autor: Gamestar.de
Pomiary wydajności Starfielda w 4K - oto, jak Starfield działa na karcie AMD Radeon RX 7900 XTX
Karta graficzna AMD Radeon RX 7900 XTX została zaprojektowana specjalnie z myślą o graniu w najnowsze tytuły w najwyższej jakości. Zdecydowaliśmy się przetestować jej realną wydajność.
Po przeprowadzeniu analizy wydajności karty AMD Radeon RX 6700 XT w grze Starfield postanowiliśmy przetestować tę produkcję w 4K, by zobaczyć, jak działa i wygląda w najwyższej jakości. Ponadto chcieliśmy sprawdzić, jak radzi sobie karta AMD Radeon RX 7900 XTX w najnowszym RPG Bethesdy.
Pomiarów dokonaliśmy również z użyciem AMD’s FidelityFX Super Resolution (FSR), aby określić, jaką maksymalną liczbę klatek na sekundę można osiągnąć przy najwyższych detalach.
Tutaj kupisz komputer ACTINA iCUE z kartą grafiki AMD Radeon RX 7900 XTX
Starfield – pomiary w 4K
Nie obawiajcie się spoilerów. Wszystkie pomiary pochodzą z pierwszych dwóch godzin Starfielda i nie pokazują żadnej treści związanej z fabułą. Ponieważ Starfield jest grą mocno podzieloną na pojedyncze lokacje, pomiary wykonane zostały wewnątrz budynków, na powierzchni planety, a także podczas kilkuminutowego gameplayu z paroma strzelaninami. Ostateczny pomiar przeprowadziliśmy przy wejściu do pierwszego dużego miasta, które jest lokacją o znacznie większych wymaganiach, jeśli chodzi o wydajność.
Do testów użyliśmy predefiniowanych ustawień „ultra” z FSR 2 włączonym lub wyłączonym – w zależności od potrzeby. Jeśli znacie FSR 2 z innych gier, możecie być zaskoczeni ustawieniami dostępnymi w menu Starfielda. To dlatego, że nie ma tam zwykłych poziomów od „wydajności” do „jakości”. Zamiast tego można dostosować jakość obrazu, określając dokładny procent skalowania rozdzielczości za pomocą suwaka.
Powierzchnia planety
Początkowe pomiary zostały wykonane na powierzchni pierwszej planety, którą można odwiedzić, używając statku kosmicznego. Dla uproszczenia ograniczyliśmy się do jednego pomiaru bez wsparcia FSR i jednego pomiaru z FSR 2 przy 80% i 60% rozdzielczości renderowania.
Bez względu na ustawienia Starfield okazywał się bardzo grywalny, nawet gdy znajdowaliśmy się na ogromnej powierzchni planety. Ponieważ gra nie jest tytułem e-sportowym, 70 FPS-ów bez skalowania wydaje się w zupełności wystarczać, aby w pełni cieszyć się rozgrywką. Chcąc uzyskać wyższe wartości klatek na sekundę, można aktywować FSR 2 i precyzyjnie poszukać złotego środka pomiędzy wydajnością a jakością. Odradzamy jednak posługiwanie się zbyt niskimi wartościami (orientacyjnie poniżej 50%), ponieważ jakość obrazu staje się zauważalnie słabsza przy takich ustawieniach.
Testy wewnątrz budynku
Większość budowli, do których wchodzimy w Starfieldzie, to zamknięte instancje. Oznacza to, że najpierw oglądamy ekran ładowania, podczas którego gra wczytuje dany budynek, jednocześnie usuwając z pamięci teren, który opuściliśmy. Stąd obszary te są mniej obciążające dla komputera niż rozległe krajobrazy na powierzchni planet.
Wewnątrz tego laboratorium karta graficzna AMD Radeon RX 7900 XTX osiągnęła bardzo wysokie liczby klatek na sekundę. Nawet bez pomocy FSR 2 byliśmy blisko 100 FPS-ów. Z włączonym FSR 2 liczba klatek na sekundę może znacznie przekroczyć tę wartość, w zależności od ustawień.
A jak stabilna jest częstotliwość klatek, kiedy w grze robi się gorąco? Starfield to nie symulator chodzenia, w którym wyłącznie podziwiamy piękne krajobrazy. Spektakularne wymiany ognia są tutaj na porządku dziennym. Aby zmierzyć wydajność podczas walki, wykonaliśmy pomiary, przechodząc przez około połowę tej lokacji, co za każdym razem zajęło kilka minut. Po drodze zaliczyliśmy kilka potyczek z użyciem broni.
Nawet intensywne strzelaniny wewnątrz laboratorium tylko w niewielkim stopniu obciążały kartę graficzną. Podczas wszystkich pomiarów średnia wartość FPS-ów pozostawała zbliżona do poprzednich wyników. Krótkotrwałe spadki do 76 FPS-ów nie były w stanie zauważalnie obniżyć wartości uśrednionej.
Ostatni test w stolicy Starfielda
Nowa Atlantyda jest pierwszym miastem, do którego trafiamy w Starfieldzie. To również jedno z największych i najbardziej zatłoczonych miejsc, które regularnie odwiedzamy w grze. Czyni to z niej idealny obszar testowy.
Co ciekawe, wynik pomiarów w Nowej Atlantydzie nie różni się znacznie od rezultatu uzyskanego na powierzchni planety. Bardziej rozbudowana architektura i poruszający się niezależni bohaterowie byli renderowani niemal równie szybko przez kartę graficzną AMD Radeon RX 7900 XTX – ku naszemu zaskoczeniu. FSR 2 ma potencjał na dodatkowe zwiększenie liczby klatek na sekundę w tym miejscu. Jednakże w tym momencie nie było to konieczne, ponieważ w mieście głównie rozmawiamy i odwiedzamy sklepy, więc najwyższa płynność nie ma tu aż takiego znaczenia.
Podsumowanie
Według naszych pomiarów karta graficzna AMD Radeon RX 7900 XTX pozwala na ciągłą grę na najwyższym poziomie szczegółowości przy wysokiej, a nawet bardzo wysokiej liczbie klatek na sekundę. Tę można dodatkowo zwiększyć dzięki FSR 2, ale nie jest to konieczne, zważywszy na wydajność karty bez korzystania z tej technologii. Jednocześnie to zdecydowany plus w kontekście zabezpieczenia wydajności naszego komputera na przyszłość. Szczególnie w przypadku FSR 3, który ma być dostępny nieco później w tym roku i zapewni dalszy wzrost wydajności (i nie tylko).
Jeśli chcielibyście zastąpić swoją kartę graficzną tym wysokiej klasy GPU, wypadałoby się pospieszyć! Tylko do 30 września wraz z kartą można otrzymać kod do pobrania Starfielda Premium Edition o wartości 100 €!* Oprócz różnych cyfrowych dodatków pakiet ten oferuje również dostęp do pierwszego DLC – gdy tylko zostanie ono wydane.
*Warunki udziału i instrukcje realizacji kodu na stronie http://www.amdrewards.com/terms.
Tutaj kupisz komputer ACTINA iCUE z kartą grafiki AMD Radeon RX 7900 XTX
Artykuł powstał we współpracy z serwisem Gamestar i AMD.