Najciekawsze modyfikacje (01/09/10)
„Najciekawsze modyfikacje” to regularnie publikowany wybór najbardziej wartościowych modów i wieści z nimi związanych. Kompletnie nowe gry, dodatkowe misje i przygody, usprawnienia grywalności i grafiki - każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jeśli uważacie, że coś pominięto nie krępujcie się i dajcie znać w komentarzach.
„Najciekawsze modyfikacje” to regularnie publikowany wybór najbardziej wartościowych modów i wieści z nimi związanych. Kompletnie nowe gry, dodatkowe misje i przygody, usprawnienia grywalności i grafiki - każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jeśli uważacie, że coś pominięto nie krępujcie się i dajcie znać w komentarzach.
Poprzednie artykuły z cyklu:
- 4 sierpnia 2010
- 7 lipca 2010
- 21 czerwca
- 24 maja 2010
- 27 kwietnia 2010
- 7 kwietnia 2010
- 15 marca 2010
- 24 lutego 2010
- 10 lutego 2010
- 25 stycznia 2010
- 11 stycznia 2010
- 28 grudnia 2009
- 14 grudnia 2009
- 30 listopada 2009
Witam w najnowszej odsłonie „Najciekawszych modyfikacji”. Jak zwykle czeka na was wybór najbardziej interesujących modów wypuszczonych w ostatnich tygodniach. Lato i wakacje dobiegają już końca, co oznacza, że możemy spodziewać się sporego ożywienia w kwestii modów. Nie znaczy to jednak, że sierpień twórcy spędzili budując jedynie zamki z piasku na plażach. O dziwo, pomimo trwającego sezonu ogórkowego nie mamy raczej powodów do narzekań, o czym przekonacie się czytając poniższe propozycje.
Gry strategiczne
HaloRTS
Nie trzeba nikogo chyba przekonywać, że decyzja o wydaniu Halo Wars wyłącznie na Xboksa 360 nie spotkała się z ciepłym przyjęciem graczy pecetowych. Gra RTS tworzona przez legendarne Ensemble Studios wydawała się naturalnym kandydatem do konwersji na PC. Tak się jednak niestety nie stało. Ale, od czego są fani? Wypuszczono bowiem właśnie demo moda do Command & Conquer 3 zatytułowanego po prostu HaloRTS. To jeszcze wczesna wersja, ale już pozwala rozegrać potyczki przeciwko komputerowi lub innym graczom. Cały projekt zapowiada się bardzo interesująco. Nie jest to pierwsza próba tego typu podjęta przez środowisko moderskie, jednak jak dotąd kolejne takie przedsięwzięcia kończyły się porażkami. HaloRTS chyba jako pierwszy doczekał się grywalnego dema, więc miejmy nadzieję, że twórcy utrzymają dobrą passę i projekt zostanie ukończony.
Old Republic at War
Posiadaczom Star Wars: Empire at War - Forces of Corruption warto natomiast polecić Old Republic at War. Mod przenosi realia gry kilka tysięcy lat w przeszłość, do czasów znanych z Knights of the Old Republic. To nie pierwszy projekt tego typu, ale ten jest zdecydowanie najlepiej opracowany. Autor pozamieniał praktycznie wszystkie modele, odpowiednio zbalansował rozgrywkę i wszystko to opatrzył świetną warstwą dźwiękową. Dodatkowo, rozwój modyfikacji jest bardzo gwałtowny, twórca praktycznie co kilka tygodni wypuszcza nową wersję, co jest miłą odmianą po dziesiątkach przedsięwzięć tego typu, które publikują jedynie kilka screenów, a potem zostają zarzucone.
Cross of Iron
Na koniec sekcji strategicznej wspomnę jeszcze o nowej wersji Cross of Iron, czyli jednego z najlepszych modów do Company of Heroes. Jest to projekt, którego celem jest ulepszenie głównej gry, ale bez wprowadzania radykalnych zmian w strukturę rozgrywki. Autorzy skupili się głównie na odpowiednim zbalansowaniu armii oraz zapewnieniu większego realizmu historycznego. Najnowsza aktualizacja (pierwsza od dziewięciu miesięcy) przynosi dalsze poprawki, nowe pojazdy, dodatkowe uzbrojenie i masę innych większych oraz mniejszych zmian. Zainstalujcie też od razu wypuszczonego niedawno patcha, usuwającego trochę błędów, które zakradły się do najnowszej wersji.
Cykl Left 4 Dead
Lost
Pierwsze Left 4 Dead kontynuuje trend wypuszczania małej ilości nowych, ale za to dopracowanych kampanii. Ponownie mogę polecić jednego naprawdę dobrego moda:
- One 4 Nine - cztery mapy osadzone na terenach bazy wojskowej. Wybudowaną ją, by dostać się do starożytnej świątyni o niewiadomym pochodzeniu. Po latach ciężkiej pracy udało się wreszcie przebić do środka i wtedy rozpętało się piekło.
