Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 3 kwietnia 2021, 12:52

Twórcy Mount & Blade 2 podsumowują rok w Early Accessie; wersja 1.0 jeszcze w tym roku

Odpowiedzialne za Mount & Blade II: Bannerlord studio TaleWorlds podsumowało zmiany, które zostały wprowadzone do gry w ciągu roku jej obecności we wczesnym dostępie. Twórcy podali również informację na temat premiery wersji 1.0.

W SKRÓCIE:
  • studio TaleWorlds ogłosiło, że premiera wersji 1.0 gry Mount & Blade II: Bannerlord odbędzie się najwcześniej w czwartym kwartale tego roku;
  • deweloperzy podsumowali rok obecności tytułu w Early Accesie, opisując zmiany, jakich dokonali w tym czasie;
  • konsolowa wersja średniowiecznego sandboxa wciąż jest w planach, ale ukaże się dopiero, gdy wydanie na PC-ty zostanie w pełni dopracowane i oficjalnie wydane.

Mount & Blade II: Bannerlord miał premierę we wczesnym dostępie na Steamie 30 marca 2020. Ponad rok temu – a choć według wstępnych założeń twórców ze studia TaleWorlds właśnie po takim czasie mieliśmy otrzymać wersję 1.0, prace nad grą wydłużyły się. Deweloperzy jednak wierzą, że uda im się ukończyć produkcję jeszcze w tym roku (w czwartym kwartale), a pierwszą rocznicę postanowili wykorzystać jako pretekst do podsumowania zmian z ostatnich dwunastu miesięcy.

A co z wersją konsolową?

Studio TaleWorlds nie zapomniało o obiecanym fanom serii Mount & Blade wydaniu gry na konsole. Priorytetem wciąż jednak pozostaje wersja na PC-ty. Posiadacze PS4 i XONE (można chyba założyć, że tytuł wyjdzie także na PS5 i XSX|S, ale póki co nie ma na ten temat żadnych informacji) muszą więc uzbroić się w cierpliwość i czekać, aż edycja na „blaszaki” nabierze ostatecznego kształtu.

Jeśli graliście w Bannerlorda w okolicy premiery w Early Accessie, to wiecie, że tytuł miał liczne mniejsze i większe usterki. Już wtedy można było spędzić przy nim dziesiątki godzin i czerpać masę frajdy z wielkich, krwawych bitew, które – jeśli zwyciężyliśmy – przybliżały nasze królestwo do dominacji w świecie Calradii. Zarówno twórcy, jak i gracze zdawali sobie jednak sprawę, że średniowieczny sandbox może być dużo, dużo lepszy. Ci pierwsi wzięli się za pracę, ci drudzy natomiast – za zgłaszanie swoich sugestii. W efekcie Mount & Blade 2 dostał ponad sto aktualizacji, które usprawniły wiele aspektów produkcji.

Twórcy Mount & Blade 2 podsumowują rok w Early Accessie; wersja 1.0 jeszcze w tym roku - ilustracja #1
Jest co świętować. Źródło: PC Gamer.

Deweloperzy z TaleWorlds dość szczegółowo opisali wszystkie zmiany w komunikacie zamieszczonym na Steamie. Jeśli nie macie jednak czasu lub ochoty na tak długą lekturę, a ciekawi Was, co i w jaki sposób w Bannerlordzie zmodyfikowano, możecie zapoznać się z poniższą listą, która powinna dać Wam wyobrażenie o dokonanych poprawkach.

