Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 23 września 2016, 17:30

Mortal Kombat X – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: Mortal Kombat XL na PC]

W niniejszym artykule znajdziecie kompendium wiedzy poświęcone grze Mortal Kombat X, uzupełniane na bieżąco nowinkami o tej bijatyce studia NetherRealm. W dziesiątej aktualizacji piszemy o przywróceniu wsparcia wersji PC wraz z zapowiedzią Mortal Kombat XL na komputery.

Spis treści:
  • 1. Ogólna charakterystyka
  • 2. Rozgrywka (2.1. Tło fabularne ; 2.2. Postacie ; 2.3. Areny ; 2.4. Przemoc ; 2.5. Faction Wars)
  • 3. Technikalia (3.1. Informacje ogólne ; 3.2. Wersja PC ; 3.3. Wersje konsolowe)
  • 4. Inne informacje (4.1. Edycje specjalne na świecie ; 4.2. Polskie wydanie ; 4.3. Mikropłatności ; 4.4. Wersja demo ; 4.5. Mortal Kombat X: Mobile)
  • 5. Informacje popremierowe (5.1. Odbiór ; 5.2. Dodatki ; 5.3. Patche i aktualizacje ; 5.4. Mortal Kombat XL)
  • 6. Multimedia

Mortal Kombat X to dziesiąta odsłona kultowej serii brutalnych bijatyk, która istnieje od 1992 roku, a zarazem druga gra z tego cyklu w dorobku studia NetherRealm. Innymi słowy, mamy tu do czynienia z kontynuacją bardzo udanego Mortal Kombat z 2011 roku. Tytuł powstał przede wszystkim z myślą o pecetach i konsolach ósmej generacji (PlayStation 4, Xbox One), ale w swoje ręce dostaną go także użytkownicy platform sprzętowych siódmej generacji (PlayStation 3, Xbox 360) oraz urządzeń mobilnych. Premiera wydań komputerowych i części konsolowych (XOne, PS4) nastąpiła 14 kwietnia 2015 roku (w Polsce trzy dni później). Edycje na starsze urządzenia (PS3 i X360) też były pierwotnie planowane, ale po kilku obsuwach postanowiono je skasować. Z kolei edycje mobilne zadebiutowały 8 kwietnia (iOS) i 5 maja (Android) 2015 roku [zob. sekcję 4.5].

W tym tekście zbieramy najistotniejsze ujawnione do tej pory informacje na temat Mortal Kombat X, dzieląc je na kategorie tematyczne. Kompendium jest na bieżąco aktualizowane o kolejne wieści ze strony dewelopera.

Aktualizacja #10 (23 września 2016): Zapowiiedź Mortal Kombat XL w wersji PC [5.4.2].

Aktualizacja #9 (26 stycznia 2016): Pełna zawartość Kombat Pack 2 [5.2], porzucenie wersji PC i duże usprawnienia infrastruktury sieciowej [5.3], zapowiedź Mortal Kombat XL [5.4], nowe trailery [6].

Aktualizacja #8 (12 grudnia 2015): Postacie, które wejdą w skład Kombat Pack 2 [2.2, 5.2].

Aktualizacja #7 (17 października 2015): Kasacja edycji PS3/X360 [wstęp], zaktualizowane wyniki sprzedaży [5.1], zapowiedź drugiego Kombat Packa [5.2], kolejne patche [5.3], jeszcze jeden materiał tvgry.pl [6].

Aktualizacja #6 (22 lipca 2015): Uaktualnienie listy dodatków m.in. o DLC z postaciami Predatora i Tremora [5.2], uzupełnienie informacji o patchach (zawierających darmowe skórki i ciosy kończące) [5.3] oraz dorzucenie trailerów dla owych dwóch nowych wojowników [6].

Aktualizacja #5 (6 czerwca 2015): Szczegółowa lista wypuszczonych dotąd DLC, uaktualnione średnie oceny i wyniki sprzedaży, garść informacji o patchach.

