Mirror’s Edge Catalyst – kompendium wiedzy [Aktualizacja #3: po premierze]
Niniejszy artykuł stanowi kompendium wiedzy nt. Mirror’s Edge Catalyst, na bieżąco uzupełniane kolejnymi informacjami na temat tej gry akcji studia DICE. W trzeciej aktualizacji, popremierowej, zestawiamy oceny przyznane przez krytyków.
- 1. Otoczka fabularna (1.1. Realia ; 1.2. Fabuła ; 1.3. Narracja)
- 2. Rozgrywka (2.1. Informacje ogólne ; 2.2. Ruchy Faith ; 2.3. Świat ; 2.4. Rozwój postaci)
- 3. Technikalia (3.1. Informacje ogólne ; 3.2. Wersja PC ; 3.3. Wersje konsolowe)
- 4. Inne informacje (4.1. Funkcje sieciowe ; 4.2. Pre-order ; 4.3. Beta-testy ; 4.4. Inne informacje)
- 5. Informacje popremierowe (5.1. Odbiór)
- 6. Multimedia
Mirror’s Edge Catalyst to pierwszoosobowa gra akcji, w której nacisk położony został na dynamiczne przemieszczanie się po otwartym świecie w parkourowym stylu i pokonywanie przeszkód terenowych. Jest to następczyni gry Mirror’s Edge z 2008 roku, wyprodukowana, tak jak pierwowzór, przez szwedzkie studio DICE (słynące przede wszystkim ze strzelankowej serii Battlefield). Catalyst jest osadzony w tych samych realiach, co pierwowzór, lecz nie kontynuuje jego fabuły – stanowi swoisty restart opowieści o Faith. Jest przy tym znacznie większą produkcją, której opracowanie pochłonęło więcej zasobów niż w przypadku Mirror’s Edge.
Omawiany tytuł powstał z myślą o komputerach osobistych oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Jego premiera pierwotnie miała nastąpić w lutym, potem została przesunięta na maj, a ostatecznie debiut miał miejsce 7 czerwca 2016 roku (do Polski gra dotarła dwa dni później).
- 6 czerwca 2016: Recenzja gry Mirror’s Edge Catalyst – Faith podąża w ślady Assassin’s Creed
- 14 kwietnia 2016: Mirror’s Edge Catalyst – graliśmy w pierwszoosobowy symulator parkouru
- 7 sierpnia 2015: Mirror’s Edge Catalyst - jedna z najlepiej dopracowanych gier targów gamescom
- 18 czerwca 2015: Graliśmy w Mirror’s Edge Catalyst - Faith w otwartym świecie
Jak każde nasze kompendium, również to jest na bieżąco uzupełniane o kolejne informacje na temat gry. Nowości przy każdej aktualizacji wyróżniamy pogrubieniem.
Aktualizacja #3 (23 czerwca 2016): Aktualizacja popremierowa – uzupełnienie informacji o grze (np. konstrukcja otwartego świata [2.3], wydajność na konsolach [3.3]), wykaz ocen [5.1] i nowe materiały wideo, w tym od ekipy tvgry.pl [6].
Aktualizacja #2 (26 kwietnia 2016): Po długim okresie ciszy machina marketingowa gry ruszyła z kopyta, co zaowocowało beta-testami oraz informacjami nt. rozwoju postaci, wymagań sprzętowych wersji PC wydajności wydań konsolowych i funkcji sieciowych. Niestety, nastąpiło też nieznaczne przesunięcie premiery. Oprócz tego mamy dużo nowych materiałów wideo, w tym zapowiedź od tvgry.pl.
Aktualizacja #1 (18 grudnia 2015): Opóźnienie premiery, cykl dobowy i zmienne warunki atmosferyczne, nazwisko kompozytora muzyki i komiks Mirror’s Edge Exordium od Dark Horse Comics.
