futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 28 listopada 2024, 10:48

Portal 2 z modem RTX Remix i path tracingiem obciąża nawet RTX-a 4080. Klatki spadają z 300 do 30

Dzięki modyfikacji RTX Remix Portal 2 wygląda imponująco, ale okupiono to dużymi spadkami klatek na sekundę. W rozdzielczości 4K zamiast 300 zostajemy z 40 fps-ami i to w najlepszym scenariuszu.

Źródło fot. Portal 2; Valve; 2011
i

RTX Remix jest autorskim modem Nvidii, który wprowadza śledzenie promieni do gier, który pierwotnie go nie obsługiwały. Jednym z ambitniejszych projektów wykorzystujących RTX Remix jest Half-Life 2 RTX – An RTX Remix Project, który twórcy cały czas rozwijają.

Ulepszeń doczekała się jeszcze jedna gra Valve, czyli Portal 2. Wykorzystanie path tracingu nadwyręża jednak możliwości nawet komputera z RTX-em 4080, którego użyto podczas testów. PC poza potężną kartą korzystał z Intela i7-10700F, a opcje graficzne Portala 2 ustawiono na poziomie „bardzo wysokie”.

Portal 2 RTX Remix wyciska ostatnie soki z mocnego PC

Na kanale YouTube MxBenchmarkPC pokazano nagranie z Portala 2 korzystającego z możliwości moda RTX Remix. Twórcy materiału porównali wydajność gry z wyłączonym i włączonym path tracingiem przy różnych rozdzielczościach i opcjach DLSS. Wnioski pokazują, jak bardzo obciążający dla systemu może być path tracing – bez generowania klatek komfortowe granie może być mocno utrudnione.

Przy rozdzielczości 4K i DLSS 3.8 ustawionym na wydajność klatkaż spadał z ponad 300 do 20-30, a w najlepszym przypadku do 40. Przy włączeniu generatora klatek udaje się utrzymać stabilny poziom 60 fps-ów. Podobnie dobrą pracę wspomniane generowanie klatek wykonuje przy rozdzielczości 1440p i zbalansowanym DLSS, ponieważ Portal 2 działa wtedy w przynajmniej 70 klatkach i osiąga miejscami nawet 90.

Oczywiście najlepsze rezultaty pojawiły się przy graniu w rozdzielczości Full HD. Z DLSS 3.8 ustawionym na jakość grze udawało się przekroczyć 100 klatek, a po uruchomieniu generatora możliwy był wynik ponad 150 fps-ów. Warto jednak zwrócić uwagę, że bez path tracingu nawet w 4K gra przekraczała 300 klatek, co pokazuje, jak obciążająca dla gier jest ta technologia.

Oddzielną kwestią jest fakt, że Portal 2 nigdy nie był tworzony z myślą o zaawansowanych technologiach śledzenia promieni, bo wtedy ich nie było. Brak odpowiedniej optymalizacji także może wpływać na ogólną wydajność gry, co jednak można poprawić, czego dowodem jest wspomniany wcześniej Half-Life 2 RTX – An RTX Remix Project. Natomiast fani serii Portal od początku tego roku mogą sprawdzić prequel Portala 2 Portal: Revolution.

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

więcej