Aktualizacja #4 (27 kwietnia 2015): Aktualizacja związana z premierą Mortal Kombat X, czyli przede wszystkim informacje o odbiorze gry w mediach. Wspomnieliśmy też o mikropłatnościowych kontrowersjach, jakie wyszły na jaw w momencie debiutu, wstępnych wynikach sprzedaży tytułu oraz odkrytej przez graczy możliwości walczenia w skórze postaci, które pojawiają się w trybie fabularnym, ale oficjalnie nie są grywalne. Oprócz tego uzupełniliśmy sekcje, w których informacje były niekompletne.

Aktualizacja #3 (8 kwietnia 2015): Poznaliśmy długość kampanii fabularnej dla jednego gracza, pełną listę grywalnych postaci oraz informacje na temat pierwszego patcha do gry. Ponadto zaktualizowaliśmy opis tła fabularnego i edycji specjalnych na polskim rynku, piszemy też o możliwości darmowego testowania wojowników z dodatków DLC i korzyściach płynących z przypisania Mortal Kombat X: Mobile do konta WBPlay.

Aktualizacja #2 (21 marca 2015): Przedstawiliśmy dwa świeżo ujawnione tryby gry, spekulacje na temat powrotu kilku znanych wojowników, nowy rodzaj „finishera”, ochrzczony jako Quitality, oraz pełną zawartość dodatku Kombat Pack.

Aktualizacja #1 (16 marca 2015): Odnotowaliśmy opóźnienie wersji na X360 i PS3. Pisaliśmy też o sekwencjach QTE w kampanii, dodatkach wchodzących w skład Kombat Pack i wersji mobilnej. Oprócz tego rozszerzyliśmy listę ujawnionych dotąd grywalnych postaci i dodaliśmy parę materiałów wideo.

Siły zła znów ścierają się z dobrem, ogień z lodem... ale jeszcze nigdy konflikt ten nie był tak krwawy. - Mortal Kombat X – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: Mortal Kombat XL na PC] - wiadomość - 2016-09-23
Siły zła znów ścierają się z dobrem, ogień z lodem... ale jeszcze nigdy konflikt ten nie był tak krwawy.

1. Ogólna charakterystyka

Jak przystało na „mordobicie”, omawiana produkcja pozwala wziąć udział w indywidualnych pojedynkach wojowników (1v1) ukazywanych w rzucie bocznym. Do dyspozycji mamy szeroką paletę zróżnicowanych postaci, a każda z nich została obdarzona bogatym zestawem ataków i umiejętności specjalnych łączących się w kombosy. Mortal Kombat wyróżnia się na tle konkurencji przede wszystkim ogromną dawką przemocy, sponsorowaną głównie przez kultowe animacje kończące walki, zwane Fatality.

Cechą szczególną jest tutaj również – tak jak i w poprzednich grach studia NetherRealm – wyjątkowo rozbudowana jak na bijatykę warstwa fabularna [o opowiedzianej w niej historii piszemy w sekcji 2.1]. Co ciekawe, w tej odsłonie w kampanii nie tylko toczymy klasyczne pojedynki, ale również bierzemy udział w dynamicznych sekwencjach opartych na mechanice QTE. Tym samym mamy do czynienia z efektownym, iście filmowym doświadczeniem, co zostało okupione wyjątkowo krótkim czasem zabawy w owym trybie – na ukończenie kampanii wystarczają 4 godziny.

W dziesiątym Mortal Kombat twórcy zdecydowali się także na innowacyjny komponent sieciowy, nazwany Faction War – nie jest to multiplayer sensu stricto, lecz swego rodzaju internetowa otoczka kształtowana przez wszystkich graczy, bez względu na to, czy radują się oni zabawą w samotności, czy też toczą wieloosobowe boje [więcej na ten temat piszemy w sekcji 2.5]. A skoro mowa o tych ostatnich – w grze nie zabrakło tradycyjnych form zabawy z żywymi przeciwnikami, przez sieć lub na jednym ekranie (choć wyeliminowano walki 2v2 i wieże wyzwań).

Get over here! - Mortal Kombat X – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: Mortal Kombat XL na PC] - wiadomość - 2016-09-23
Get over here!