1. Otoczka fabularna
1.1. Realia
Akcja toczy się w stosunkowo odległej przyszłości, w obrębie dystopijnego Miasta Szkła, które stanowi jeden z głównych ośrodków fikcyjnego państwa Cascadia. Jest to zaawansowana technologicznie, nadmorska metropolia, będąca centrum rozrywki i handlu. Rządzi nią Konglomerat – ciało złożone z szeregu potężnych korporacji. Pod płaszczykiem czystości, bezpieczeństwa i dostatku kryją się despotyczna władza i rozbudowany aparat sił porządkowych, kontrolujące obywateli i ograniczające ich swobody na każdym kroku. Większość mieszkańców godzi się na taki stan rzeczy w zamian za spokój i pozorne wygody, ale nie brakuje również grup występujących mniej lub bardziej jawnie przeciwko Konglomeratowi.
1.2. Fabuła
Główną bohaterką opowieści jest Faith – młoda kobieta, której rodzicie zginęli jako członkowie ruchu oporu, protestującego pokojowo przeciwko zastępowaniu demokracji korporacyjną władzą. Osierocona, bohaterka została przygarnięta przez Noah – przyjaciela rodziny – i wychowana na sprintera. Zyskała sprawność fizyczną i nauczyła się sprawnie przemieszczać po dachach Miasta Szkła, by wykonywać zlecenia jako włamywaczka, kurier czy korporacyjny szpieg. Gdy ją poznajemy, Faith odcina się od konfliktu między Konglomeratem a jego przeciwnikami, uznając za najwyższą wartość wolność płynącą z bycia niezależnym gońcem. Wydarzenia, w jakich przychodzi jej (i nam) wziąć udział, stopniowo ją jednak odmieniają. Mirror’s Edge Catalyst to opowieść o narodzinach tytułowego „katalizatora” – osoby, która ma obudzić społeczeństwo Miasta Szkła z otępienia i pchnąć je do walki o swoje prawa.
1.3. Narracja
W Mirror’s Edge Catalyst ograniczono znane z poprzedniej odsłony animowane cutscenki, stawiając na filmy przerywnikowe na silniku gry. Tym razem jednak równie często jak oczami bohaterki oglądamy je z zewnętrznych kamer, pokazujących Faith w pełnej krasie. Ponadto deweloper położył większy nacisk na dialogi między postaciami, kreśląc bardziej wyraziste osobowości.
2. Rozgrywka
2.1. Informacje ogólne
Gracz może swobodnie przemierzać Miasto Szkła, inicjując kolejne misje fabularne i podejmując się różnych aktywności dodatkowych [por. 2.3]. Obszarem działań Faith są przede wszystkim dachy – stąd konieczność ciągłego skakania, wspinania się i, ogólnie rzecz ujmując, pokonywania przeszkód terenowych. Podobnie rzecz ma się z misjami, które często mają dość korytarzową konstrukcję i są w dużej mierze wypełnione akcją – gracz musi regularnie uciekać przed przeciwnikami, pędząc przed siebie na złamanie karku, lub, jeśli zostanie przyparty do muru, bronić się, stosując techniki walki wręcz. Niemniej, nie brakuje też sekwencji zmuszających do wysilenia szarych komórek – dotyczy to zagadek środowiskowych polegających na odnajdowaniu drogi (zwykle w górę) na obszarach o mniej lub bardziej skomplikowanej konstrukcji.
2.2. Ruchy Faith
2.2.1. Przemieszczanie się
Faith jest świetnie wysportowaną dziewczyną, więc potrafi długotrwale sprintować, daleko skakać, wspinać się na wysokie przeszkody lub ślizgać pod nimi, a nawet biegać po ścianach. Repertuar jej ruchów w Catalyst jest bardzo podobny do tego z Mirror’s Edge, ale nie brakuje nieznanych wcześniej przeszkód do pokonywania oraz nowości wśród możliwości bohaterki. Jedną z nich stanowi przeskakiwanie między ścianami w trakcie biegu po nich. W ogólnym zarysie opanowanie sterowania postacią jest troszkę łatwiejsze niż w poprzedniej grze.