Natomiast, jeśli chodzi o drugą część Left 4 Dead to polecam zapoznanie się z następującymi modami:
- Lost - długa kampania (6 map), zaczynająca się od katastrofy kolejowej, a kończąca się na dachu zatopionego miasteczka.
- Carried Off - 4 mapy osadzone w małej mieścinie. Wybór lokacji nie imponuje oryginalnością, ale za to wszystkie poziomy są bardzo dopracowane zarówno wizualnie, jak i pod względem ich przydatności do rozgrywki.
Neverwinter Nights 2
Alcheringa
W ostatnich tygodniach twórcy modów do serii Neverwinter Nights najwidoczniej udali się na zasłużone urlopy, bo za wiele ciekawych przygód się nie ukazało. Co nie znaczy, że nie wydane zostały żadne. Warte polecenia są:
- The Maimed God's Saga - świetnie opracowana przygoda, w której jako sługa kalekiego bóstwa Tyra udajemy się do małej wioski, by ocalić przeklętą kobietę, a następnie przywrócić wiarę całej osadzie. Wymaga dodatku Storm of Zehir.
- Alcheringa- nietypowy mod oparty na ciekawym (i z powodu filmowej Incepcji bardzo na czasie) pomyśle. Gracze wcielają się w postacie zdolne wchodzić do snów innych osób. Całość mocno koncentruje się na fabule i zagadkach. Warto sprawdzić tę przygodę chociażby dla jej oryginalności. Wymaga dodatku Storm of Zehir.
- Dragonglade – krótka, ale bardzo sympatyczna przygoda, w której naszym zadaniem jest przeszkodzenie w uprowadzeniu małego smoka. Wymaga dodatków Mask of Betrayer oraz Storm of Zehir.
Gry akcji
Star Wars Mod: Galactic Warfare
Ukazała się wersja 0.8 wspaniałego moda Star Wars Mod: Galactic Warfare, który przenosi Call of Duty 4: Modern Warfare w realia Gwiezdnych Wojen. To pierwsza duża aktualizacja od 8 miesięcy i oferuje masę nowości, w tym trzy nowe mapy, dodatkowe bronie, klasy i tryby rozgrywki oraz sporo usprawnień każdego innego elementu gry. To zdecydowanie najlepsza modyfikacja, jaka kiedykolwiek ukazała się do Modern Warfare i jeśli nie jesteście uczuleni na Gwiezdne Wojny to koniecznie sprawdźcie jak ten projekt sprawuje się w akcji.
The Escape
The Escape to ciekawy mod to Half-Life 2: Episode 2. Autorzy wzięli koncepcję fizycznych zagadek, które pojawiały się od czasu do czasu w kolejnych przygodach Gordona Freemana i wokół niej zbudowali cały projekt. Innymi słowy, mamy tu do czynienia z dopracowaną pierwszoosobową grą logiczną. Kolejne zagadki, z jakimi przyjdzie się wam zmierzyć są często trudne, ale zawsze logiczne i znalezienie ich rozwiązania daje masę satysfakcji.
Jeśli jeszcze będzie wam mało łamigłówek to polecam zapoznanie się z Factum Solus, czyli najnowszą modyfikacją do Portala. Dobrze zaplanowane zagadki, plus spory nacisk na fabułę tworzą razem sympatyczny i godny uwagi zestaw.
GTA IV First Person mod
Na koniec wspomnę jeszcze o sympatycznej modyfikacji do Grand Theft Auto IV, która przeobraża grę w FPS-a. Nie jest to nowy projekt, ale moją uwagę na niego zwrócił jeden z uczynnych czytelników, dlatego uznałem, że warto dać o nim tutaj małą wzmiankę. By móc podziwiać Liberty City z perspektywy pierwszej osoby musicie mieć zainstalowane następujące modyfikacje:
Te dwa ostanie w praktyce potrzebne są do odpalenia większości modów do tej gry. Instalacja jest prosta, wystarczy że skopiujecie pliki dsound.dll, ScriptHook.dll, ScriptHookDotNet.asi, firstperson.asi, firstperson.ini do głównego katalogu z grą (czyli tego, w którym macie również pliki LaunchGTAIV.exe oraz GTAIV.exe). Polecam obejrzenie filmiku pokazującego jak to wszystko wygląda w akcji.
Pozostałe gatunki gier
Babylon 5 X3
Ukazał się pierwsza grywalna wersja (plus patch) moda przerabiającego X3 Terran Conflict na grę osadzoną w uniwersum znanym z serialu Babylon 5. Jest to tak naprawdę jedynie krótkie demo, ale pozwala docenić potencjał całego przedsięwzięcia. Docelowo autorzy chcą odtworzyć wszystkie statki obecne w serialu oraz umożliwić eksplorację olbrzymiej galaktyki wypełnionej miejscami i postaciami, które wcześniej mieliśmy okazję oglądać w telewizorze. Zabawne jest to, że silnik X3 jest na tyle potężny, że grafika w modzie jest praktycznie na tym samym poziomie, co efekty CG w oryginalnym serialu.
Supercars II
Wyjątkowo ciekawie prezentuje się również mod Supercars II, który przemienia Half-Life 2 w remake klasycznej ścigałki z 1991 roku. Całość zabawy polega na wygrywaniu jednego rajdu za drugim, a dodatkową atrakcją jest to, że każdy samochód ma zamontowane wyrzutnie rakiet. Za zwycięstwa otrzymujemy punkty, które wydajemy na naprawy, zakup rakiet oraz różnorodne ulepszenia naszego pojazdu (pancerze, lepsze hamulce, twardsze zderzaki itp).
Najlepsze z najlepszych.
Dzisiaj w sekcji wspominkowej proponuję rozbudowaną fabularnie przygodę do Neverwinter Nights 2 oraz jednego z najciekawszych modów przygodówkowych, jakie kiedykolwiek opracowano na potrzeby serii Half-Life.
Ravenloft Revelations
Ravenloft Chronicles to bardzo dopracowana mini-kampania do Neverwinter Nights 2 osadzona w tytułowym uniwersum Dungeons & Dragons. Fabuła została luźno oparta na powieści Vampire of the Mists autorstwa Christie Golden, choć jednocześnie autor pokusił się o wprowadzenie masy zmian, tak by całość lepiej działała w formie interaktywnej przygody. Wcielamy się w elfiego nekromantę znanego jako Solalis Ionius, który akceptuje zaproszenie starego wampira, by przenocować w jego twierdzy. Oczywiście nie kończy się to dla naszego bohatera dobrze. Teoretycznie można się uprzeć i stworzyć własną postać, ale wtedy sporo wydarzeń może po prostu nie mieć sensu. Ciężko jest napisać coś więcej na temat fabuły, by nie popsuć przyjemności jej samodzielnego odkrywania, a naprawdę jest co tutaj odkrywać, gdyż scenariusz opracowano wyśmienicie.
Moduł koncentruje się głównie na fabule, a walka odgrywa drugorzędną rolę, choć jednocześnie pojawia się sporo momentów, w których można stracić życie, więc mała rada – często zapisujcie stan gry. Ponadto, autor przygotował kilka alternatywnych zakończeń. Ravenloft Chronicles wymaga posiadania dodatku Storm of Zehir.
Escape the Room Mod
Chyba każdy, kto bawi się grami przeglądarkowymi natknął się kiedyś na produkcje typu Escape the Room. To przygodówki oparte na prostym pomyśle – lądujemy w zamkniętym pomieszczeniu i musimy wykombinować jak się z niego wydostać. Osiągnąć to można jedynie przeszukując każdy skrawek pokoju, zbierając przedmioty i rozwiązując zagadki. Ten rodzaj zabawy jest bardzo popularny i w odmętach sieci spokojnie można znaleźć tysiące, jeśli nie dziesiątki tysięcy takich gier. Escape the Room Mod jest niczym innym jak odtworzeniem tego w Half-Life 2: Episode 2.
Budzimy się na stole operacyjnym i od razu wita nas głos niezrównoważonej psychicznie kobiety, która informuje, że nadszedł czas, by się nami odrobinę pobawić. Następnie tracimy przytomność i gdy ją odzyskujemy znajdujemy się nowym pokoju. Naszym zadaniem będzie przejście serii zamkniętych pomieszczeń i w każdym wykombinowanie metody na wyjście. W tym celu trzeba dokładnie przeszukać każdy kąt, podnosić meble, zdejmować obrazki ze ścian i korzystać z przeróżnych urządzeń. Wszystko jest oczywiście w pełnym trójwymiarze i osadzone w świecie, w którym obowiązują zasady fizyki. Te dwa elementy dodają modyfikacji świeżości w porównaniu do przeglądarkowych kuzynów. Dorzućmy do tego elementy fabularne (wzorem gier takich jak Portal czy System Shock wspomniana kobieta cały czas obserwuje nas przez system kamer i regularnie dzieli się kolejnymi niezrównoważonymi przemyśleniami) i uzyskujemy jeden z najciekawszych modów przygodówkowych, jakie kiedykolwiek stworzono do gier Valve.