2. Rozgrywka

2.1. Tło fabularne

Akcja toczy się w tych samych realiach, co poprzedniczka, ale 25 lat po zakończeniu ukazanych w niej wydarzeń (z okazjonalnymi retrospekcjami, ukazującymi, co działo się w międzyczasie). Mimo że Ziemianie zawarli pokój z nowym władcą Zaświatów – Kotal Kahnem – sytuacja nie stała się stabilna. Bezpieczeństwu zagraża bunt ze strony Mileeny, dążącej do zajęcia miejsca Kotal Kahna. Oprócz tego nasza planeta zmaga się z inwazją ze strony Shinnoka – upadłego starego boga, który zdołał uwolnić się z więzienia – i nieumarłej armii dowodzonej przez Quana Chi. Do walki z przeciwnikiem ruszają Siły Specjalne, składające się m.in. z Johnny’ego Cage’a, Sonyi Blade, Kenshiego i Raidena.

2.2. Postacie

Podstawowa wersja gry oferuje 24 grywalne postacie (liczbę tę zwiększają DLC). Jak wspomniano, paleta grywalnych zawodników zmieniła się nieco względem poprzedniczki – zniknęło paru starych znajomych, zastąpionych przez nowe postacie. Istotną nowością jest rozbicie każdej postaci na trzy odrębne warianty, różniące się do pewnego stopnia wyglądem i posiadanym zasobem ataków specjalnych. Dla przykładu, Raiden występuje jako Thunder God (zadawanie dużych obrażeń dzięki mocy błyskawic), Storm Lord (zastawianie bomb elektrycznych, które mogą się łączyć) i Displacer (teleportacja po polu walki).

Nowe postacie:

  • Cassie Cage – córka Johny’ego Cage’a i Sonyi Blade; łączy style walki obojga rodziców;
  • Kotal Kahn – nowy władca Zaświatów (Outworld); wojownik ze świata Osh-Tekk;
  • D’Vorah – prawa ręka Kotal Kahna; kobieta-owad;
  • Ferra i Torr – duet składający się z wojowniczej karlicy na grzbiecie mało rozgarniętej góry mięśni;
  • Jacqui Briggs – córka Jaxa; adeptka boksu olimpijskiego;
  • Takeda Takahashi – syn Kenshiego i uczeń Scorpiona;
  • Kung Jin – młodszy kuzyn Kung Lao; ludzki łucznik z Dalekiego Wschodu;
  • Erron Black – postać inspirowana rewolwerowcami z Dzikiego Zachodu;
  • Jason Voorhees [DLC] – psychopatyczny morderca, bohater filmów z serii Piątek trzynastego; wchodzi w skład pakietu Kombat Pack, dostępny jest też odrębnie;
  • Predator [DLC] – pochodząca z innej planety maszyna do zabijania, znana głównie z kultowego filmu z Arnoldem Schwarzeneggerem; wchodzi w skład pakietu Kombat Pack, dostępny jest też odrębnie;
  • Leatherface [DLC] – maniak z piłą łańcuchową, znany z filmowej serii Teksańska masakra piłą mechaniczną;
  • Obcy [DLC] – zabójczy ksenomorf, znany głównie z filmowej serii Obcy;
  • Tri-Borg [DLC] – cyborg, który toeretycznie jest nową postacią, choć łączy w sobie umiejętności charakterystyczne dla znanych z poprzednich odsłon Cyraksa, Sektora i Smoke’a.

Starzy znajomi:

  • Sub-Zero;
  • Scorpion;
  • Raiden;
  • Kano;
  • Quan Chi;
  • Kitana;
  • Kung Lao;
  • Reptile.
  • Ermac;
  • Johnny Cage;
  • Sonya Blade;
  • Shinnok;
  • Mileena;
  • Liu Kang;
  • Jax;
  • Kenshi;
  • Goro [DLC] – pierwotnie prezent dla osób z pre-orderem, potem w DLC;
  • Tanya [DLC] – wchodzi w skład pakietu Kombat Pack, dostępna też odrębnie;
  • Tremor [DLC] – wchodzi w skład pakietu Kombat Pack, dostępny też odrębnie;
  • Bo’ Rai Cho [DLC] – wchodzi w skład pakietu Kombat Pack 2.