2.2.2. Walka
Toczenie starć nadal stanowi umiarkowanie częsty obowiązek (zwłaszcza że Faith nie jest superheroiną i nie ma wielkich szans z dobrze uzbrojonymi przeciwnikami dysponującymi znaczną przewagą liczebną), lecz twórcy zdecydowali się wprowadzić spore zmiany w tym aspekcie zabawy. Przede wszystkim, wyeliminowano możliwość posługiwania się bronią palną. W grę wchodzi teraz tylko walka wręcz, która została odpowiednio rozbudowana. Faith nauczyła się nowych ruchów, w tym kontekstowego wykorzystywania otoczenia do wyprowadzania ataków (np. kopniaków z odbicia od ściany). Bardziej istotny niż poprzednio stał się pęd – odpowiednio rozpędzona bohaterka jest w stanie wyeliminować wroga jednym trafieniem, ponadto przeciwnicy są zwykle rozstawieni tak, by można było radzić sobie z nimi, nie przerywając biegu.
2.3. Świat
Miasto Szkła to rozległy i zróżnicowany obszar, który można eksplorować od poziomu ulic i podziemnych tuneli po dachy budynków (również najwyższych wieżowców). Został on podzielony na mniejsze sektory, ponadto istnieje opcja badania wnętrz wybranych gmachów (głównie w misjach fabularnych). Miasto otwiera się przed graczem stopniowo, wraz z przechodzeniem zadań głównych, w ramach których Faith np. zdobywa gadżety pozwalające jej korzystać z niedostępnych wcześniej przejść. Oprócz misji fabularnych, w świecie gry czeka na gracza mnóstwo innych aktywności. Są wśród nich m.in.:
- Sprint – wyścig z pomiarem czasu, w którym trzeba przedostać się z punktu A do punktu B;
- Misje kurierskie – podobne do sprintów, ale polegające na dostarczaniu przesyłek;
- Hakowanie billboardów – gracz musi znaleźć sposób na wspięcie się na billboard (zagadka środowiskowa), by przejąć nad nim kontrolę i zmusić go do wyświetlania taga gońca zamiast korporacyjnej propagandy. W grę wchodzi też często konieczność pokonania grupki przeciwników i ucieczki przed helikopterem na koniec.
Nie brakuje również setek znajdziek rozsianych po zakamarkach – nagrań, dokumentów, sprinterskich toreb etc. Warto też wspomnieć, że chociaż w grze znalazła się mapa z opcją wyznaczania trasy do wybranych punktów, użytkownik nie jest prowadzony jedyną słuszną ścieżką – nadal można własnoręcznie odkrywać drogi pozwalające sprawniej pokonywać przestrzeń (i nadal ułatwia to wyróżnienie czerwonym kolorem kluczowych elementów otoczenia). Warto jeszcze wspomnieć, że światem rządzi cykl dobowy.
2.4. Rozwój postaci
W Catalyst znalazło się miejsce na nieskomplikowany system rozwoju postaci. Dokonuje się go za pośrednictwem punktów ulepszeń, przyznawanych po zdobyciu odpowiedniej liczby punktów doświadczenia, które z kolei otrzymujemy za wykonywanie zadań, odszukiwanie znajdziek etc. Drzewko rozwoju obejmuje 50 „perków”, podzielonych na trzy kategorie: ruch, walka i ekwipunek. Co ciekawe, odblokowywuje się w ten sposób stopniowo nawet umiejętności, które znamy z pierwszego Mirror’s Edge, takie jak przewrót po wylądowaniu czy podciąganie nóg w locie. Niemniej nie brakuje także zupełnie nowych talentów.
3. Technikalia
3.1. Informacje ogólne
Mirror’s Edge Catalyst powstał w oparciu o zaawansowany silnik Frostbite 3 (znany również z takich gier jak Battlefield 4 czy Dragon Age: Inkwizycja), za pomocą którego wygenerowano bardzo szczegółową i efektowną grafikę. Mimo podzielenia świata na sektory, nie ma tu ekranów wczytywania przy przechodzeniu między lokacjami.
3.2. Wersja PC
Minimalne wymagania sprzętowe:
- System operacyjny: Windows 7 (64-bit)
- Procesor: Intel i3-3250 / AMD FX-6350
- Pamięć RAM: 6 GB
- Karta grafiki: GeForce GTX 650 / Radeon R9 270X (2GB)
- Wolne miejsce na dysku: 24 GB
Rekomendowana specyfikacja:
- System operacyjny: Windows 10 (64-bit)
- Procesor: Intel i7-3770 (3,4 GHz) / AMD FX-8350 (4,0 GHz)
- Pamięć RAM: 16 GB
- Karta grafiki: GeForce GTX 970 (4GB) / Radeon R9 280X (3GB)
- Wolne miejsce na dysku: 25 GB
3.3. Wersje konsolowe
Wydania na PlayStation 4 i Xboksa One działają w 60 klatkach na sekundę (z zaledwie sporadycznymi spadkami płynności na obu konsolach), ale różnią się obsługiwaną rozdzielczością. Edycja na PS4 działa w 900p, a na XOne w 720p.
