Najciekawsze modyfikacje (28/10/10)
„Najciekawsze modyfikacje” to regularnie publikowany wybór najbardziej wartościowych modów i wieści z nimi związanych. Kompletnie nowe gry, dodatkowe misje i przygody, usprawnienia grywalności i grafiki - każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jeśli uważacie, że coś pominięto, nie krępujcie się i dajcie znać w komentarzach.
„Najciekawsze modyfikacje” to regularnie publikowany wybór najbardziej wartościowych modów i wieści z nimi związanych. Kompletnie nowe gry, dodatkowe misje i przygody, usprawnienia grywalności i grafiki - każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jeśli uważacie, że coś pominięto, nie krępujcie się i dajcie znać w komentarzach.
Poprzednie artykuły z cyklu:
- 29 września 2010
- 1 września 2010
- 4 sierpnia 2010
- 7 lipca 2010
- 21 czerwca
- 24 maja 2010
- 27 kwietnia 2010
- 7 kwietnia 2010
- 15 marca 2010
- 24 lutego 2010
- 10 lutego 2010
- 25 stycznia 2010
- 11 stycznia 2010
- 28 grudnia 2009
- 14 grudnia 2009
- 30 listopada 2009
Witam w najnowszej odsłonie „Najciekawszych modyfikacji”. Jak zwykle czeka na was wybór najbardziej interesujących projektów wypuszczonych w ostatnich kilku tygodniach. Trzeba przyznać, że tempo, w jakim kończone są kolejne mody zostało ostatnio wyraźnie podkręcone. Zwłaszcza fani Half-Life 2 powinni mieć sporo powodów do zadowolenia.
Half-Life 2
1187
W ciągu ostatnich kilku lat grałem w dziesiątki modyfikacji bazujących na silniku Half-Life 2, więc trudno mnie obecnie czymkolwiek zaskoczyć. Ta sztuka udała się jednak projektowi 1187. Akcja toczy się w Holandii i umiejscowiona została pomiędzy wydarzeniami z pierwszej i drugiej części cyklu Half-Life. Ośrodek badawczy Black Mesa został już zniszczony i naszą planetę coraz częściej nawiedzają międzywymiarowe burze energetyczne. Wcielamy się w żyjącego w mieścinie Amstelveen Journe'a Livesa. Większość lokalnej populacji dawno już przeniosła się do położonego niedaleko Amsterdamu, który został następnie odcięty od świata zewnętrznego. My niestety znaleźliśmy się poza murami miasta, więc przeżycie nie będzie łatwą sprawą. Mod jest bardzo bogaty fabularnie, a opowiadana historia świetnie współgra z przygnębiającą atmosferą. Autor nie poszedł na łatwiznę i większość elementów zwiedzanego świata została stworzona od zera na potrzeby tego projektu. Nie wszystko jest dopracowane tak jak być powinno, ale całość i tak robi bardzo dobre wrażenie. 1187 wymaga posiadania Half-Life 2: Episode Two. Przed zagraniem koniecznie zainstalujcie wypuszczoną przez twórców aktualizację, która usuwa kilka irytujących niedoróbek.
Final Project
Final Project to korzystająca z Half-Life 2: Episode Two kampania twórców jednego z lepszych modów do tej gry, czyli Strider Mountain. Tym razem autorzy postawili na horror i wyszło im to doskonale. Całość jest miodna, dopracowana i potrafi przestraszyć. Co więcej, przygoda jest sporych rozmiarów i powinna starczyć na kilka godzin zabawy.
Overheid
Overheid to fanowska kampania dla pojedynczego gracza. Akcja toczy się w trakcie wydarzeń z Half-Life 2 i pokazuje wydarzenia w Mieście 17 z perspektywy młodego rekruta dopiero zaczynającego swoją służbę w ruchu oporu. Jest to pierwszy epizod z zaplanowanej dłuższej serii, jednak już teraz robi doskonałe wrażenie. Przede wszystkim poziomy są bardzo solidnie przemyślane i profesjonalnie wykonane. Opowiadana historia również potrafi zaciekawić i pozwala spojrzeć na stworzony przez Valve Software świat oczami innymi niż Gordona Freemana. Overheid wymaga posiadania Half-Life 2: Episode Two.
Ukazała się ponadto duża aktualizacja dla Empires wprowadzająca dwie nowe mapy i dodatkowe zdolności oraz usuwająca sporo niedoróbek. Modyfikacja ta jest świetnym koktajlem gatunków FPS i RTS. Gracze dzielą się na kilka drużyn i w każdej z nich dostępnych jest kilka klas żołnierzy oraz pozycja dowódcy. Ten ostatni dostaje dostęp do opcji doskonale znanych z gier strategicznych, takich jak budowanie bazy, konstrukcja pojazdów czy rozwijanie technologii.