Baraka, Rain, Sindel: Te trzy postacie pojawiają się w kampanii fabularnej jako nasi przeciwnicy, lecz twórcy nie dali nam możliwości pokierowania nimi. Niemniej, gracze odkryli sposób na obejście tego ograniczenia w wersji pecetowej – wystarczy odnaleźć pliki związane z danym wojownikiem, a następnie zastąpić nimi te znajdujące się w folderze któregoś z grywalnych bohaterów. Program myśli wówczas, że paleta postaci jest taka jak zawsze, lecz pod jednym z okienek na ekranie wyboru zawodnika kryje się w istocie Baraka, Rain lub Sindel. Podmienieni wojownicy mają identyczny zasób ruchów jak w Mortal Kombat z 2011 roku.

D’vorah i Kotal Kahn – dwoje spośród wielu nowych wojowników w Mortal Kombat X. - Mortal Kombat X – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: Mortal Kombat XL na PC] - wiadomość - 2016-09-23
D’vorah i Kotal Kahn – dwoje spośród wielu nowych wojowników w Mortal Kombat X.

2.3. Areny

Twórcy przygotowali zestaw całkiem nowych lokacji, w których wojownicy będą przelewać krew. Areny stały się odrobinę mniejsze niż w poprzedniej części, ale za to zostały wypełnione interaktywnymi elementami do wykorzystania w walce. Oto dostępne lokacje:

  • Dead Woods – przyprószony śniegiem umierający las;
  • Kove – pomost nad wzburzonymi wodami zatoki w Zaświatach;
  • Outworld Marketplace – targowisko pod murami fortecy Kotal Kahna w Zaświatach;
  • Destroyed City – ulice zrujnowanego ziemskiego miasta;
  • Refugee Kamp – przedmurze chronionego przez Siły Specjalne obozu dla uchodźców z Zaświatów;
  • Kuatan Jungle – podmokła dżungla w Zaświatach;
  • Crossroads – most nad rzeką lawy w posępnej, skalistej scenerii;
  • Emperor’s Kourtyard – plac w Zaświatach, na którym niewolnicy stawiają wielki posąg Kotal Kahna;
  • Sky Temple – zbudowana na Ziemi wysoka świątynia, służąca Raidenowi za miejsce medytacji;
  • Jinsei Chamber – najpilniej strzeżona komnata w Sky Temple;
  • Quan Chi’s Fortress – ukryta siedziba Quana Chi;
  • Lin Kuei Temple – zlokalizowana w Arktyce siedziba klanu Lin Kuei, którego przywódcą jest Sub-Zero;
  • Training Room – arena treningowa.

2.4. Przemoc

Wystarczy obejrzeć zapis jednej walki w grze, by nie mieć złudzeń – to najbrutalniejsza odsłona serii Mortal Kombat. Zawdzięczamy to przede wszystkim postępowi technologicznemu, jakiego mogli dokonać twórcy dzięki przesiadce na platformy sprzętowe ósmej generacji. Rzecz jasna, symbolem całej przemocy w tej produkcji po raz kolejny stały się „finiszery” – Fatality. Oprócz tego nie zabrakło rentgenowskich prześwietleń pękających kości przy co bardziej efektownych atakach, a także Brutality – alternatywnego typu animacji kończących walki, łatwiejszych do aktywowania i trochę tylko bardziej utemperowanych niż Fatality. W grze znalazło się ponad sto takich sekwencji (po kilka dla każdej postaci). Jako ciekawostkę warto wymienić także nowy rodzaj „finiszerów”, nazwany Quitality – aktywuje się, gdy jeden z graczy opuści pojedynek sieciowy przed jego zakończeniem; poznamy go po wybuchających głowach postaci kierowanych przez uciekinierów.

