autor: Bartosz Świątek
Polish Gamers Research 2019: jak często sięgamy po pada?
Prezentujemy drugi fragment wyników 5. edycji badania Polish Gamers Research. Tym razem skupiamy się na statystykach dotyczących częstotliwości grania, motywacji, a także innych nawyków gamingowych Polaków. Zwracamy również uwagę na popularność gier single- i multiplayer.
Za przygotowanie 5. edycji ogólnopolskich badań graczy odpowiadają inicjatywa Polish Gamers Observatory oraz Krakowski Park Technologiczny, we współpracy z firmą badawczą IQS. Badanie rzuca światło na wiele różnych kwestii, w tym przyzwyczajenia rodzimych graczy, ich preferencje w zakresie gatunków i platform, a także motywacje do grania.
Jak często gra przeciętny Polak?
36% pecetowców gra kilka razy w tygodniu, zaś 24% sięga po mysz i klawiaturę (w celach rozrywkowych) raz na tydzień. Dla 21% posiadaczy komputerów granie jest czynnością codzienną, zaś 13% oddaje się temu hobby raz lub dwa razy na miesiąc. Najmniejszą grupą, obejmującą 6%, są osoby, które grają jeszcze rzadziej. Wyniki nie różnią się drastycznie od zeszłorocznych wskazań, choć pecetowcy grają nieco częściej. Rośnie liczba osób oddających się swojemu hobby codziennie, ale daleko nam jeszcze do rezultatów z lat 2015-2016, kiedy to taką odpowiedź wskazywało 26-27% respondentów. Równocześnie mniej jest osób grających najrzadziej (tegoroczny wynik jest najniższym od lat).
Pośród konsolowców najwięcej jest graczy sięgających po pada mniej więcej raz w tygodniu (30%) lub parę razy na tydzień (29%) i są to wskazania bardzo podobne do zeszłorocznych (wówczas liczniejsza była druga z grup, a wyniki oscylowały wokół poziomu 30-31%). W przypadku konsol znacznie słabiej reprezentowani są najwięksi pasjonaci grania (12%) i od lat w zasadzie nic się w tej kwestii nie zmienia (jednoprocentowe wahania równie dobrze mogą być błędem statystycznym).
Zdecydowanie najczęściej sięgamy po produkcje mobilne – 31% graczy oddaje się im codziennie, a 33% kilka razy w tygodniu (wskazania były podobne w zeszłym roku, choć widać kilkuprocentowe różnice). Co ciekawe, rośnie popularność produkcji przeglądarkowych – 23% respondentów uruchamia tego typu tytuł każdego dnia, a 29% kilka razy w tygodniu.
Pochłaniacze czasu – w co gramy najdłużej?
W przypadku pecetów najdłuższe posiedzenia przed monitorem zdarzają się nam, gdy gramy w gry RPG. 31% respondentów jednorazowo spędza przy tego typu produkcjach przeszło 2 godziny, zaś kolejne 39% gra w nie od 61 do 120 minut. Na drugim miejscu plasują się gry MMO – w tym wypadku wskazania wynoszą, analogicznie, 27% i 38%.
Tendencja jest identyczna w przypadku konsol – 35% ich posiadaczy wciąga się w gry RPG na dłużej niż 2 godziny, zaś dla 35% przeciętna sesja gry kończy się pomiędzy 61 a 120 minutą. W przypadku gier MMO, które także na konsolach są drugim najbardziej czasochłonnym gatunkiem, najdłuższe posiedzenia zdarzają się 34% pytanych, zaś na godzinkę lub dwie grania decyduje się 20% respondentów.
Co motywuje nas do grania? Relaks, nauka i chęć kopania t…
Ciekawie prezentują się także informacje na temat motywacji do grania, które w dużej mierze są powiązane z platformą. Zarówno pecetowcy, jak i konsolowcy najczęściej oddają się swojemu hobby, by się zrelaksować lub rozładować stres – robi tak aż 55% grających posiadaczy komputerów (o 7% więcej niż w zeszłorocznej edycji badania) i 43% właścicieli konsol. Rośnie także liczba osób, które chwytają za pada lub mysz i klawiaturę, by poczuć adrenalinę i dreszczyk emocji lub stanąć do rywalizacji z innymi – przy czym, co ciekawe, motywacja ta dominuje pośród graczy konsolowych (39%, o 5% więcej niż rok temu). W przypadku pecetów takiej odpowiedzi udziela obecnie 38% pytanych (wzrost o 4%).
Co interesujące, spora – i coraz większa – liczba graczy komputerowych oddaje się swojemu hobby, by się… uczyć lub nabywać nowe umiejętności. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 41% badanych (wzrost aż o 11%) i jest to wynik zdecydowanie wyższy od wszystkich pozostałych platform (w pozostałych przypadkach oscyluje w przedziale 23-26%). Część graczy poszukuje też towarzystwa w wirtualnych światach – jest to motywacja dla 30% komputerowców (7% więcej niż rok temu) oraz 34% posiadaczy konsol (wzrost o 5%). Wielu z nas lubi też wcielać się w inne postacie lub role – popycha to do grania 37% graczy komputerowych (wzrost o 5%) i 36% konsolowców (8% więcej niż rok temu).
W przypadku gier przeglądarkowych i mobilnych głównymi czynnikami motywującymi są relaks, zabijanie nudy i poszukiwanie towarzystwa.
Samotnie czy w tłumie? Nadal raczej w pojedynkę
Gry na ogół nie są uważane za nadmiernie społeczne zajęcie i wyniki badania pokazują, że jest ku temu pewien powód. 41% polskich graczy lubi oddawać się swojemu hobby wyłącznie w samotności, zaś kolejne 32% respondentów gra głównie, ale nie jedynie, w tytuły single player. Warto jednak odnotować, że liczba „samotnych wilków” jest mniejsza niż w zeszłym roku, kiedy wartości te wynosiły – odpowiednio – 46% i 35%. Dla 19% grających Polaków podstawą są tytuły multiplayer, zaś 6% ogranicza się do grania tylko w tego typu produkcje. 2% respondentów nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie sformułowane w ten sposób.
Pecetowcy najczęściej grają w towarzystwie w FPS-y (45%), symulatory wojenne (32%) oraz strategie typu MOBA (29%). Konsolowcy preferują w takich sytuacjach gry sportowe (63%), strzelanki pierwszoosobowe (41%) oraz produkcje battle royale (25%). W przypadku komputerów rezultaty są bardzo zbliżone do zeszłorocznych (popularność FPS-ów i gier wojennych zwiększyła się o – odpowiednio – 7% i 8%, zaś tytuły MOBA wzrosły o 3% i wyprzedziły słabnący gatunek MMO). Na konsolach większym niż w zeszłym roku zainteresowaniem cieszą się gry FPS oraz battle royale (wzrosty o 10% i 14%).
Wiadomości z cyklu Kondycja polskiego rynku gier 2019
- Polish Gamers Research 2019: co 5. edycja badań mówi o polskim graczu?
- Polish Gamers Research 2019: jak często sięgamy po pada?
- Polish Gamers Research 2019: preferowane konsole i gatunki Polaków
- Polish Gamers Research 2019: skąd bierzemy gry i jak za nie płacimy?
- Polish Gamers Research 2019: zainteresowanie e-sportem i podejście do prywatności
- Polish Gamers Research 2019: gracze i ich dzieci
- Polish Gamers Research 2019: gracze seniorzy