Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 17 marca 2023, 09:24

Inflacja nas nie powstrzymała, na gry ciągle wydajemy grube miliardy

Rynek gier wciąż przyciąga graczy i ich portfele, ale w 2022 roku osiągnięte wyniki okazały się nieco mniejsze niż wcześniej.

Źródło fot. Midjourney
i

Opublikowany 16 marca raport Newzoo poświęcony globalnemu rynkowi ujawnia, że branża zaliczyła spadek. 92,3 miliarda dolarów – bo tyle pieniędzy konsumenci przeznaczyli na gry w 2022 roku – to kwota niższa o 2,2% niż w 2021 r. W obliczu szalejącej inflacji, która powoduje, że gracze przyglądają się każdej wydawanej złotówce 5 razy, trudno jednak uznać ten wynik za porażkę.

Gry konsolowe na topie

Większość wydatków na gry w 2022 roku poniesiono na konsolach.

  1. Mowa o 51,8 mld dolarów (spadek o 4,2% rok do roku).
  2. Na gry pecetowe wydano 38,2 mld dolarów (spadek o 1,8%).
  3. Na gry przeglądarkowe w 2022 roku przeznaczono ledwie 2,3 mld dolarów (spadek aż o 16,7%).

USA na szczycie

Który region był w 2022 roku liderem pod względem przychodów z tytułu sprzedaży gier?

  1. Najwięcej wydano w Ameryce Północnej – stanowi ona 34% rynku, a łączna suma to 31,2 mld dolarów.
  2. Drugie miejsce przypadło regionowi Azji/Pacyfik – na gry wydano tam 30,2 mld dolarów (33% całości).
  3. Najniższe miejsce na podium zajęła Europa z udziałem 26% (czyli 24,3 mld dolarów).

Skąd wziął się spadek przychodów?

Dla wielu zastanawiające może być, z czego wynika spadek w zarobkach ze sprzedaży gier w 2022 roku. Newzoo argumentuje te statystyki mniejszą liczbą nowych tytułów.

W żadnym wypadku nie oznacza to natomiast spadku opłacalności branży. Można wręcz powiedzieć, że z roku na rok staje się ona coraz bardziej atrakcyjna.

Nie sposób też nie zwrócić uwagi na szalejącą inflację, która powoduje, że gracze przed zakupem poważnie rozpatrują jego konieczność.

Świetlane perspektywy

Newzoo podkreśla, że obecne łańcuchy dostaw pozwalają na wydajniejszą i niezakłóconą produkcję konsol oraz podzespołów komputerowych.

Ponadto deweloperzy od jakiegoś czasu całkiem nieźle zarabiają m.in. na mikropłatnościach. Na dowód podano takie tytuły, jak Roblox czy Fortnite.

Produkcje te stosunkowo niewielkim wkładem firmy generują spore pieniądze. Można zatem wnioskować, że rynek gamingowy będzie się wciąż rozwijać.

Wiktor Szczęsny

Wiktor Szczęsny

Do zespołu GRYOnline.pl dołączył po nabraniu doświadczenia i obronie pracy licencjackiej na dziennikarskim kierunku studiów, zostając jednym z autorów wpisów w serwisie Cooldown.pl. Pierwsze teksty publikował na własnym fanpage'u jeszcze przed maturą. W wolnych chwilach chętnie ogrywa gry wyścigowe i bijatyki; bardzo często zagląda też do platformówek, zwłaszcza do Sonica. Miłośnik starych konsol, wśród których najbardziej ceni sobie Segę Mega Drive, przy której spędza wiele czasu. Nie jest mu obcy polski YouTube czy Twitch. Prócz gamingu, chętnie majsterkuje przy starych sprzętach audio Unitry. Interesuje się również francuską i japońską motoryzacją.

więcej