Nvidia udostępni ray tracing na kartach GeForce GTX
Karty z serii RTX przestaną być jedynymi obsługującymi ray tracing. Firma Nvidia wypuści wkrótce sterowniki, które dodadzą taką funkcję dla układów z rodzin GeForce GTX 10 i 16.
Do tej pory jednym z głównych powodów do zakupu produktów z rodziny GeForce RTX był fakt, że układy te były jedynymi kartami na rynku obsługującymi technologię ray tracingu w grach. Wkrótce ulegnie to jednak zmianie. Firma Nvidia ogłosiła, że niedługo ta funkcja stanie się dostępna dla serii GeForce 10. Dokonają tego zaktualizowane sterowniki, które mają ukazać się w przyszłym miesiącu.
Karty z rodziny GTX nie zostały opracowane z myślą o ray tracingu, więc ich wydajność przy wykorzystaniu tej technologii ma być 2-3 razy gorsza niż RTX. Dlatego na starszych układach będziemy mogli liczyć na proste efekty, z niewielką ilością wiązek światła.
Proste efekty ray tracingu, z małą ilością wiązek światła obsłużą karty:
- Architektura Turing: GTX 1660 Ti, GTX 1660
- Architektura Pascal: GTX 1080 Ti, GTX 1080, GTX 1070 Ti, GTX 1070, GTX 1060 6 GB, Titan XP, Titan X
- Architektura Volta: Titan V
Pełną obsługę ray tracingu, ze skomplikowanymi efektami i wieloma wiązkami światła obsłużą karty:
- Architektura Turing: Titan RTX, RTX 2080 Ti, RTX 2080, RTX 2070, RTX 2060
Nvidia udostępniła również testy wydajności gier Metro Exodus, Shadow of the Tomb Raider oraz Battlefield V, czyli trzech produkcji wspierających ray tracing. Porównano w nich wydajność opartej na architekturze Pascal karty GeForce 1080 Ti z bazującym na architekturze Turing układem RTX 2080. W rozdzielczości 1440p druga z tych kart poradziła sobie dwukrotnie lepiej.
Starsze układy nie będą więc w stanie zaoferować podobnego ray tracingu jak seria RTX. Ruch Nvidii ma jednak sens, gdyż pozwoli wykorzystać ograniczoną wersję tego efektu na dodatkowych milionach kart, co powinno wydatnie przyczynić się do popularyzacji tej technologii.