Attempt to Survive
Na koniec zostawiłem sobie moda zatytułowanego Attempt to Survive. Akcja toczy się po nuklearnej zagładzie, w martwym, pustym i niezwykle przygnębiającym świecie. Zadaniem gracza jest eksploracja tego uniwersum i próba odnalezienia innych ocalałych. Całość moda koncentruje się na atmosferze, i rezultat jest ciekawy. Nie każdemu graczowi przypadnie do gustu to, co ten projekt oferuje, ale spróbować zdecydowanie warto. Attempt to Survive do działania wymaga Half-Life 2: Episode One.
Cykl Left 4 Dead
Dead Before Dawn
W ostatnich tygodniach moderzy tworzący do pierwszego Left 4 Dead wykazali się sporą aktywnością, pokazując że w grze zostało jeszcze sporo życia. Przede wszystkim ukazały się ulepszone wersje Suicide Blitz, One 4 Nine oraz Dark Blood - trzech doskonałych kampanii, o których już pisałem w poprzednich przeglądach. Natomiast z nowych projektów warto polecić:
- Dead Before Dawn - długa na pięć map i bardzo dopracowana kampania oparta na filmie Dawn of the Dead z 2004 roku. Autor odwalił kawał dobrej roboty, dzięki czemu dostaliśmy solidną fabułę oraz masę nowych elementów graficznych i muzycznych.
Left 4 Mario
Jeśli chodzi o część drugą to godne zainteresowania są:
- Left 4 Mario- zwariowana kampania oparta na popularnej serii gier Nintendo.
- Dark Blood 2 - ulepszona konwersja sympatycznej kampanii do pierwszego Left 4 Dead. Akcja toczy się na dryfującym po morzu tankowców i obejmuje cztery mapy.
- Crash Bandicoot Course 2: Electric Wumpaloo – ten projekt to również mocno przerobiona kampania stworzona pierwotnie do pierwszej części. Mod oferuje cztery mapy bazujące na klasycznej konsolowej platformówce. Autor zadbał nawet o dodanie bossa na końcu każdej mapy.
Pozostałe gry akcji
Project Reality
Ukazała się wersja 0.95 Project Reality. To mod zmieniający Battlefield 2 w jednego z najlepszych taktycznych FPS-ów, jakie kiedykolwiek powstały. Nacisk położono na realizm oraz wymuszenie współpracy pomiędzy grającymi. Najnowsza aktualizacja przynosi tysiące zmian - wprowadza nowe bronie, pojazdy, mapy oraz dodatkową frakcje. Project Reality zasłużenie cieszy się opinią arcydzieła i powinien go wypróbować każdy, kto lubi realistyczne strzelanki. Zwłaszcza, gdy nie posiada się wystarczająco mocnego sprzętu, by zagrać w jedyną dostępną alternatywę, czyli grę ArmA II. Jeśli potrzebujecie dodatkowych argumentów zachęcających do sprawdzenia tego moda, to ma naszym siostrzanym serwisie gameplay.pl kolega eJay opublikował artykuł wychwalający jego zalety.
The Call of The Fireflies
The Call of the Fireflies to z kolei modyfikacja do Crysis zmieniająca go w grę logiczną. Nie znajdziecie tu żadnych broni, nanokombinezonów czy efektownych eksplozji. Zamiast tego wcielamy się w starca podążającego za świetlikami, które przeprowadzą go przez pokryte śniegiem góry, ciemne jaskinie, pogrążone we śnie wioski oraz zamarznięte lasy. W swojej podróży co chwilę napotykać będziecie kolejne przeszkody, głównie mające postać przeróżnych mechanizmów i ich uruchomienie wymaga solidnie przetestuje waszą inteligencję. Całość została opracowana z pomysłem i sporym przywiązaniem do detali, a zagadki, choć logiczne potrafią stanowić niemałe wyzwanie i ich rozwiązanie sprawia sporo satysfakcji.
Gry strategiczne
Space Hulk
Fani Warhammera 40,000: Dawn of War II dostali prawdziwą perełkę w postaci moda Space Hulk. Starsi gracze pamiętają zapewne dwie klasyczne komercyjne gry pod tym tytułem oraz oryginalną planszówkę, na której bazowały. Modyfikacja pozwala nam objąć kontrolę nad oddziałem kosmicznych marines i zapuścić się w pełne potworów korytarze starych statków, tunele asteroidów oraz innych tego typu lokacji. Co ciekawe, w przeciwieństwie do samego Dawn of War II nie jest to gra strategiczna. Naszym ubranym w zbroję Terminatora wojownikiem sterujemy jak w produkcjach FPS - klawisze WASD służą do poruszania się, a celujemy tradycyjnie myszką. W praktyce dostajemy więc taktyczną grę akcji i do tego naprawdę dobrą. Jeśli namiastka Space Hulka w dodatku Chaos Rising tylko zaostrzyła wam apetyt na coś bardziej mięsistego, to ten mod będzie dla was idealny.
SimMars
Ukazała się również grywalna beta projektu SimMars. Autor poświęcił trzy długie lata na przerobienie Sim City 4 na grę o budowie kolonii na Marsie. Zmienione zostało praktycznie wszystko - dodano 180 budynków, nowy interfejs, muzykę i budynki, wprowadzono też dodatkowe systemy transportowe oraz katastrofy naturalne. Całość to powiew świeżości wśród produkcji traktujących o zarządzaniu miastem. Dla posiadaczy czwartej części cyklu pozycja obowiązkowa.
Cykl Neverwinter Nights
Dragons of Autumn Dark
Do pierwszego Neverwinter Nights w ostatnich tygodniach wydane zostały dwie interesujące przygody:
- Cleric's Challenge - adaptacja napisanego do stołowej wersji Advanced Dungeons & Dragons modułu z 1993 roku. Wcielamy się w kleryka, który postanawia przenocować w miasteczku Pommeville. Niestety nie dane jest mu zaznać spokoju, ponieważ z grobów zaczynają powstawać zmarli i na nasze barki spada obowiązek ukojenia ich dusz. Modyfikacja wymaga posiadania dodatków Shadows of Undrentide oraz Hordes of the Underdark.
- Dragons of Autumn Dark - rozbudowana przygoda osadzona w uniwersum Dragonlance, w której naszym zadaniem będzie powstrzymanie powrotu do krainy Krynn potężnych arcymagów Raistlina and Fistandantilusa. Pomogą nam w tym bohaterowie znani z kart popularnej serii powieści, w tym kender Tasslehoff. Wymaga dodatku Hordes of the Underdark.
Nihil Trilogy: Awakening
Jeśli natomiast chodzi o drugą część sagi to ukazała się tylko jedna warta uwagi przygoda.
- Nihil Trilogy: Awakening - budzimy się w dziwnym miejscu pozbawieni jakichkolwiek wspomnień. Naszym zadaniem będzie eksploracja przypominającej dziwny sen krainy i odkrycie, kim jesteśmy oraz dlaczego się tu znaleźliśmy. Wymaga dodatku Storm of Zehir.
Najlepsze z najlepszych.
Dzisiaj w sekcji przypominającej starsze modyfikacje zaproponuję wam ciekawy projekt do gry Crysis oraz jeden z najlepszych modów RPG, jakie kiedykolwiek powstały.
Souleon Storm
Idea tego przeznaczonego do Crysisa moda jest prosta - gracz otrzymuje zadanie przedostania się z jednego końca miasta na drugi w możliwie najkrótszym czasie. Nie ma tutaj miejsca na skradania się czy jakieś wymyśle taktyki, to czego jest natomiast pod dostatkiem to czysto zręcznościowa akcja oraz szalone tempo walk. Autorzy nie poszli na łatwiznę i większość elementów graficznych jest całkiem nowa. Souleon Storm osadzony jest w cyberpunkowych klimatach, a naszymi przeciwnikami są głównie roboty bojowe. Z pozoru jest to wyjątkowo prosty mod, ale dzięki sprytnemu systemowi punktacji da się go przechodzić wielokrotnie, za każdym razem próbując osiągnąć lepszy wynik. Całość działa zarówno z Crysis, jak i Crysis Wars, jednak zoptymalizowana została tylko pod pierwszą z tych gier.
Ultima V: Lazarus
Ultima V to prawdziwy klasyk gatunku RPG. Gra w dniu premiery nie tylko zaszokowała wszystkich swoją jakością, ale wprowadziła również szereg rewolucyjnych zmian, które do dzisiaj kopiuje większość produkcji tego typu. Mimo to nie da się ukryć, że czas nie obszedł się z tym tytułem zbyt łaskawie i obecnie dla większości ludzi pozycja ta jest po prostu kompletnie niegrywalna. Cykl Ultima ma jednak szczęście posiadać wyjątkowo oddaną i upartą społeczność fanowską. Grupa miłośników cyklu postanowiła odświeżyć piątą część serii, tak by również współcześni gracze mogli się nią nacieszyć. Lazarus to krótko mówiąc pełny remake Ultimy V. Jako bazę autorzy wykorzystali pierwszą część Dungeon Siege. Nie obawiajcie się jednak – mod nie ma za wiele wspólnego ze zwykłym hack and slash. Co prawda walka wciąż rozgrywana jest podobnie jak w podstawowej wersji gry (choć znacząco podwyższono poziom trudności), ale cała reszta to pełnokrwiste RPG, z bogatą fabułą, masą okazji do odgrywania roli, olbrzymim światem do zwiedzania oraz kompletnie nowym systemem magii. Gdyby Ultima V: Lazarus wydano kilka lat temu jako komercyjną grę to dzisiaj wyliczano by ją wsród najlepszych produkcji RPG minionej dekady. Nawet jeśli nie posiadacie Dungeon Siege lub Dungeon Siege: Legends of Arcanna (projekt współpracuje z oboma tytułami) to warto je kupić tylko i wyłącznie dla tego projektu, ten mod naprawdę jest aż tak dobry.