Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 1 marca 2024, 11:53

autor: Adrian Werner

John Romero ubolewa nad stanem branży gier. „Nigdy czegoś takiego nie widziałem”

Legendarny John Romero, twórca Dooma i Quake'a, jest zaniepokojony sytuacją w branży gier i niespotykaną wcześniej skalą zwolnień.

Źródło fot. John Romero
i

Ostatnich kilkanaście miesięcy upłynęło pod znakiem masowych zwolnień w branży gier. W serwisie X (dawny Twitter) o komentarz do sytuacji pokusił się John Romero, czyli współzałożyciel studia id Software, znany z opracowania takich gier jak Wolfenstein 3D, Doom czy Quake.

Pracuję w branży gier od dziecka i nigdy nie widziałem czegoś takiego jak teraz. Dla wielu z nas bycie twórcą gier to nie tylko praca, ale to także nasza tożsamość, społeczność i kultura. Wyrazy współczucia dla wszystkich, którzy stracili pracę.

Romero podkreślił, że zwolnienia mocno negatywnie wpłyną na pracę studiów. Nawet jeśli część ze zwolnionych osób zajmowała się marketingiem i działalnością wydawniczą, to aby odnosić sukcesy w tej branży potrzeba nie tylko samych deweloperów, ale również całej społeczności ludzi, którzy pomagają im zarówno przed, jak i po premierze.

Jeden z graczy zauważył, że sytuacja przypomina mu 1983 rok, kiedy to doszło do załamania na rynku gier w USA. Romero stwierdził jednak, że wtedy branża była znacznie mniejsza, więc trudno porównać te sytuacje.

Jednocześnie Romero nie podziela pesymistycznych opinii wieszczących, że może to być koniec branży. Jak stwierdził:

Branża gier przetrwa. Ludzie nadal grają, a my będziemy tworzyć gry dla tych osób.

Przypomnijmy, że w ostatnich latach John Romero był dosyć mało aktywny w branży gier. Pomagał jako programista przy grze Empire of Sin, której główną projektantką była jego żona. Ponadto opracował dwa wielkie mody do pierwszych dwóch odsłon Dooma w postaci SIGIL oraz SIGIL II. Powrót na stare śmieci musiał wskrzesić w nim pasję do gier FPS, gdyż obecnie pracuje nad nową marką należącą do tego gatunku, która powstaje na silniku Unreal Engine 5.

  1. Oficjalna strona Romero Games

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej