkę.
Valve ma ujawnić dodatkowe szczegóły trybu multiplayer podczas Penny Arcade Expo na początku września. Portal 2 będzie mieć swoją premierę 9 lutego 2011 na PC, Xboksa 360 i PlayStation 3.