Lifting Fallout: New Vegas – poradnik upiększania postapokaliptycznego cRPG-a studia Obsidian Entertainmen
Fallout: New Vegas to wciąż wyśmienita gra, ale od czasu premiery zdążyła się już solidnie zestarzeć pod względem oprawy wizualnej. Można to jednak naprawić za pomocą fanowskich modyfikacji. Przygotowaliśmy dla Was zestawienie projektów, od których warto zacząć przygodę z poprawianiem grafiki tego przeboju
Fallout: New Vegas to w opinii wielu graczy jedna z najlepszych gier RPG ostatnich lat. Odpowiedzialne za ten projekt studio Obsidian Entertainment posiada w swoich szeregach wielu ludzi, którzy pracowali przy dwóch pierwszych odsłonach cyklu, dzięki czemu udało im się bardziej zbliżyć do oryginalnego klimatu niż twórcom Fallout 3. Od premiery Fallout: New Vegas minęły już jednak prawie cztery lata, więc pod względem graficznym produkcja zdążyła się już mocno zestarzeć. Na szczęście z pomocą przyszli fani. Ten tytuł nie może się co prawda pochwalić tak dużą i imponującą bazą modyfikacji graficznych jak The Elder Scrolls V: Skyrim czy Grand Theft Auto IV, ale i tak możliwości ulepszenia oprawy wizualnej są spore.
Fundamenty
Zanim rozpoczniecie instalowanie konkretnych projektów musicie zadbać o odpowiednie fundamenty, które potrzebne są do działania bardziej zaawansowanych modów oraz łatwego nimi zarządzania.
1. New Vegas Script Extender to program wymagany przez wiele modyfikacji do Fallout: New Vegas. Rozszerza on możliwości tworzenia nowych skryptów, pozwalając tym samym autorom modów na wprowadzenie zmian, które inaczej nie byłyby możliwe.
2. FNV4GB to fanowska łatka do Fallout: New Vegas. Umożliwia ona grze wykorzystanie pełnej puli 4 GB pamięci. Podstawowa wersja posiada silnik, który nie jest w stanie tego zrobić. Dodawanie kolejnych modów zwiększa wymagania pamięciowe, więc bez tej łatki przy większej liczbie modyfikacji gra może przestać prawidłowo działać.
3.Nexus Mod Manager - to program ułatwiający zarządzanie modyfikacjami do kilku gier, w tym Fallout: New Vegas. Pozwala on uniknąć ręcznego instalowania każdego moda, oraz szybką dezaktywację projektów, które nie przypadły nam do gusty, dzięki czemu możemy uniknąć konieczności przeinstalowania całej gry.
Korzystając z Nexus Mod Managera trzeba dać znać programowi, że mamy zainstalowane New Vegas Script Extender. Dlatego przy opcji „Launch Fallout New Vegas” musicie kliknąć rozwijane menu i wybrać opcje „Launch NVSE".
Sama obsługa Nexus Mod Managera jest bardzo łatwa. Wystarczy wskazać mu pobrane archiwum z modem (za pomocą opcji „Add Mod From File”, czyli pierwszego przycisku na lewym pasku ikon), a po jego dodaniu odnaleźć go w zakładce „Mods”, zaznaczyć, a następnie aktywować funkcją opisaną jako „Activates The Selected Mod”, czyli drugim przyciskiem na lewym pasku ikon. Gdy już aktywujcie wszystkie pożądane mody wystarczy uruchomić grę przyciskiem „Launch NVSE”.
Sporo modów wymaga także uaktywnienia opcji Archive Invalidation. Dawniej wykorzystywało się do tego projekt Fallout New Vegas ArchiveInvalidation Invalidated, ale kolejne oficjalne aktualizacje go zepsuły. Na szczęście odpowiednia opcja została potem dodana do Nexus Mod Managera, do sekcji Narzędzi (ang. Tools). Powinna ona się aktywować automatycznie przy instalacji programu, tak, aby wyglądała jak na obrazku poniżej.
