autor: Michał Kułakowski
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes – pecetowi modderzy w akcji
W nieco ponad tydzień po premierze Metal Gear Solid V na komputerach PC, modderzy przygotowali już wiele poprawek dla gry, które pozwalają zmienić ustawienia oraz zmodyfikować jej zawartość. Gracze mogą zwiększyć pole widzenia postaci, podmienić modele bohaterów oraz broni, wyłączyć niektóre niechciane opcje graficzne, a także narzucony przez deweloperów limit generowanych klatek na sekundę.
Chociaż pecetowe Metal Gear Solid V: Ground Zeroes jest powszechnie uważane za bardzo dobry port kolejnej produkcji Hideo Kojimy, która na początku tego roku ukazała się na konsolach PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 i Xbox One, to jednak niektórym graczom nie podobały się jej pewne ograniczenia techniczne. Mowa tu o niewielkiej liczbie opcji konfiguracyjnych, a także sztywnych limitach generowanych FPS-ów, które przez deweloperów zostały ustalone na poziomie 30 oraz 60 klatek na sekundę. Jak zwykle w tego typu przypadkach, modderzy szybko zabrali się do pracy nad ulepszeniami, mającymi usprawnić grę i poprawić jej działanie. Efekty są opisane i gorąco komentowane w różnych miejscach sieci, w tym na oficjalnym forum w serwisie Steam. To właśnie tam znajdziemy całkiem pokaźną liczbę gotowych lub przygotowywanych jeszcze modyfikacji, wraz ze sposobami ich implementacji.
Przydatne modyfikacje znajdują się w zestawie narzędzi EZ, które można ściągnąć w tym miejscu. Pierwszy mod, który wchodzi w ich skład, pozwala nam na zmianę kątów widzenia postaci, z domyślnych 90 stopni może zwiększyć ich maksymalną wartość o ponad 30 procent. Aby wykorzystać tę możliwość musimy wypakować pliki EZ i przekopiować zawartość jednego z trzech wybranych folderów, opisanych wartością 100, 110 lub 120 (ścieżka: Camerfix/fov fix files), do głównego katalogu gry (ścieżka: Metal Gear Solid Ground Zeroes\data_02\Assets\tpp\pack\player\parts).
Kolejny mod pozwala nam wyłączyć efekt głębi ostrości przy bardzo wysokich ustawieniach jakości obrazu. Tu także wystarczy zmodyfikować jeden plik konfiguracyjny w folderze Metal Gear Solid Ground Zeroes\data_02\Fox\Scripts\Gr. Dzięki pomysłowości modderów możemy także podmienić modele bohaterów występujących w grze, otrzymując czasami dość komiczny efekty. W jednym z folderów EZ znajdziemy kilka gotowych postaci, w tym samego...Hideo Kojimę. Część z nich została wyjęta wprost z gry, a część przygotowali fani. Warto jednak pamiętać, że nie posiadają one pełnej palety animacji, a więc w wielu wypadkach efekt nie jest specjalnie przyjemny dla oka, o czym możemy przekonać się dzięki parodystycznemu trailerowi zamieszczonemu na końcu newsa. Warto pamiętać, że przed użyciem wspomnianych modów musimy rozpakować plik data_02, korzystając z instrukcji zawartych w folderze "Do it first".
Jeden z użytkowników Steama o ksywce Dirty Dan stwierdził na forum także, że udało mu się odblokować limit 30 i 60 FPS-ów, który został zaimplementowany przez twórców. Według niego wystarczy zmienić wartości w kodzie jednego z plików konfiguracyjnych. Po tej prostej edycji gra ma oferować obraz w ponad 60 FPS-ach. Jak zapewnił odkrywca tego sposobu, produkcja jest wówczas nadal w pełni stabilna i nie sprawia problemów. Przy okazji, przedstawił także dokładnie wprowadzoną przez siebie zmianę. Jeżeli chcemy zaryzykować możemy samodzielnie wyedytować widoczny na screenie plik, korzystając z programu HxD Hex Editor. Warto jednak dodać, że wielu graczy próbujących skopiować wyczyn Dirty Dana twierdzi jednak, że opisywany przez niego sposób zwyczajnie nie działa.
Przeglądając fora znajdziemy także liczne mody umożliwiające korzystanie z własnej muzyki w grze, zmianę warunków pogodowych oraz pory dnia, a także rodzaju broni. Ich liczba będzie z pewnością rosła wraz z czasem.
- Recenzja Metal Gear Solid V: Ground Zeroes – absurdalnie drogie demo wyłącznie dla fanów
- Metal Gear Solid V: Ground Zeroes na Steamie
- Oficjalna strona internetowa gry Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
- Oficjalny wątek poświęcony modom na forum Steam
- Narzędzia EZ z modami dla Metal Gear Solid V: Ground Zeroes