500 gier na Steam zarobiło w zeszłym roku co najmniej 3 mln dolarów
Firma Valve podsumowała 2023 rok na Steam. Analiza potwierdza wcześniejsze doniesienia o kondycji platformy, a także wzbogaca naszą wiedzę choćby o zarobki producentów i wydawców gier.
Firma Valve udostępniła obszerne podsumowanie 2023 roku na Steam. I choć w dużej mierze pokrywa się ono z nieoficjalnym analizami Game World Observer oraz Video Game Insights, niejako stanowiąc ich potwierdzenie, a także zbiera w jednym miejscu nowości, jakie wprowadzono na platformę w zeszłym dwunastu miesiącach, to znalazło się tam kilka ciekawych, nieznanych dotąd faktów. Jak choćby ten związany z zarobkami generowanymi przez najpopularniejsze gry dostępne w serwisie.
Otóż 2023 był pierwszym rokiem w historii Steama, w którym próg 3 milionów dolarów dochodu brutto przekroczyło 500 gier (pod uwagę wzięto wyłącznie ubiegły rok kalendarzowy). Oznacza to ponad dwukrotny wzrost liczby takich tytułów w porównaniu do 2018 roku. Niestety Valve nie pokusiło się o zaprezentowanie ich listy.
Oczywiście nie jest to równoznaczne z takim właśnie zarobkiem – od podanej kwoty każdy producent lub wydawca musi odjąć podatki oraz prowizję Steama. Dla gier zarabiających do 10 mln dolarów ta ostatnia wynosi 30%, a następnie jest regulowana w zależności od sprzedaży (dla tytułów z przychodem rzędu 10-50 mln dol. wynosi 25%).
Z innych ciekawostek – 25% pozycji, które trafiły do comiesięcznych zestawień top 20 najpopularniejszych gier na Steam w 2023 roku, zostało wyprodukowanych przez studia dopiero rozpoczynające swoją przygodę z platformą firmy Valve. Wielu z tych deweloperów zdecydowało się skorzystać z funkcji Steam Playtest, wprowadzonej w 2020 roku. W minionym roku nastąpił 41-procentowy wzrost liczby osób biorących udział w takich testach w porównaniu z 2022 rokiem – daje to 11,8 mln graczy.
Na koniec dobrze wspomnieć o sezonowych wydarzeniach wyprzedażowych, które są organizowane przez Steama w tych samych ramach czasowych od wielu lat. Za przykład posłużyła jesienna wyprzedaż, która obejmuje czarny piątek i cyberponiedziałek. W stosunku do 2022 roku Valve odnotowało zdrowy wzrost przychodów generowanych przez oferowane w trakcie promocji tytuły. Obrazuje to poniższa tabelka.
Co nowego spotkało Steama w ubiegłym roku w zakresie funkcji i nowych rozwiązań? Najlepiej będzie, gdy przeczytacie o tym szerzej w naszych wiadomościach:
- Steam dostał sporo nowości, jest nowy tryb Big Picture i łatwiej zmienić region pobierania
- Valve testuje prywatne gry na Steam. Tak schowacie niewygodne tytuły przed znajomymi
- Steam stał się mniej nieznośny, na tę zmianę na kartach gier i w zwiastunach czekało wielu graczy
- Na Steamie o wiele łatwiej znaleźć teraz DLC do swoich gier