Najlepsze modyfikacje (17/02/2013) - m.in. gmDoom, Clash of Kings, Unleashed Project i Medieval Conquests
W najnowszym przeglądzie modów omawiamy takie projekty przeznaczone do takich gier jak Sonic Generations, Garry’s Mod, Portal 2, Mount & Blade: Warband, Napoleon: Total War czy Sid Meier's Civilization IV: Colonization.
Witamy w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody i wieści z nimi związane.
Premiery
gmDoom
Zaczynamy od projektu gmDoom, czyli jednej z najbardziej zwariowanych modyfikacji ostatnich miesięcy. Przenosi ona do programu Garry's Mod elementy z oryginalnego Dooma, w tym uzbrojenie, interfejs i przeciwników. Wszystko to ukazane jest w uroczo rozpikselowanych sprite’ach, które nakładają się na trójwymiarowe obiekty generowane przez silnik Source. Sensu nie ma w tym żadnego, ale zabawa jest przednia.
Mody do Sonic Generations
Wydana w 2008 roku gra Sonic Unleashed nigdy nie ukazała się na PC. Po tym jak fani sami dodali wsparcie dla modów do Sonic Generations, grupa oddanych miłośników serii postanowiła odtworzyć Sonic Unleashed na nowym silniku i w ten sposób umożliwić graczom pecetowym zagranie wreszcie w tę pozycję. Rezultatem tych starań jest wypuszczone właśnie Unleashed Project. Ten potężny mod rekonstruuje większość plansz z pierwowzoru. Autorzy nie ograniczyli się jednak do niewolniczego kopiowania konsolowych rozwiązań. Znacząco ulepszono oprawę graficzną dodając ostre tekstury, bardziej zaawansowany system oświetlenia i nowe obiekty. Poprawiono również mechanizmy rozgrywki i system sterowania. W rezultacie mod jest zarówno ładniejszy, jak i wyraźnie bardziej miodny niż oryginalna gra.
Mniej ambitnym, ale wciąz bardzo interesującym modem jest Super Sonic Generations. Pozwala on pokierować w grze superwersjami wszystkich grywalnych postaci. Same poziomy nie ulegają zmianie, ale zabawa na nich daje odmienne wrażenia, dzięki znacznemu zwiększeniu szybkości oraz wzmocnieniu umiejętności każdego bohatera. Wszystko to wzorowane jest na rozwiązaniach z Sonic 3, gdzie po raz pierwszy pojawiła się superwersja błękitnego jeża.
A Clash of Kings i Full Invasion 2 do Mount & Blade: Warband
Inwazji dużych modów do Mount & Blade: Warband ciąg dalszy. Tym razem doczekaliśmy się premier nowych wersji dwóch potężnych projektów. Pierwszym z nich jest A Clash of Kings. Modyfikacja wykorzystuje silnik gry do wykreowania interaktywnej wersji krainy Westeros, będącej tłem powieściowego cyklu Pieśń Lodu i Ognia oraz serialu Gra o Tron. Mod oferuje szczegółowo odtworzoną mapę świata i umieszcza na niej 18 frakcji z własnymi unikalnymi władcami oraz armiami. Wprowadzono ponad 2000 nowych przedmiotów i umożliwiono podróże statkami oraz bitwy morskie. Podmieniono również większość tekstur i przygotowano masę nowych modeli dla obiektów oraz postaci. Rezultat robi niesamowite wrażenie i potrafi zapewnić co najmniej kilkadziesiąt godzin zabawy, nawet graczom, którzy nie są fanami Gry o Tron.
Z kolei Full Invasion 2 to imponujący mod koncentrujący się na trybie kooperacyjnym. Gracze łączą siły i próbują przetrwać jak najdłużej przeciwko niekończącym się falom wrogów. Modyfikacja pozwala budować barykady i ogrodzenia oraz stosować różne taktyki defensywne, takie jak np. tworzenie ściany z tarcz. Mod jest olbrzymi. Posiada ponad 100 map, tysiące przedmiotów, 62 frakcje obrońców i 24 armie agresorów - od średniowiecznych rycerzy aż po współczesne oddziały specjalne. Tym wszystkim może się bawić maksymalnie dwieście osób na jednej mapie.