2.5. Faction Wars

Jak wspomniano, „Wojny Frakcji” rozciągają się na zmagania wszystkich graczy w Mortal Kombat X – zarówno w single-, jak i w multiplayerze, na stacjonarnych platformach sprzętowych i na urządzeniach mobilnych. Użytkownicy wybierają jedno z pięciu ugrupowań, do którego chcą przynależeć (Lin Kuei, Biały Lotus, Bractwo Cienia, Siły Specjalne lub przedstawiciele Czarnego Smoka), a następnie wszystkimi swoimi osiągnięciami gromadzą punkty przekładające się na wynik całego stronnictwa. Frakcja, która w danym tygodniu uzyska najlepszy rezultat, wygrywa, a jej członkowie otrzymują rozmaite nagrody, np. dodatkowe ciosy dla swoich wojowników. Warto dochować wierności jednemu ugrupowaniu, gdyż zmieniając strony konfliktu, tracimy miejsce w rankingu, a także wszystkie wywalczone dotąd bonusy. Najlepszym miejscem do gromadzenia punktów są Living Towers – mowa tu o trzech specjalnych trybach wyzwań, składających się z szeregów walk i stawiających przed nami dodatkowe cele do realizacji.

W świecie Mortal Kombat tęcza ma tylko jeden kolor... i nie bierze swojego początku z garnca złota. - Mortal Kombat X – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: Mortal Kombat XL na PC] - wiadomość - 2016-09-23
W świecie Mortal Kombat tęcza ma tylko jeden kolor... i nie bierze swojego początku z garnca złota.

3. Technikalia

3.1. Informacje ogólne

Mortal Kombat X powstał w oparciu o zmodernizowaną wersję silnika Unreal Engine 3. Istotniejszy jest jednak wspomniany już fakt, że gra była tworzona od początku z myślą o platformach sprzętowych ósmej generacji. Twórcy mogli dzięki temu wynieść oprawę graficzną na wyraźnie wyższy poziom niż w poprzednice, implementując bardziej szczegółowe modele i więcej efektów... jak również czyniąc przemoc znacznie bardziej sugestywną.

3.2. Wersja PC

Mimo graficznego zaawansowania, Mortal Kombat X nie wymaga nadzwyczajnie wydajnej maszyny do tego, by cieszyć się płynną rozgrywką.

Minimalna specyfikacja:

  • System operacyjny: Windows Vista/7/8 (64-bit)
  • Procesor: Intel Core i5-750 2,67 GHz / AMD Phenom II X4 965 3,4 GHz
  • Pamięć: 3 GB RAM
  • Karta grafiki: GeForce GTX 460 / Radeon HD 5850
  • Wolne miejsce na dysku: 25 GB

Zalecana specyfikacja:

  • System operacyjny: Windows Vista/7/8 (64-bit)
  • Procesor: Intel Core i7-3770 3,4 GHz / AMD FX-8350 4 GHz
  • Pamięć: 8 GB RAM
  • Karta grafiki: GeForce GTX 560 / Radeon HD 7950
  • Wolne miejsce na dysku: 40 GB

3.3. Wersje konsolowe

Gra działa na Xboksie One i PlayStation 4 z szybkością 60 klatek na sekundę w rozdzielczości 1080p.

Choć w „dziesiątce” areny są nieco mniejsze niż wcześniej, postacie nadal mają dość przestrzeni, by uczyć się od swoich przeciwników latać. - Mortal Kombat X – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: Mortal Kombat XL na PC] - wiadomość - 2016-09-23
Choć w „dziesiątce” areny są nieco mniejsze niż wcześniej, postacie nadal mają dość przestrzeni, by uczyć się od swoich przeciwników latać.

4. Inne informacje

4.1. Edycje specjalne na świecie

Amerykanie mogą zamawiać Mortal Kombat X w kilku różnych edycjach: standardowej, dwóch limitowanych i dwóch kolekcjonerskich. Flagowym elementem „kolekcjonerek” są figurki Scorpiona (w różnych odmianach), w ich skład wchodzą również m.in. dodatkowi zawodnicy do wykorzystania w grze. O dziwo, wydania te są zarezerwowane dla gry w wersji na XOne i PS4. Pecetowcy w Ameryce Północnej mogą nabyć co najwyżej Premium Edition, która oprócz gry zawiera tylko pakiet czterech wojowników (Kombat Pack). Więcej informacji o amerykańskich wydaniach specjalnych znajdziecie tutaj.

4.2. Polskie wydanie

Grę w Polsce na pięć podstawowych platform sprzętowych (PC, XOne, PS4, X360, PS3) wydała firma Cenega. Dystrybutor zlecił firmie QLOC opracowanie kinowej lokalizacji tego tytułu.

Oferta edycji specjalnych w naszym kraju wygląda inaczej niż na rynku amerykańskim – mamy dwa bogatsze wydania, dostępne na wszystkich pięciu platformach. Special Edition dodaje steel pack oraz unikatową skórkę dla Scorpiona. Z kolei Kollector’s Edition kusi ręcznie malowaną figurką Scorpiona o wysokości 28 cm, steel packiem i stalową kartą z numerem seryjnym, pierwszą częścią komiksu Mortal Kombat X: Blood Ties (w języku angielskim) oraz specjalną skórką (złotą) dla Scorpiona.

4.3. Mikropłatności

Wraz z premierą okazało się, że w Mortal Kombat X funkcjonuje system mikropłatności... i to wyjątkowo kontrowersyjny. Za prawdziwe pieniądze wykupić wszystkie znajdźki w Krypcie oraz pakiety „łatwych fatality” – ułatwienia umożliwiające aktywowanie krwawych sekwencji ciosów kończących walki przy naciśnięciu pojedynczego przycisku zamiast trudnej kombinacji klawiszy.

4.4. Wersja demo

Niestety, twórcy oznajmili, że nie planują przygotowania wersji demonstracyjnej omawianej produkcji.

4.5. Mortal Kombat X: Mobile

Mortal Kombat X w wersji na smartfony i tablety nieco odbiega od edycji pecetowej i konsolowych. Klasyczne mordobicie, w którym sami wyprowadzamy ciosy, dotykając przeciwników na ekranie lub kreśląc gesty celem aktywowania ataków specjalnych, zostało tu wzbogacone mechanizmami rodem z karcianki – składamy talię kart z postaciami, by móc przywoływać je w trakcie pojedynków (zmagania toczą się między trzyosobowymi drużynami). Wersja mobilna oferuje zarówno kampanię fabularną, jak i tryb multiplayer, a całość napędza Faction War – ten sam moduł sieciowy, co na pecetach i konsolach. Grafika została oczywiście uproszczona, ale zachowały się najważniejsze elementy „stacjonarnego” pierwowzoru – zarówno brutalne fatality, jak i rentgenowskie prześwietlenia. Odsłona mobilna została udostępnia w modelu free-to-play. Mortal Kombat X: Mobile trafiło 8 kwietnia na urządzenia z systemem iOS, a dwa tygodnie później na Androida.

Co ciekawe, przypisując przenośne wydanie Mortal Kombat X do swojego konta w usłudze WBPlay, możemy odblokować dwie skórki (Mima dla Johnny’ego Cage’a i Farmera dla Jaxa) do wykorzystania w grze na pececie bądź konsoli.

Kombat Pack to przede wszystkim cztery nowe postacie, w tym dwie będące kultowymi filmowymi bohaterami. - Mortal Kombat X – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: Mortal Kombat XL na PC] - wiadomość - 2016-09-23
Kombat Pack to przede wszystkim cztery nowe postacie, w tym dwie będące kultowymi filmowymi bohaterami.

5. Informacje popremierowe

5.1. Odbiór

Oceny: Mortal Kombat X zebrał bardzo dobre oceny, choć według wielu nie zdołał przeskoczyć poprzeczki zawieszonej wysoko przez poprzednika w 2011 roku. Krytycy docenili większość innowacji wprowadzonych przez NetherRealm Studios. Obecnie średnia ocen gry w serwisie Metacritic wynosi 83% dla wersji na PlayStation 4 (na podstawie 79 recenzji), 85% dla edycji na Xboksa One (20 recenzji), z kolei wydanie pecetowe z powodu problemów technicznych ma „tylko” 76% (10 recenzji). W naszym serwisie Czarny Wilk wystawił wersji na PS4 solidne 8 / 10:

Sprzedaż: Dwa dni po premierze gry Ed Boon zdradził, że miała ona najlepsze otwarcie w historii cyklu, a zmagania toczą już miliony graczy (choć mówiąc to, z pewnością miał na myśli także licznych użytkowników darmowej wersji na iOS). Według NPD Group Mortal Kombat X w wydaniu pudełkowym był najchętniej kupowaną grą w USA w kwietniu 2015 roku, ponadto zajął pierwsze miejsce w zestawieniu dla pierwszego półrocza 2015 opublikowanym przez Fortune.com. W październiku 2015 roku serwis Wall Street Journal podał, że omawiana produkcja rozeszła się w 5 milionach egzemplarzy. Serwis Steam Spy pokazuje, że omawianą produkcję na Steamie posiada obecnie ok. 400 tysięcy osób.

