autor: Konrad Miernik
Pokemon GO zdominował rynek gier mobilnych
10 lipca zakupy związane z Pokemon GO stanowiły niemalże połowę wszystkich zakupów związanych z grami mobilnymi w USA. W nawrót pokemanii dali się wciągnąć tak nowi, jak i starsi gracze, którzy zagrywali się jeszcze w pierwszą generację gier Pokemon na klasycznego już Game Boya.
Trudno dziś zajrzeć do Internetu i nie napotkać przynajmniej kilku historii o Pokemon GO. Wśród nich znalazły się zarówno ponure incydenty, jak np. przypadkowe odkrycie zwłok podczas gry, czy wypadki wynikające z tego, że podążający za stworkami gracze nie zachowali elementarnych zasad bezpieczeństwa i np. wtargnęli na jezdnię. Z drugiej strony mnóstwo jest pozytywnych i zwariowanych anegdot – jak ta o prawdziwej inwazji pokemaniaków na nowojorski Central Park, gdy pojawił się w nim jeden z rzadszych pokemonów – Vaporeon.
Sukces gry potwierdza też przede wszystkim gigantyczny wzrost wartości akcji Nintendo oraz imponujące statystyki zakupów dokonywanych w grze – o czym przeczytacie poniżej.
Według statystyk prowadzonych przez firmę Slice Intelligence amerykańscy gracze Pokemon GO dokonali 10 lipca około 47% wszystkich zakupów w ramach mobilnej dystrybucji cyfrowej. Innymi słowy, mobilny fenomen kieszonkowych stworków przejął niemalże połowę rynku w USA. Co więcej, dostępne dane pozwalają nam dojść do wniosku, że gra przyciągnie do branży nowych klientów – dla niemalże 53% osób, które dokonały jakiegokolwiek zakupu związanego z Pokemon GO, był to pierwszy od pół roku zakup związany z mobilnym graniem.
Najczęściej dokonywanym zakupem jest pakiet 100 PokeCoins – wirtualnej waluty gry. Stanowi on w przybliżeniu 37% wszystkich transakcji związanych z Pokemon GO. Pomimo tego, producent najwięcej zarobił na pakietach 1200 PokeCoins, kosztujących 5 dolarów – ich sprzedaż stanowi ponad 30% całego obrotu wygenerowanego przez grę. Warto przy tym wspomnieć, że największy dostępny pakiet to 14 500 PokeCoins, o odpowiednio lepszym stosunku ilości waluty do ceny.
Wśród społeczności graczy ponad połowę stanowią osoby w wieku 18-34 lat, które dorastały, będąc głównym targetem pierwszego natarcia pokemanii w Stanach Zjednoczonych. W nawrocie pokemanii zdecydowanie dominują mężczyźni – kobiety stanowią tylko jedną czwartą płacących graczy.
Pokemon GO bez wątpienia stało się kulturowym fenomenem, tak wśród młodszych, jak i starszych odbiorców, zachęcając do wyjścia z domu i zawierania nowych znajomości oraz przyczyniając się do wielu pozytywnych interakcji zachodzących pomiędzy graczami należącymi do społeczności trenerów pokemonów.