Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 30 marca 2025, 20:00

Ostatni Fallout od Interplaya miał przenieść kultową markę w realia MMO na długo przed FO76

Fallout Online miał być łabędzim śpiewem marki pod skrzydłami jej pierwszego wydawcy – firmy Interplay. Projekt napotkał jednak problemy, które ostatecznie okazały się gwoździem do trumny.

Źródło fot. Bethesda
i

Na długie lata przed ujawnieniem Fallouta 76 od Bethesdy, w studiu Black Isle – działającym pod skrzydłami firmy Interplay – zrodziła się idea stworzenia sieciowego Fallouta. Fallout Online to jeden z tych enigmatycznych projektów, które nigdy nie ujrzały światła dziennego, choć mogły namieszać w branży, gdyby tylko los był dla nich bardziej łaskawy. Warto poznać jego historię i prześledzić burzliwe okoliczności, w których powstawał.

Ten cykl nie jest częścią naszego działu Premium. Decydując się na zakup abonamentu, możesz jednak pomóc w tworzeniu większej liczby takich tekstów. Dziękujemy.

Kup Abonament Premium Gry-Online.pl

Entuzjasta i sceptycy

Zacznijmy od tego, że pomysł na Fallouta MMO zrodził się w głowie Briana Fargo. Źródłem tej koncepcji była przeprowadzona pod koniec lat 90. ankieta w serwisie GameSpot, z której wynikało, że miłośnicy serii chętnie zagraliby w grę MMO osadzoną w jej uniwersum. Co ciekawe, początkowo tylko Fargo zapalił się do jego realizacji.

Feargus Urquhart z Black Isle Studios był zdecydowanie bardziej sceptyczny. Miał on zwrócić uwagę na fakt, że może i gracze przywitaliby multiplayerowego Fallouta z otwartymi rękami, jednak Black Isle nie miało doświadczenia w pracy nad projektami tego typu. Co gorsza, firma-matka studia, czyli Interplay, miała już wówczas problemy finansowe i nie mogła pozwolić sobie na wyłożenie gotówki na realizację pomysłu Fargo.

Z czasem swoje „trzy grosze” do tego tematu dołożył również inny deweloper niegdyś blisko związany z Falloutem, czyli Tim Cain. Zwrócił on uwagę na fakt, że skrót od Fallout Online to… FOOL (ang. głupiec).

Rozbita rodzina

Temat multiplayerowego Fallouta odżył za kulisami w 2004 roku, kiedy to Bethesda nabyła od firmy Interplay prawa do stworzenia trzeciej odsłony tego cyklu i jej dwóch kontynuacji. Interplay natomiast zachował prawo do stworzenia sieciowej odsłony cyklu. Co więcej, gdy w 2007 roku Bethesda przejęła pełnię praw do marki Fallout, udzieliła Interplayowi licencji na stworzenie Fallouta Online. Wydawca musiał jednak spełnić pewne rygorystyczne warunki, tj. zdobyć 30 milionów dolarów na finalizację projektu, a także wystartować z jego tworzeniem przed kwietniem 2009 roku i wypuścić go przed kwietniem 2013 roku.

Fallout Online. Źródło: Interplay. - Ostatni Fallout od Interplaya. Fallout Online miał przenieść markę w realia MMO na długo przed FO76 - wiadomość - 2025-03-30
Fallout Online. Źródło: Interplay.

Narodziny Fallouta Online

Interplayowi nie pozostało nic innego, jak rzucić się w wir pracy nad swoim prawdopodobnie ostatnim Falloutem. Produkcja, której ówczesna nazwa kodowa brzmiała Project V13, od listopada 2007 roku była nadzorowana przez Jasona D. Andersona, głównego reżysera projektu. Niestety przedsięwzięcie rodziło się w bólach, a firma Bethesda podobno robiła, co mogła, by je storpedować, odmawiając zatwierdzania jakichkolwiek dokumentów projektowych. Anderson wytrzymał w takiej atmosferze do marca 2009 roku, kiedy to opuścił szeregi zespołu czuwającego nad tym projektem, by dołączyć do inXile Entertainment.

Niemniej multiplayerowy Fallout wciąż powstawał, a 3 kwietnia 2009 roku świat usłyszał, że Interplay otrzyma pomoc w jego stworzeniu ze strony bułgarskiego Masthead Studios (autorów pokrewnego gatunkowo Earthrise: First Impact). Oficjalną nazwę Project V13, która brzmiała Fallout Online, poznaliśmy w czerwcu 2010 roku.

Wojna Interplaya i Bethesdy

We wrześniu 2009 roku rozpoczęła się długa batalia sądowa pomiędzy firmami Bethesda a Interplay. Pierwsza z nich oskarżała drugą o naruszenie znaku towarowego i umowy oraz nieuczciwą konkurencję. Swoiste „przeciąganie liny” w wykonaniu obu podmiotów, które wzajemnie przerzucały się oskarżeniami, trwało do stycznia 2012 roku, kiedy to udało im się podpisać ugodę.

Oznaczała ona anulowanie Fallouta Online i przekazanie Bethesdzie praw do opracowania Fallouta MMO. Choć Interplay był tu na przegranej pozycji, to jednak tę porażkę miało ostudzić prawo do sprzedaży dwóch pierwszych Falloutów i Fallouta Tactics: Brotherhood of Steel, które firma ta zachowała do końca 2013 roku.

Fallout Online. Źródło: Interplay. - Ostatni Fallout od Interplaya. Fallout Online miał przenieść markę w realia MMO na długo przed FO76 - wiadomość - 2025-03-30
Fallout Online. Źródło: Interplay.

Fallout Online, czyli co?

Fallout Online miał nas zabrać na Zachodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych, oddając w nasze ręce otwarty świat o powierzchni rzekomo wynoszącej aż… 169 605 kilometrów kwadratowych (65,5 tysiąca mil kwadratowych). Obejmowałby on fragmenty amerykańskich stanów Nevada, Utah, Arizona, Oregon i Kalifornia. Fabuła gry obracałaby się wokół katastrof naturalnych, jak erupcje wulkanów czy tsunami, a także pandemii tzw. Wirusa Wymuszonej Ewolucji.

Motorem rozgrywki byłyby zadania, które realizowalibyśmy w pojedynkę lub w zespołach bądź w ramach gildii (bo tych ostatnich również by tu nie zabrakło). Co ciekawe, autorzy planowali implementację retrospekcji, które przedstawiałyby wydarzenia z pierwszych Falloutów.

Falloutowi MMO byłoby przy tym dość blisko do tego, co stworzyła Bethesda. Akcję oglądalibyśmy bowiem z perspektywy trzeciej osoby, a rozgrywka łączyłaby elementy RPG i strzelanek. Twórcy chcieli pozwolić nam wcielić się nie tylko w ludzi, lecz również w ghule czy supermutanty, a dokonany przez nas wybór wpłynąłby na specyfikę naszej postaci, jej mocne strony i to, do czego miałaby ona „smykałkę”.

Fallout Online. Źródło: Interplay. - Ostatni Fallout od Interplaya. Fallout Online miał przenieść markę w realia MMO na długo przed FO76 - wiadomość - 2025-03-30
Fallout Online. Źródło: Interplay.

Co zostało z Fallouta Online?

Fallout Online nie był szczególnie głośnym projektem, a jego autorzy nie zrobili imponujących postępów, gdy gra znajdowała się w produkcji. Powodem takiego stanu rzeczy były przede wszystkim pieniądze, których zwyczajnie brakowało Interplayowi. Niemniej po całym przedsięwzięciu ostało się nieco materiałów. Mowa o zrzutach ekranu, które posłużyły za ilustrację do niniejszego tekstu, a także o zwiastunie opublikowanym przez Interplay w 2010 roku.

Poza tym, co by nie mówić, mglisty obraz tego, jak mógłby wyglądać Fallout Online, dał nam wydany w listopadzie 2018 roku Fallout 76.

Krystian Pieniążek

Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

więcej