Alternatywnie możecie zainstalować mody ręcznie. W takim wypadku należy ściągnąć archiwum z modem i wypakować je do katalogu „data” w miejscu lokalizacji gry. (np. „...Steam\SteamApps\common\fallout new vegas\”). Następnie w menu uruchamiającym grę należy kliknąć na “Pliki danych” i zaznaczyć moda.
Generalnie odradzamy ręczne instalowanie modów, zwłaszcza jeśli zamierzacie korzystać z dużego zestawu różnorodnych projektów. Zbyt łatwo wtedy stracić rachubę jakie pliki należą do jakiej modyfikacji.
Podstawowe projekty
Przygotowaliśmy już grę na otrzymywanie modów, więc czas przejść do konkretnych projektów. Przy ich instalowaniu starajcie się trzymać zaproponowanej przez nas kolejności.
1.NMC's Texture Pack For New Vegas – zestaw podmieniający większość tekstur na wersje o znacznie wyższej rozdzielczości i lepszym poziomie szczegółowości. Jednocześnie podczas dokonywania tych poprawek autorzy wiernie trzymali się stylistyki oraz klimatu pierwowzoru. Projekt dostępny jest w trzech wersjach – dużej, średniej i małej, różniących się poziomem wykonania i wymaganiami sprzętowymi.
2.Project Reality przerabia wygląd gry, taka by miała ona cięższy postapokaliptyczny klimat i jednocześnie bardziej realistyczną grafikę. Mod przede wszystkim wprowadza głębokie zmiany w systemie pogody, dodając czterdzieści jej typów, z których każdy posiada własny cykl dobowy. Autor przygotował świetnie wyglądające efekty deszczu i spadających z nieba popiołów nuklearnej zimy oraz podmienił tekstury nieba. Spore zmiany zaszły również w oświetleniu, w tym zwłaszcza w jego kolorystyce, dzięki czemu wirtualny świat mocniej przypomina prawdziwy. Ponadto twórca dodał liczne nowe efekty dźwiękowe.
3.Interior Lighting Overhaul zmienia oświetlenie we wnętrzach, taka by było bardziej klimatyczne i realistyczne. W rezultacie w niektórych pomieszczeniach światło np. przenika przez szyby, podczas gdy w innych jest go tak mało, że trzeba używać latarki. Autorzy w ten sposób ręcznie zmodyfikowali każdą lokację tego typu i poprawili także liczne błędy oświetlenia pozostawione przez oryginalnych autorów.
4. Dead Wastleland Flora Overhaul przerabia wygląd roślinności w grze, wprowadzając do niej 101 nowych typów drzew, krzewów, kwiatów, kaktusów itp. Wszystkie one prezentują znacznie wyższy poziom wykonania niż pierwowzory, oferując bardziej szczegółowe modele i ostrzejsze tekstury. Jednocześnie całość zaprojektowano tak, aby wszystkie te zmiany pasowały do ponurego postapokaliptycznego klimatu tej produkcji. Mod posiada także alternatywną wersję, która przeobraża spalone atomem pustkowia w tereny przypominające bardziej Dziki Zachód, gdzie można natknąć się na zieloną trawę i zdrowe drzewa.
5.Weapon Retexture Project podmienia tekstury na większości modeli uzbrojenia, dzięki czemu otrzymują one znacznie wyższy poziom szczegółowości i prezentują się bardziej atrakcyjnie.
6.Enhanced Blood Textures poprawia wygląd krwi i ran w grze. Oryginalne tekstury w rozdzielczości 256x podmieniono na znacznie ostrzejsze wersje w 1024x i dodano także sporo nowych. Zwiększono brutalność najcięższych obrażeń i wyposażono je w dodatkowe efekty wizualne.
7.Fallout New Vegas Redesigned 2 to modyfikacja, której celem jest ulepszenie wyglądu twarzy postaci. Poprawiono złe tekstury oraz niewłaściwe proporcje i dopasowano wygląd bohaterów do ich osobowości. Autor ręcznie przerobił każdy model, dbając o to, aby zachować klimat pierwowzoru. Mod nie wprowadza więc do wirtualnego świata ludzi o aparycji zawodowych modelek i modeli. Zamiast tego twórca postawił na realizm i sprawił, że postacie nie wyglądają już jak pokraczne lalki.
Końcowe upiększanie według własnego gustu
Po zainstalowaniu największych projektów Fallout: New Vegas będzie prezentowało się znacznie ładniej niż wersja podstawowa, ale nie znaczy to, że trzeba na tym poprzestać. Fani opracowali także masę mniejszych modyfikacji wizualnych o różnorodnym przeznaczeniu i stylistyce Jest ich tak dużo, że praktycznie każdy może dopasować grę do indywidualnych upodobań. My polecamy wypróbowanie następujących modów:
ENBSeries – Fallout: New Vegas doczekało się własnej wersji popularnej modyfikacji wizualnej dopasowanej specjalnie do tej gry. Zmienia ona liczne elementy oprawy graficznej, jej efekty, kolorystykę i shadery, co nadaje całości mocno filmowego wyglądu. Odbywa się to jednak kosztem sporego wzrostu wymagać sprzętowych.
EVE (skrót od Essential Visual Enhancements) to modyfikacja, która uatrakcyjnia różnorodne efekty wizualne i fizyczne w grze. Po zainstalowaniu projektu mordercze trafienia krytyczne wywołują fontanny krwi, a na obiektach pozostają ślady zależne od typu pocisku, jaki w nie trafił. Eksplozje są większe, a uzbrojenie energetyczne otrzymało dodatkowe oświetlenie. Dodano także liczne nowe reakcje postaci na wszystkie te wydarzenia.
Electro City - wprowadza na mapy liczne lampy, latarnie oraz inne sztuczne źródła światła. Mod ten powstał, gdyż wiele innych projektów czyni wirtualne uniwersum zbyt ciemnym, utrudniając tym samym orientację i docenianie szczegółowości otoczenia. Electro City usuwa ten problem w bardzo naturalny sposób, gdyż pojawienie się wszystkich tych dodatkowych obiektów zostało wytłumaczone fabularnie.
Dynavision 2 - Dynamic Lens Effect dodaje do pierwszoosobowego widoku liczne nowe efekty, symulujące działanie soczewki w aparatach fotograficznych i kamerach video, takie jak dynamicznie zmieniająca się głębia ostrości czy autofocus.
Imaginator wprowadza do gry nowe urządzenie służące jako menu konfigurowania wyglądu gry. Możliwości są ogromne i obejmują m.in. zwiększanie lub zmniejszanie siły światła emitowanego przez różnorodne obiekty, zmianę palety kolorów (do wyboru jest 16 konfiguracji) czy opcję włączenia efektów filmowych. Wszystko to odbywa się w wirtualnym świecie, dzięki czemu od razu widzimy, jak wyglądają wybrane przez nas zmiany i tym samym możemy łatwo dopasować całość do własnych upodobań.
MTUI poprawia interfejs użytkownika, tak aby lepiej sprawdzał się na współczesnych pecetach i w wysokich rozdzielczościach. Autorzy zmniejszyli wielkość czcionek i powiększyli ilość informacji mieszczących na ekranach dialogu, handlu oraz ekwipunku.
Weapon Animation Replacers – modyfikacje zmieniające animacje korzystania z uzbrojenia w grze, dzięki czemu stają się one płynniejsze i bardziej realistyczne. Projekt dostępny jest w dwóch wersjach: The Commando - Rifle Pack (dla karabinów) i The Professional - Pistol Pack (dla pistoletów)