Lista najważniejszych zmian w Mount & Blade II:

  • poprawiono wydajność i stabilność gry, dzięki czemu bitwy z udziałem 1000 żołnierzy wyświetlają się w 47-50 klatkach na sekundę (początkowo było to 27-30 fps) – testy przeprowadzane były na komputerze wyposażonym w kartę grafiki GTX 1660 TI oraz procesor Intel Core i7 8700K;
  • sztuczna inteligencja NPC-ów w czasie walki zależy teraz od ich umiejętności władania bronią, a nie – jak na początku – od poziomu postaci, co przekłada się na to, że doskonały zarządca czy chirurg nie staje się już automatycznie niepokonanym, strategicznym geniuszem;
  • zmodernizowao również skrypty SI odpowiedzialne ze kwestie taktyczne i przynależność wojaków do poszczególnych formacji;
  • oblężenia miast i zamków wzbogacono o możliwość grabieży, co oznacza, że napadając na dany gród, możemy go splądrować, zniszczyć lub okazać łaskę – co więcej, twórcy obiecują w dalszym ciągu pracować nad ulepszeniem tego elementu gry;
  • wprowadzono możliwość wyboru towarzyszy, z którymi zaatakujemy kryjówkę bandytów;
  • dodano liczne skróty w menu (np. pozwalające przenosić całe stosy przedmiotów) i zmniejszono ilość ruchów, jakie musi wykonać gracz, aby porozmawiać z mieszkańcami wiosek, zamków i miast;
  • zwiększono czytelność świata gry – powiadomienia o mających miejsce wydarzeniach wyświetlają się teraz bezpośrednio w interfejsie, a cele wykonywanych zadań są wyraźnie oznaczane;
  • dodano pozbawiony wątku fabularnego moduł piaskownicy, tryb fotograficzny oraz możliwość ucieczki z więzienia;
  • zrównoważono ceny towarów na rynku i poprawiono balans dostępnego w grze ekwipunku;
  • zmniejszono nagrody przyznawane za zwycięstwo w turniejach, które – w połączeniu z możliwością stawiania na własną wygraną – pozwalały zbyt szybko i łatwo się wzbogacić, co zaburzało ekonomię gry;
  • dodano wiele zadań pobocznych i usprawniono system zarządzania więźniami;
  • wprowadzono nowy sposób rozwoju postaci – nasz bohater zdobywa kolejne poziomy nie za ulepszanie umiejętności (jak było na początku), tylko po zgromadzeniu odpowiedniej liczby punktów doświadczenia;
  • te ostatnie są teraz przyznawane za znacznie więcej czynności niż kiedyś, ale twórcy zamierzają jeszcze zmodyfikować ten element;
  • naprawiono znaczną część perków, które nie działały w momencie premiery gry w Early Accessie – w tej chwili możecie skorzystać z ponad 300, a część z nich posiada podwójny efekt;
  • system walki został ulepszony m.in. o automatyczne blokowanie ataków, możliwość przypisywania kapitanów do poszczególnych formacji i wiwatowanie;
  • dołożono więcej opcji dialogowych i bardziej rozbudowano kreator postaci;
  • wprowadzono dodatkowych członków rodziny i klanu gracza, który teraz może wydawać im bezpośrednie rozkazy;
  • dowódcy klanów biorą obecnie większy niż kiedyś udział w polityce naszego królestwa i dyplomacji;
  • umożliwiono szkolenie starszych dzieci naszego bohatera poprzez rozwijanie ich umiejętności edukacji;
  • znacząco skrócono czasy ładowania, zmniejszono rozmiar zapisów gry o 80%, a dzięki optymalizacji strumieniowania tekstur jej rozmiar na dysku zmalał o około 10 GB.

To oczywiście nie wszystkie zmiany, jakie zaszły w Bannerlordzie na przestrzeni ostatniego roku – wydaje mi się jednak, że nie ominąłem nic szczególnie ważnego. Deweloperzy chcą doprowadzić swoje dzieło do stanu, który zadowoliłby wszystkich graczy, więc wciąż możecie spodziewać się regularnych aktualizacji. Twórcy obiecali, że będą pracować nad grą, dopóki nie wydobędą z niej pełnego potencjału. Może to oznaczać, że nie uda im się wydać wersji 1.0 Mount & Blade II w zapowiedzianym terminie, ale licznym fanom produkcji nie powinno to przeszkadzać.

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej