autor: Marcin Pietruszewski
Nie będzie filmu BioShock – tak zdecydował Ken Levine z Irrational Games
Film opowiadający o świecie znanym z cyklu gier BioShock jednak nie powstanie. Pierwsze plotki o planach nakręcenia hollywoodzkiej produkcji w realiach znanego cyklu autorstwa Irrational Games pojawiły się już w 2008 roku, ale od tego czasu projekt napotykał same przeszkody. Ken Levine, projektant gier z serii BioShock, postanowił anulować prace nad ekranizacją.
Ken Levine, projektant znany m.in. z prac nad grami BioShock i BioShock: Infinite, zdecydował o anulowaniu zamiaru przeniesienia znanego cyklu strzelanek autorstwa studia Irrational Games na duży ekran. Oznacza to, że zapowiadana od 2008 roku hollywoodzka adaptacja charakterystycznego dla serii świata nie ujrzy światła dziennego.
Levine wyjaśnił przyczyny swej decyzji podczas spotkania organizowanego przez BAFTA (Brytyjska Akademia Sztuk Filmowych i Telewizyjnych), o czym informował m.in. serwis Eurogamer. Głównym powodem wstrzymania prac nad ekranizacją cyklu BioShock jest brak porozumienia w sprawie budżetu przeznaczonego na realizację projektu – początkowo miało być to 200 milionów dolarów, lecz ostatecznie Universal Studios, holding mający wyprodukować film, zdecydował się jedynie na 80 milionów dolarów. Zarówno Gore Verbinski (znany m.in. z serii Piraci z Karaibów), który został wybrany do zajęcia się reżyserią ekranizacji, jak i Ken Levine, zdecydowanie odrzucili takie rozwiązanie. Okrojony budżet nie pozwoliłby obu panom na stworzenie dzieła, o którym marzyli, więc za przyzwoleniem firmy 2K Games (wydawcy serii BioShock) Levine postanowił anulować projekt.
Film BioShock miał być obrazem skierowanym do dorosłego odbiorcy (czyli zostać zaliczony do kategorii R w systemie klasyfikacji wiekowej, stworzonym przez Motion Picture Associaton of America – mogłyby go oglądać osoby powyżej 17 roku życia), ponieważ reżyser Verbinski chciał stworzyć mroczny horror ze sporymi ilościami krwi. Według słów Kena Levine, Universal Studios nie chciało przeznaczyć 200 milionów dolarów na ich wspólny projekt, ponieważ poprzednie dzieło utrzymane w podobnym klimacie, film Watchmen, nie odniosło komercyjnego sukcesu i amerykański gigant nie chciał ryzykować ponownej nieudanej inwestycji.
Od plotek o rozpoczęciu prac nad filmem BioShock w 2008 roku minęło już wiele lat, a projekt ten w tym czasie napotykał przeróżne trudności – m.in. nieporozumienia w sprawie budżetu, problemy z amerykańską poprawnością polityczną czy też rezygnację z prac reżysera Juana Carlosa Fresnadillo, który zastąpił Gore’a Verbinskiego. Ogólnie można powiedzieć, że praktycznie od początku studio Irrational Games, twórcy serii gier BioShock, nie mogli porozumieć się ze studiem mającym pracować nad filmem – przede wszystkim w kwestii budżetu i kategorii wiekowej, do której miał być zakwalifikowany obraz.
Po anulowaniu prac nad adaptacją filmową pozostaje nam jedynie czekać na nowe wieści dotyczące najnowszej gry z cyklu BioShock, czyli BioShock: Infinite, która ma ukazać się już 26 marca na komputerach PC i konsolach Xbox 360 oraz PlayStation 3. Jak będzie wyglądała rozgrywka przeniesiona z podwodnego Rapture do podniebnej Columbii pokazuje jeden z trailerów:
- Graliśmy w BioShock: Infinite - zwiedzamy podniebne miasto (zapowiedź gry w naszym serwisie)
- Oficjalna strona gry BioShock: Infinite