4. Inne informacje
4.1. Funkcje sieciowe
W grze nie ma żadnej formy zabawy z innymi graczami, ale można wchodzić z nimi w pośrednią interakcję i obserwować ich obecność w wirtualnym świecie w ramach modułu Rozgrywki społecznościowej (ang. Social Play). Twórcy pozwolili tworzyć własne wyścigi i udostępniać je innym, zadaniom towarzyszą rankingi z wynikami, a ponadto użytkownicy zostawiają widoczne dla innych ślady, głównie w postaci zhakowanych bilbordów.
4.2. Specjalne wydania i pre-order
4.2.1. Edycja kolekcjonerska
Mirror’s Edge Catalyst można nabyć w edycji nie tylko zwykłej, ale też kolekcjonerskiej, dostępnej na zachodnim rynku w sugerowanej cenie 199,99 dolarów. W skład tego wydania oprócz gry i kolekcjonerskiego pudełka wchodzi ok. 30-centymetrowa figurka Faith, ścieralne tatuaże, litografia, wydrukowane pojedynczo grafiki koncepcyjne oraz steelbook. Obecnie „kolekcjonerka” nie jest oferowana oficjalnie w Polsce.
4.2.2. Pre-order
Dodatkami do zamówień przedpremierowych są pakiety zawartości Combat Runner Kit (pol. Pakiet bojowy) i Speed Runner Kit (pol. Pakiet sprintera). W skład każdego z nich wchodzą trzy elementy z tytułowymi motywami – skórka różnicująca wygląd postaci pokazywany innym graczom, tag wyróżniający ksywkę gracza w rankingach oraz tło ekranu hakera. Można otrzymać oba zestawy, decydując się na wydanie cyfrowe (na dowolną platformę sprzętową), lub jeden z nich do wyboru, składając zamówienie na edycję pudełkową.
4.3. Beta-testy
W dniach 22-26 kwietnia odbyły się zamknięte beta-testy Mirror’s Edge Catalyst. Wybrani gracze, którzy zgłosili się wcześniej na stronie gry, mogli wypróbować kilka początkowych misji fabularnych i pewien wycinek otwartego świata, wraz ze wszystkimi związanymi z nim atrakcjami (wyzwaniami pobocznymi, znajdźkami etc.). Testy przeprowadzono na PC, PS4 i XOne.
4.4. Inne informacje
- Muzykę do Mirror’s Edge Catalyst stworzył Solar Fields (właściwie Magnus Birgersson), czyli ten sam kompozytor, który pracował przy pierwszej odsłonie serii.
- Dark Horse Comics wydało komiks Mirror’s Edge Exordium, który opowiada o młodej Faith i stanowi wprowadzenie do wydarzeń z Mirror’s Edge Catalyst.
5. Informacje popremierowe
5.1. Odbiór
Mirror’s Edge Catalyst spotkał się z dość ciepłym przyjęciem krytyków – ale na pewno nie tak ciepłym, jak można było oczekiwać po świetnej pierwszej odsłonie serii. Recenzenci pochwalili przyjemny system parkouru i ładną grafiką, jednocześnie ganiąc miałką fabułę i marny system walki. Wielu do gustu nie przypadł także otwarty świat, wypełniony niezbyt ciekawymi atrakcjami i zmuszający do uciążliwego backtrackingu. Średnia ocen tego tytułu w serwisie Metacritic wynosi 75% w przypadku wersji PC (na podstawie 17 opinii), 71% na XOne (37 recenzji) i 70% na PS4 (37 recenzji).
W naszym serwisie Mirror’s Edge Catalyst dostał ode mnie notę 7.5 / 10 jako „tylko i aż dobra gra”. O tym, co zadecydowało o takiej ocenie, dowiecie się z recenzji: