autor: Krzysztof Sobiepan
Jakie są cechy „idealnego RPG-a”?
Studio Larian – znane z Divinity: Original Sin – podpytało się 15 tys. graczy o ich ulubione elementy tytułów RPG. Respondenci podołali wyzwaniu i dzięki ich odpowiedziom wiemy, jak teoretycznie można stworzyć role-playa bliskiego doskonałości.
Co jest Waszym zdaniem lepsze? MMO, jRPG, klasyczne RPG, RPG akcji? Widok z trzeciej osoby czy izometryczny? Walka z aktywną pauzą, w czasie rzeczywistym, a może turowa? Główna postać wymyślona przez dewelopera czy możliwość stworzenia bohatera na początku przygody? Które elementy czynią konkretną grę z rodziny RPG lepszą od innych?
Takie pytania nigdy nie są proste oraz oczywiście w dużej mierze zależą od preferencji gracza. Studio Larian, znane z serii Divinity i pracujące obecnie nad Divinity: Original Sin II, postanowiło się jednak nie poddawać i podejść do całej sprawy dość naukowo. W dużym sondażu zorganizowanym przez firmę zapytano ponad 15 tysięcy graczy o ich ulubione podgatunki RPG oraz konkretne elementy, które sprawiają, że gra jest przez nich wysoko oceniania.
Na początek mały ogląd zapowiadanej w tytule „idealnej gry RPG”. Większość graczy stwierdziła, że najlepszy tytuł to taki, który skupia się na historii, prezentuje akcję z rzutu izometrycznego, zawiera w sobie kreator postaci oraz taktyczną walkę podzieloną na tury. Jeśli chodzi o długość, złoty środek to ok. 50 godzin zabawy.
Pochylmy się teraz nad ciekawszymi szczegółami. Wśród najmniej popularnych odmian gier zaliczanych do grupy role-playing znajdują się tytuły MMO oraz jRPG. Pierwsze miejsce zajęły klasyczne RPG, takie jak Neverwinter Nights czy Pillars of Eternity (ponad 10 tys. respondentów zaznaczyło, że „kocha” gry tego typu). Srebrny medal popularności zdobyły RPG akcji.
Nie było większych zaskoczeń, jeśli chodzi o typowe elementy tego typu produkcji. Wedle graczy najważniejsza jest bogata fabuła („bardzo ważna” i „ważna” dla nieco ponad 14 tys. z ok. 15,5 tys. respondentów) oraz możliwość rozwoju postaci w miarę zabawy. Ponowne ogrywanie produkcji, mnogość łupów i wysoki poziom trudności schodzą przy nich na drugi plan, a nieistotne dla przytłaczającej większości są elementy kooperacji i PvP.
Gracze zdecydowanie wolą odetchnąć i nieco pogłówkować w czasie walk. Preferują potyczki turowe, następnie takie, które pozwalają na pauzę w dowolnym momencie, a wojowanie „na żywca” ma najmniej fanów. Prawie połowa badanych chce też tworzyć postać na własne podobieństwo, a nie dostawać gotowego bohatera (ale 36 procentom jest wszystko jedno).
Jeśli chodzi o długość rozgrywki, zakres 40-60 godzin byłby idealny dla 28,6% badanych. Nie brakuje jednak zagorzałych fanów, którzy najchętniej przesiedzieliby w jednej grze ponad 100 godzin (24% graczy wybrało tę opcję). 20 godzin to zdecydowanie za mało dla większości koneserów RPG.
Na koniec wisienka na torcie, czyli popularność konkretnych tytułów. Od razu mamy dla Was niespodziankę. Z badania wynika bowiem, że najpopularniejszym klasycznym RPG z podanej graczom puli było Divinity: Original Sin, które wyprzedziło nawet legendarną serię Wrota Baldura oraz powszechnie chwalone „nowe-ale-stare” Pillars of Eternity. Z innych podgatunków: Wiedźmin 3: Dziki Gon został określony jako najlepsza gra RPG akcji, a World of Warcraft zasiadł na tronie króla MMO.
Gra autorów badania na pierwszym miejscu może zastanawiać wielu z Was, ale jeśli pomiary przeprowadzono zgodnie z powszechnymi zasadami, to zleceniodawca teoretycznie nie powinien być znany osobie wypełniającej kwestionariusz i tym samym nie wpływać bezpośrednio na wyniki. Jak jest w praktyce, oczywiście nie wiadomo, a jeśli kwestionariusz do głosowania umieszczony był np. na forum lub stronie dewelopera, logiczne jest, że do badania zgłoszą się głównie fani jego gier. Należy więc przyjmować ten wynik z odrobiną zdrowego sceptycyzmu.
Jeśli jesteście ciekawi dodatkowych szczegółów i chcecie dowiedzieć się nieco więcej o cechach demograficznych zebranej próbki badawczej, to firma udostępniła cały raport w tym miejscu. A co z Wami? Zgadzacie się z powyższymi wynikami czy może „idealne RPG” powinno jednak wyglądać nieco inaczej?
- Oficjalna strona studia Larian
- Wyniki badania graczy RPG
- Oficjalna strona gry Divinity: Original Sin II