5.2. Dodatki

Kombat Pack 1. Pakiet dodatków pełniący funkcję przepustki sezonowej. Gwarantuje dostęp – uzyskiwany na przestrzeni tygodni po premierze Mortal Kombat X – do czterech bonusowych postaci (Predatora, Jasona Voorheesa, Tanyi i Tremora) oraz sporego pakietu skórek dla pozostałych wojowników. Jak dotąd udostępnione zostały następujące części Kombat Pack (wymieniamy je w kolejności wydawania):

  • Samurai Pack – pakiet trzech skórek: Ronin Kenshi, Samurai Shinnok i Jingu Kitana;
  • Horror Pack – trzy skórki: Vampiress Mileena, Kraken Reptile, Pharaoh Ermac;
  • Jason Voorhees – grywalna postać (ikona filmowych horrorów);
  • Kold War Pack – trzy skórki: Motherland Sonya, Tundra Sub-Zero, Revolution Kano;
  • Klassic Pack 1 – trzy klasyczne skórki (Klassic) dla Kano, Sonyi i Liu Kanga;
  • Tanya – grywalna postać (wojowniczka znana ze starszych odsłon serii);
  • Brazil Pack – trzy skórki: Futbol Cage, Capoeira Liu Kang, Gaucho Kung Lao;
  • Predator/Prey Pack – trzy skórki: Commando Johny, Infrared Scorpion, Carl Weathers zamast Jaxa;
  • Predator – grywalna postać (śmiertelnie groźny łowca z obcej planety, znany przede wszystkim z kultowego filmu Predator z Arnoldem Schwarzeneggerem);
  • Tremor – czwarta grywalna postać (potężnie zbudowany wojownik, który włada mocami żywiołaka ziemi);
  • Klassic Pack 2 – trzy klasyczne skórki (Klassic) dla Quana Chi, Jaxa i Kung Lao.

Kombat Pack 2. We wrześniu 2015 roku Ed Boon zapowiedział drugi Kombat Pack, a w grudniu przedstawiono najważniejszą część jego zawartości, czyli cztery nowe postacie:

  • Leatherface – maniak z piłą łańcuchową, znany z filmowej serii Teksańska masakra piłą mechaniczną;
  • Obcy – zabójczy ksenomorf, znany głównie z filmowej serii Obcy;
  • Tri-Borg – cyborg, który toeretycznie jest nową postacią, choć łączy w sobie umiejętności charakterystyczne dla znanych z poprzednich odsłon Cyraksa, Sektora i Smoke’a;
  • Bo’ Rai Cho – czempion stylu pijango mistrza, znany z poprzednich odsłon serii (począwszy od Mortal Kombat: Deadly Alliance.

Oprócz tego Kombat Pack 2 oferuje postać Goro (pierwotny bonus pre-orderowy do Mortal Kombat X), Scorpiona w skórce Kold War oraz paczki Brazil Skin Pack, Kold War Skin Pack i Apocalypse Pack zawierające po trzy skórki dla różnych wojowników. Cała ta zawartość została udostępniona 1 marca 2016 roku – wraz z premierą reedycji Mortal Kombat XL – w cenie 19,99 dolarów. Kombat Pack 2 jest dostępny tylko na PS4 i XOne.

Goro. Czteroręki olbrzym, jeden z najbardziej ikonicznych wojowników w serii Mortal Kombat. Pierwotnie miał być zarezerwowany jako bonus dla osób składających zamówienia przedpremierowe, ale szybko został udostępniony wszystkim jako samodzielne DLC za 4,99 euro.

Co ciekawe, zakup dodatków nie jest jedynym sposobem, by móc wypróbować dostępne w nich postacie. W ramach zmieniających się regularnie wyzwań w trybie Living Towers od czasu do czasu pojawia się możliwość grania jako wojownicy z DLC.

Mortal Kombat X – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: Mortal Kombat XL na PC] - ilustracja #7

5.3. Patche i aktualizacje

Tak jak większość współczesnych gier AAA, Mortal Kombat X już w dniu premiery otrzymał pierwszą łatkę do pobrania. Ów „day one patch” (1.01) ważył prawie 2 GB i poprawił stabilność programu oraz balans rozgrywki, a także wyeliminował trochę niedoróbek w trybie multiplayer i lokalizacjach na wybrane języki.

Łatki wypuszczane w kolejnych tygodniach skupiają się na podobnych zagadnieniach: balansie, stabilności i eliminacji bugów. Z wprowadzanymi przez nie dokładnymi zmianami możecie zapoznawać się tutaj.

Oprócz tego od wersji 1.02 obiecano, że do każdej większej łatki dodawane będą pojedyncze skórki i inne bonusy. Jak dotąd gracze otrzymali w ten sposób:

  • kostiumy Klassic Sub-Zero, Klassic Reptile, Klassic Scorpion i Klassic Ermac;
  • garść sekretnych Brutalities;
  • Klassic Fatality Pack 1, czyli zestaw czterech Fatalities rodem ze starych odsłon serii Mortal Kombat (po jednym dla Scorpiona, Sub-Zero, Sonyi i Johny’ego Cage’a).

Ponadto w łatce z 29 września zaimplementowano benchmark, który mierzy wydajność komputera, a następnie dodaje informację o niej na kartę gracza, by uczestnicy rozgrywek sieciowych mieli do niej wgląd. Ten sam patch wprowadził także nowy system zapisywania danych, by nie powtórzył się incydent z początku maja 2015 roku (wypuszczona wówczas aktualizacja sprawiła, że wielu pecetowców straciło pliki zapisów). Jak się później okazało, była to ostatnia aktualizacja do Mortal Kombat X w wersji PC przed długą przerwą. Od października 2015 r. kolejne usprawnienia (zwłaszcza znaczne ulepszenie infrastruktury sieciowej gry) oferowano tylko użytkownikom konsol – pecetowcy doczekali się ich rok później, wraz z reedycją Mortal Kombat XL [por. 5.4.2].

5.4. Mortal Kombat XL

5.4.1. Konsole

W styczniu 2016 roku zapowiedziano ostateczne wydanie omawianej gry – Mortal Kombat XL. W ramach tej reedycji do „podstawki” dołączono wszystkie wypuszczone wcześniej dodatki zawarte w zestawach Kombat Pack 1 i Kombat Pack 2, a także postać Goro, czyli pierwotny bonus pre-orderowy do Mortal Kombat X. Oprócz tego osoby zamawiające edycję XL przed premierą mogły liczyć na dwie unikatowe skórki w paczce Cosplay Pack. Reedycja powstała pierwotnie tylko z myślą o konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Jej premiera nastąpiła 1 marca 2016 roku.

5.4.2. PC

W sierpniu 2016 roku studio NetherRealm ponownie zajęło się graczami komputerowymi, zapowiadając Mortal Kombat XL w wersji PC. Zawartość tego wydania będzie taka sama jak w przypadku konsol i obejmie nie tylko dodatkowych wojowników czy skórki z Kombat Pack 2 [por. 5.2], ale również wypuszczone w międzyczasie aktualizacje, oferujące przede wszystkim ulepszony kod sieciowy. Rzecz jasna, patche trafią również za darmo do posiadaczy „podstawki”. Ponadto nowa zawartość będzie sprzedawana oddzielnie w zestawie Kombat Pack 2 (w sugerowanej cenie 19,99 euro). Pojawi się też XL Pack – dwa Kombat Packi i inna dodatkowa zawartość do Mortal Kombat X za 24,99 euro. Natomiast cena Mortal Kombat XL na PC wyniesie 39,99 euro. Premierę reedycji i obu zestawów DLC na komputerach osobistych wyznaczono 4 października 2016 roku. Warto jeszcze wspomnieć, że w dniach 25-29 sierpnia odbyły się otwarte beta-testy wersji XL.

6. Multimedia

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej