Jack Tretton z Sony szczerze o kondycji PlayStation Vita
Nie ma co ukrywać, że PlayStation Vita nie osiągnęła sukcesu, jaki zamarzyło sobie Sony. Na taki stan rzeczy złożyło się wiele czynników, które w dwóch zdaniach doskonale zobrazował Jack Tretton – były dyrektor generalny Sony Interactive Entertainment America.
Jak być może pamiętacie, Sony zapowiadało PlayStation Vitę jako nową generację przenośnego grania. Następczyni PlayStation Portable miała cechować się doskonałą grafiką i bogatymi możliwościami, a tym, co wyróżniało ją na tle mobilnej konkurencji, były rozbudowane, duże tytuły, pokroju Gravity Rush lub Uncharted: Złota Otchłań. Nie zapominajmy jednak, że w momencie premiery sprzęt musiał poradzić sobie z trudnym zadaniem pokonania nie tylko konsoli Nintendo 3DS, lecz także smartfonów i tabletów. Niestety, konsola poległa w starciu z brutalną rzeczywistością, na co złożyło się wiele czynników.
Doskonała konsola, która ukazała się zbyt późno
Jack Tretton, który przez dziewiętnaście lat pełnił rolę dyrektora generalnego Sony Computer Entertainment America, udzielił wywiadu serwisowi IGN. Redaktorzy nie omieszkali zapytać go o powody, dla których jego zdaniem konsola nie spełniła pokładanych w niej nadziei. Jak powiedział:
To wspaniały sprzęt, ale jest już za późno. Świat zmienił się przez urządzenia mobilne, które nie są dedykowanymi maszynkami do grania.
Uczciwie trzeba przyznać, że te dwa zdania doskonale obrazują sytuację, w jakiej obecnie znajduje się PlayStation Vita. Sprzęt w zasadzie nie otrzymuje wsparcia w postaci gier AAA (jedna jaskółka w formie serii LEGO wiosny nie czyni…), a jego posiadacze muszą cieszyć się z produkcji niezależnych. Fakt, wiele z nich charakteryzuje się wysokim poziomem wykonania, jednak nie są to tytuły, dla których kupuje się nową konsolę.
Wszystko wskazuje na to, że PlayStation Vita umrze w końcu śmiercią naturalną. Nam nie pozostaje nic innego, jak mieć nadzieję, że zdąży nas jeszcze zaskoczyć niejedną perełką.
PlayStation Vita została oficjalnie zaprezentowana 27 stycznia 2011. Sprzęt, funkcjonujący jeszcze w świadomości graczy jako Next Generation Portable, miał być godnym następcą święcącej triumfy sprzedażowe PlayStation Portable. Czterordzeniowy procesor ARM, 512 MB RAM i wyposażony w 128 MB pamięci układ graficzny miały zapewnić doznania nieosiągalne dla konkurencyjnych urządzeń. Premiera urządzenia odbyła się 22 lutego 2012 roku – konsola otrzymała na start szereg dużych produkcji, takich jak choćby Uncharted: Złota Otchłań, czy Gravity Rush. Reszta jest już historią.