Mini-kampania Memories do Portal 2
Ukazał się również drugi i trzeci rozdział Memories. Jest to mini-kampania do gry Portal 2, oferującą spory zestaw pomieszczeń testowych zapełnionych pomysłowymi zagadkami. Naszym celem jest gromadzenie rdzeni z odrębnych sekcji laboratorium, a następnie dostarczanie ich do centralnego pomieszczenia, co pozwala odblokować dostęp do kolejnych poziomów.
Medieval Conquests do Sid Meier's Civilization IV: Colonization
Doczekaliśmy się też nowej wersji Medieval Conquests, czyli totalnej konwersji Sid Meier's Civilization IV: Colonization. Po zainstalowaniu moda gra porzuca tematykę kolonizacyjną i zamiast tego przenosi nas w realia europejskiego średniowiecza. Rozgrywka rozpoczyna się w roku 476, a gracz obejmuje kontrolę nad niewielkim plemieniem. To potężny projekt, w którym podmieniono większość jednostek, map, drzewek technologicznych i elementów graficznych. Gruntowne zmiany zaszły również w mechanizmach rozgrywki, tak aby lepiej odwzorować religię, ekonomię, kulturę oraz sposób prowadzenia wojen w tamtych czasach.
Second Great Galactic War do Star Wars: Empire at War - Forces of Corruption
Strategia Star Wars: Empire at War - Forces of Corruption okazała się idealną piaskownicą dla najbardziej kreatywnych fanów Gwiezdnych Wojen. Najnowszym tego przejawem jest mod Second Great Galactic War, który porzuca realia znane z pierwszej filmowej trylogii i przenosi nas cztery tysiące lat w przeszłość, w czasy tzw. Starej Republiki, znanej z gry cRPG Knights of the Old Republic oraz MMORPG-a The Old Republic. Modyfikacja pozwala wziąć udział w gigantycznym konflikcie znanym jako II Wielka Wojna Galaktyczna, która toczona była między Republiką i Imperium Sith. Autorzy podmienili wszystkie jednostki na nowe, zmodyfikowali mapy gwiezdne oraz wprowadzili liczne zmiany w mechanizmach rozgrywki.
World War II: Sandstorm do Napoleon: Total War
Seria Total War może pochwalić się bardzo aktywną społecznością moderską. Najczęściej jednak fani produkują projekty przenoszące kolejny odsłony cyklu w światy fantasy lub we wcześniejsze okresy historyczne. Dlatego tym bardziej warto zwrócić uwagę na modyfikację World War II: Sandstorm. Jest to totalna konwersja gry Napoleon: Total War, której akcja toczy się w Afryce w czasie II wojny światowej. W udostępnionej na razie wersji 0.5 można rozegrać pojedyncze bitwy. Dostępne są armie brytyjskie, niemieckie i włoskie. Na tryb kampanii przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.
Nowe bitwy do Men of War: Assault Squad
Ukazały się również dwie dopracowane fanowskie bitwy do Men of War: Assault Squad:
- Balaton 1944 - mod wyprodukowany w ramach projektu Chronicles of WW2 mającego ambicję realistycznie odtworzyć słynne bitwy z okresu II wojny światowej. Zgodnie z tytułem modyfikacja rekonstruuje na silniku gry walki, które toczyły się w okolicach jeziora Balaton późną jesienią 1944 roku. Poza opracowaniem nowego scenariusza dla pojedynczego gracza podmieniono również wiele elementów graficznych i dźwięków oraz zmodyfikowano lekko balans rozgrywki, w celu zwiększenia realizmu.
- Leningrad Outskirts – to z kolei mod będący częścia projektu Biggest Battles of WW2, którego celem jest odtworzenie na silniku Men of War: Assault Squad największych bitew z okresu II wojny światowej. Modyfikacja przeznaczona jest dla pojedynczego gracza i pozwala na pokierowanie zarówno wojskami niemieckimi, jak i radzieckimi w trakcie starć na obrzeżach Leningradu podczas oblężenia tego miasta.
Wieści ze świata modów
Jurassic Park:Aftermath
Park Jurajski nie ma szczęścia do interaktywnych adaptacji. Tę niefortunną sytuacje postanowił zmienić jeden z fanów marki i rozpoczął produkcję darmowej gry opartej na silniku CryEngine 3. Projekt otrzymał tytuł Jurassic Park:Aftermath i właśnie doczekał się pierwszego zwiastuna.
Twórcy fanowskiego moda TimeSplitters Rewind współpracują z firmą Crytek
Fani serii TimeSplitters nie mają raczej co liczyć na oficjalną jej kontynuację, ale przynajmniej mogą być spokojni o losy inspirowanego tym cyklem moda. Studio Crytek, czyli właściciel marki, dało swoje błogosławieństwo projektowi TimeSplitters Rewind, który powstaje na silniku CryEngine 3. Oznacza to, że autorzy nie muszą się obawiać, że ktoś nakaże im zaprzestanie produkcji i uzyskali również pozwolenie na wykorzystanie modeli z poprzednich odsłon. Przypomnijmy, że całość ukaże się jako samodzielna darmowa gra w grudniu tego roku.
Crash Bandicoot Returns
Silnik CryEngine 3 chcą wykorzystać do wskrzeszenia swojej ulubionej marki również fani cyklu Crash Bandicoot. Projekt zatytułowany został Crash Bandicoot Returns i będzie samodzielną darmową produkcją, w której znajdziemy pięć platformówkowych poziomów.
Trwającą prace nad zestawem lepszych tekstur do Penumbra: Black Plague
Studio Frictional Games znane jest obecnie głównie z gry Amnesia: The Dark Descent, ale wcześniej zespół zasłynął wyśmienitą serią Penumbra. Niestety, produkcje te zestarzały się już mocno pod względem graficznym. Naprawić tę sytuację postanowił nasz rodak Przemysław Zaworski. Pracuje on obecnie nad zestawem nowych, znacznie lepszych tekstur do Penumbra: Black Plague. Pierwsze screeny robią spore wrażenie, więc trzymamy kciuki za powodzenie projektu.
Narzędzia moderskie do March of the Eagles
Firma Paradox Interactive wypuściła nową aktualizację do osadzonej w czasach wojen napoleońskich strategii March of the Eagles. Poza licznymi poprawkami łatka dodaje potężne narzędzia moderskie - te same, którymi posługują już się fani Crusader Kings II. Liczymy, że w przyszłości zaowocuje to ciekawymi fanowskimi projektami.
Stare, ale jare
Titan: XCIX - Part One
Titan: XCIX to modyfikacja, która przerabia Half-Life: Episode Two w pierwszoosobową przygodówkę science-fiction. Akcja toczy się na statku kosmicznym, który uległ poważnemu uszkodzeniu, a jego załoga zmuszona jest walczyć o przetrwanie. Całość jest świetnie dopracowana i oferuje doskonały klimat oraz pomysłowe zagadki. Solidnie poprowadzona została również fabuła. Wraz z postępami w zabawie powoli poznajemy sekrety tego świata, w tym wydarzenia, które doprowadziły do śmierci większości populacji Ziemi. Dodatkową zaletą jest fakt, że prawie wszystkie elementy graficzne podmieniono na autorskie.
Designed for Danger
Designed for Danger to fanowska kampania do Portal 2, na którą składa się osiem nowych poziomów, które powinny starczyć na około 90-120 minut zabawy. Całość jest alternatywną wersją wydarzeń z początkowych fragmentów podstawowej wersji gry. Tym razem interwencja zewnętrznej siły kieruje Chell w znacznie bardziej niebezpieczne fragmenty laboratorium Aperture.